در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع چتر بیمه؛ فراگیر و ایمن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چتر بیمه؛ فراگیر و ایمن موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری سه شنبه 13 آذر ماه بود که با حضور  محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون  اقتصادی مجلس شورای اسلامی و غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی برگزار شد.

غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در ابتدای برنامه با تبریک روز ملی بیمه گفت: صنعت بیمه در سال‌های اخیر به دلیل رشد جمعیت حاضر در آن و رشد فرهنگ پیشرفت خوبی داشته است. در سال ۹۶، مجموع ۳۴ هزار میلیارد تومان پرداختی حق بیمه به شرکت های بیمه بود که در این زمینه ۲۱ درصد نسبت به سال ۹۵ رشد داشتیم؛ برخی از شرکت های بیمه ای سهم بالاتری در این رشد داشتند و برخی از شرکت‌ها هم زیان‌ده بودند.

سلیمانی با بیان اینکه چهار شرکت از ۳۲ شرکت فعال بیمه زیان‌ده بودند ادامه داد: برنامه‌های مناسبی از سوی دولت و سازمان بیمه مرکزی برای ارتقای این شرکت ها در نظر گرفته شده است؛ به طور کلی  شرکت های بیمه در سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان سود داشته اند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با تبریک روز بین المللی بیمه گفت: چند نکته در خصوص انتقال شرکت های بیمه ای از حوزه دولتی به حوزه خصوصی وجود دارد، یکی اینکه شرکت های بیمه ای دولتی با ادبیات آیین نامه ها و ضوابط اداره می شوند، طبیعتا تعرفه، اصلی ترین موضوع بیمه‌های دولتی بود اما وقتی به سمت بیمه رقابتی می‌رویم ادبیات متفاوت می‌شود و افزایش سود آوری و تعیین قیمت های رقابتی مبنای کار قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه حرکت بیمه به رویکرد جدید یکباره و ناگهانی بود افزود: رویکردی که باید به صورت کاملا متناسب و به تدریج انجام می‌شد به صورت رویکردی با رقابت ناسالم بین شرکت های بیمه ادامه یافت. همان رقابتی که بین موسسات مالی و اعتباری برای افزایش سپرده مردم ایجاد شد، در شرکت‌های بیمه با رقابت بر سر خدمات و قیمت شکنی به وجود آمد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیمه مرکزی باید به نحو درستی به عنوان ناظر شرکت های بیمه عمل می‌کرد گفت: متاسفانه شاهد نظارت لازم از سوی بیمه مرکزی نبودیم، از زمان آغاز واگذاری ها بیمه مرکزی می‌بایست اقدامات لازم را انجام می‌داد، اما انتظارات مورد نظر عملی نشد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت بیمه نیازمند یک بازنگری اساسی است اظهار کرد: امروزه بخش هایی از صنعت بیمه دارای اشکالات اساسی هستند؛ قانونگذار به بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه اجازه داده است در این موضوع ورود و نظارت های جدی خود را اعمال کنند.

سلیمانی اصل مهم در اقتصاد را ایجاد رقابت سالم دانست و افزود: خوشبختانه با حذف تعرفه ها، ارتباط بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار اصلاح شده است. امروزه در شرکت های بیمه ای موضوع رقابت مطرح می‌شود، اما طبیعی است که در این رقابت ها ممکن است برخی شرکت ها کارشکنی هایی هم انجام بدهند و درون شرکت‌های بیمه یک رقابت ناسالم ایجاد شود. در رقابت ناسالم حق بیمه، به حداقل می‌رسد و شرکت ها برای پرداخت خسارت با مشکل مواجه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه در پرداخت حق بیمه شخص ثالث یک مبلغ حداقلی در نظر گرفتیم گفت: شرکت‌های بیمه حداکثر تا ۲ و نیم درصد می توانند تخفیف دهن،د‌ در بیمه درمان تکمیلی هم به دنبال این موضوع هستیم. نباید با نرخ شکنی در پرداخت بیمه به مردم فشاری وارد شود.

سلیمانی با بیان اینکه در بیمه مرکزی علاوه بر نظارت برای شرکت های بیمه ای زیان ده یا شرکت هایی که ممکن است در آینده زیان‌ده شوند کمیته صیانت ایجاد کردیم گفت: در تلاش هستیم یک رتبه بندی مطلوبی از شرکت های بیمه ای اعلام کنیم تا مردم بدانند کدام شرکت‌ها بیشتر مورد قبول ما هستند. کمیته صیانت مشکلات احتمالی شرکت ها را اعلام می کند و به شرکت های بیمه ای زیان‌ده برنامه می دهد البته اگر شرکتی تخلف کند یا خسارت‌ها را به موقع پرداخت نکند در بحث نظارت پیگیری می‌کنیم که ممکن است حتی به تعلیق شرکت بیمه‌ای هم منجر شود.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: یک شرکت بیمه ای تعلیق شده و همچنان معلق است. علاوه بر این تعلیق، از طریق یک کمیته مجزا، به شرکت‌هایی که مشکل ایجاد کنند و یا آیین نامه ها را رعایت ننمایند، نمره منفی و به شرکت‌هایی که موفق بوده و عملکرد خوبی داشته باشد نمره مثبت داده می شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه از ۳۰ شرکتی که در صنعت بیمه داریم ۱۵ شرکت توانگری قابل قبولی دارند گفت: عدد توانگری این شرکت ها ۲ است. هرچه عدد توانگری بزرگتر می شود قدرت توانگری شرکت‌ها کاهش می یابد، متأسفانه عدد توانگری برخی از شرکت‌های بیمه‌ای اعداد سه و چهار است و بعضی از این شرکت‌های زیان‌ده هستند.

وی با تاکید بر اینکه بیمه مرکزی باید در خصوص زیان دهی شرکت ها ورود کند تصریح کرد: ریسک حضور شرکتی که امکان ادامه فعالیت ندارد نباید دامن‌گیر صنعت بیمه شود، صنعت بیمه باید پوشش ریسک به دیگران بدهد و اگر خودش دارای ریسک باشد دیگر چگونه می تواند ریسک واحدهای تولیدی را پوشش دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: دولت مکلف کرده است تا پایان سال ۹۶، شرکت های بیمه ای سرمایه خود را افزایش دهند. باید ببینیم در این خصوص؛ بیمه مرکزی چه کار کرده است؟ یکی از راه هایی که می توانست محدودیت امروزی شرکت های بیمه ای را برطرف کند همین افزایش سرمایه آنها بوده است. اجرایی شدن این مصوبه می‌توانست حداقل بخشی از زیان ده شدن این شرکت ها را جبران کند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه ریسک شرکت های بیمه ای را نمی‌پذیریم خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که جایگاه نظارتی کنار گذاشتن ریسک از صنعت بیمه را در دستور کار خود قرار دهد.

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه صنعت بیمه نیازمند بازنگری اساسی است گفت: در برخی جاها در صنعت بیمه باید مراقب و مواظب حفظ این صنعت باشیم، ضوابط و مقرراتی که در مجلس نوشته می شود نباید ساختار و ادبیات صنعت بیمه را تحت تاثیر قرار دهد، عوامل بیرونی مؤثر بر رویکرد صنعت بیمه را باید مورد توجه قرار دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه همه مسائل به درون برنمی گردد افزود: از سال گذشته بحث ارزش افزوده را در دستور کار داشتیم، ظرف هفته آینده گزارش نهایی ارزش افزوده صنعت بیمه اعلام خواهد شد، عملیات صنعت بیمه را از ارزش افزوده معاف کردیم لذا اگر صحن علنی مجلس به آن رای دهد به عنوان قانون ظرف ماه های آینده ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هر وقت نرخی را معافیت می دهیم استرداد دچار مشکل می شود گفت: صنعت بیمه باید بپذیرد که اگر بابت خدماتی که از دیگران دریافت می کند ، نرخ خودش را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کند در استرداد دچار مشکل می شود، به دوستان صنعت بیمه اعلام کرده ایم که بین اینکه استرداد را برای شما در نظر نگیریم و بین اینکه شرایط موجود باشد باید یکی را انتخاب کنند.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه برخی از افراد می گفتند چون ما خدمات از دیگران دریافت می کنیم ، اگر در اینجا نرخ برابر با صفر شود استرداد دیگر منتفی می شود، لذا گفتند که این مسئله در صنعت بیمه به ضرر آنها است، برخی دیگر می گفتند که این مسئله کمک می کند تا حجم فروش صنعت افزایش پیدا کند تصریح کرد: تجربه تحریم در سال های 90 و 91 کمک کرد تا به واسطه شرایطی که در آن زمان داشتیم بتوانیم با تشکیل سندیکایی که بین شرکت های بیمه اتفاق افتاد جایگزین بیمه های مربوط به کشتی ها را داشته باشیم، در سالهای اخیر بعد از برجام شرایط جدی گرفته نشد و لذا صندوق تحریم تشکیل شد که یک میلیارد دلار منابع ارزی در نظر گرفته شد تا پوشش ها با این رویکرد حمایت شود .

وی با بیان اینکه صنعت بیمه انطباق خود را با اقدامات جدید انجام داده است گفت: با حمایت دولت و فضایی که بخش خصوصی ایجاد کرده این انطباق می تواند مانند سالهای90,91 باشد.

غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه یک نوع نرخ شکنی در حال ایجاد است عنوان کرد: نرخ به حداقل در سطح کشور ارائه خدمت می دهد، حق بیمه در شخص ثالث به طور متوسط 590 هزار تومان برای همه خودروها است، لذا این عدد بسیار پایین است به طوری که ضریب خسارت در بخش بیمه شخص ثالث بالا است.

وی با بیان اینکه در بیمه درمان تکمیلی هم وضعیت مناسب نیست و مبلغ سرانه ای که حق بیمه دریافت می کنند ناچیز است عنوان کرد: فشار به دستگاه ها و شرکت های بزرگ و سازمان ها وارد می شود که می خواهند قرارداد بیمه تکمیلی منعقد کنند، باتوجه به افزایش قیمت دارو و تجهیزات بیمارستانی عملا پرداخت هزینه درمان بالا رفته است، به طوری که در 7 ماهه سال جاری حدود60 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

سلیمانی با اشاره به اینکه هزینه های درمانی افزایش یافته است ادامه داد: در بحث بیمه بار ، حمل و نقل و آتش سوزی مشکل چندانی وجود ندارد.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه دو شرکت بیمه تخصصی پیرامون بیمه زندگی ایجاد کرده ایم تا در کنار قرارداد بیمه زندگی مشوق داشته باشند افزود: به مناسبت روز ملی بیمه از 14 استارت آپ رونمایی شد که از 6 مورد آن توسط معاون اول رئیس جمهور در برج میلاد رونمایی شد.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه 29 درصد عوارض برای حق بیمه بسته می شود افزود: که به نوعی 29 درصد از حق بیمه کم می شود و برای شرکت های بیمه درآمد کاهش پیدا می کند و در زمان پرداخت خسارت با مشکل مواجه می شوند، بیمه مسئله ای درونی نیست بلکه عوامل بیرونی در صنعت بیمه تأثیر گذار است، فرهنگ بیمه در سطح کشور کم است و ضریب نفوذ بیمه ای 2/3 درصد است در حالی که در ژاپن7 درصد است، لذا فرهنگ بیمه باید ایجاد شود و شرکت های بیمه باید نفوذ بیمه ای بیشتری داشته باشند تا خدمات بهتری به مردم ارائه کنند .

مسعود پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی در ادامه برنامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به وجود بیمه و پوشش های بیمه ای گفت: تا قبل از تحریم قبلی، این پوشش ها را تقریبا برای تمامی شناورهايی که در مسیر بین الملل تردد می کردند از شرکت های خارجی استفاده می کردیم، بعد از تحریم با مدیریت دست اندرکاران کشتیرانی بخش خصوصی، کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش دو موسسه بیمه متقابل کیش و قشم راه اندازی شد که با تجارب متخصصان ایرانی پوشش های لازم را به شناورها ارائه دادند تا فرآیند انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی از طریق دریا به طور مستمر ادامه پيدا کرد، اما بعد از برجام به دلیل بی توجهی برای استمرار خدمات بیمه ای با منشاء داخل ایران به چالش کشیده شدیم.
 
رئیس شرکت بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه سرمایه‌داران باید سرمایه بیمه ها را افزایش دهند گفت: هشت شرکت بیمه توانگری ۲ دارند. بک شرکت توانگری ۴ دارد و بقیه شرکت ها به توانگری ۱ رسیده اندو این نشان دهنده حرکت رو به جلوی شرکت‌هاست.
 
وی با بیان اینکه سهامداران باید سرمایه شرکت‌های بیمه را تامین کنند اظهار کرد: افزایش سرمایه مصوب به شرکت‌های بیمه ابلاغ شد و حداکثر تا تیر ماه سال ۹۷ فرصت داشتند این مصوبه را اجرایی کنند. تقریبا می توانیم بگوییم اکثر شرکت ها موفق به افزایش سرمایه شدند. بعضی از شرکت ها هم پول خود را واریز کردند اما موفق به ثبت شرکت نشده‌اند.
 
پور ابراهیمی با بیان اینکه میانگین سنی مدیران شرکت‌های بیمه ۵۵ سال به بالاست گفت: شرکت‌های بیمه اصلا اجازه ندادند که جوانان وارد این حوزه شوند. این یکی از معایبی است که متاسفانه اثر منفی خود را بر صنعت بیمه گذاشته است. روابط خاص در هیئت مدیره شرکت‌ها مخرب است. می‌توانیم از یک مجموعه بیمه ای نام ببریم که روابط مدیریتی آن در انحصار چند نفر است و آنها در داخل خودشان تصمیماتی را با رویکرد های درونی شکل دادند. ساختار صنعت بیمه باید پوست اندازی کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار