سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انقلابی‌ها؛

شرفشاهی: انقلاب، مردم زیادی را کتابخوان کرد

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر گفت:انقلاب در ایران موجب یک تحول عظیم در زمینه کتابخوانی شد به گونه ای که در سال های نخست، شاهد کتاب هایی با تیراژ بسیار بالا بودیم.

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت صنعت نشر پس از انقلاب اسلامی گفت: انقلاب در ایران موجب یک تحول عظیم در زمینه کتابخوانی شد به گونه ای که در سال های نخست انقلاب، شاهد کتاب هایی با تیراژ بسیار بالا بودیم و مردم شور و رغبت فراوانی برای خرید کتاب و مطالعه داشتند که این روند تا چندین سال همچنان به قوت خود باقی بود از سوی دیگر شاهد رویکرد ارزنده و قابل تحسین افزایش ناشران بودیم که در رونق صنعت چاپ و نشر تاثیر داشت.

وی افزود: متاسفانه از اواسط دولت دهم،شاهد نابسامانی گسترده ای در زمینه فرهنگی و ایجاد مشکلات فراوانی برای صنعت چاپ و نشر بودیم که این مسئله موجب شد بسیاری از علاقه مندان به کتاب  از این حوزه فاصله بگیرند و این مشکلات روز به روز شکل پیچیده تری به خود گرفت تا امروز که شاهد اوج این مشکلات و نابسامانی حیرت انگیز در این خصوص هستیم.

شرفشاهی با تاکید بر اینکه سلسله عوامل متعددی موجب پیدایش این اوضاع تاسف آور در حوزه چاپ و نشر کشورمان شد، گفت: بی تدبیری مسئولان در ایجاد نکردن بستر مساعد فرهنگی هم از عمده دلایل مشکلات اخیر است.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به هجوم دلالان،رانت خواران  با نیت غیر فرهنگی و به انگیزه سودجویی و سوء استفاده در حوزه نشر اظهار داشت: این افراد به تدریج فضا را ملتهب کردند که موجب دلسردی و دلزدگی بسیاری از علاقه مندان به نشر همچنین مخاطبان کتاب شد. مشکلات پدید آمده در زمینه اقتصاد و تورم روز افزون یکی دیگر از عوامل موثر در پدید آمدن این رکود به شمار می آید به گونه ای که امروز با مقایسه قیمت پشت جلد کتاب ها با دوران ابتدای آن متوجه افزایش هولناک قیمت کتاب ها می شویم.این مسئله موجب شده بسیاری از دوستداران کتاب، توان خرید کتاب را نداشته باشند.

وی ادامه داد:اگر مسئولان کاردان و دلسوزی عهده دار امور فرهنگی چاپ و نشر کشورمان بشوند،می توان امید بهبودی اوضاع را داشت.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر بیان کرد: به نظر می رسد در برنامه ریزی دستگاه های کشورمان کسانی هستند که هیچ علاقه ای به بهبود اوضاع ندارند و نمی خواهند جامعه از این وضعیت پریشان خارج شود.

شرفشاهی گفت: این مشکل روز به روز شکل پیچیده تری به خود می گیرد تا جایی که بسیاری از ناشران ورشکسته  شده اند و بسیاری دیگر از ناشران و کتابفروشان نیز در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند اما به نظر می رسد اعتقاد عمیق و راسخی برای مداوای این موضوع در مسئولان گذشته و فعلی وجود ندارد.

انتهای پیام/

انتقاد مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر از بی توجهی مسئولان به ورشکستگی ناشران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.