باید بدانید در حال حاضر هک رشد برای همه قابل استفاده بوده و کمکی است تا به یک ایده و ذهنیت صحیح در زمینه پیشرفت کسب و کارتان برسید.
هک رشد یک سبک از بازاریابی است که در آن تمامی تاکتیک ها در جهت ساخت و پیشرفت سریع یک کسب و کار به کار گرفته می شود.این شاخه از بازاریابی برعکس بازاریابی سنتی هزینه زیادی نیاز ندارد و همچنین دیگر نیازی به تبلیغات چاپی و بنر برای گسترش تجارتتان ندارید.
آنالیز داده ها، بازاریابی محتوایی در محتوای سایت ها، و توجه به فاکتورهای مهم برای موتورهای جستجو مواردی رایج از تاکتیک های هک رشد هستند اما بیایید به تعریف ویکی پدیا از هک رشد بپردازیم تا جوانب آن را به طور کلی بررسی کنیم.
* فرآیند آزمایش و تجربه سریعِ شیوههای کارآمد رشد کسبوکار در حوزههای بازاریابی و توسعهی محصول. هک رشد یا خلق رشد به مجموعهای از آزمایشها و اقدامات معمول و هم غیرمعمول بازاریابی گفته میشود که با هدف رشد دادن یک کسبوکار انجام میشوند.
اما در یک جمله میتوان تعریف کتابی را کنار گذاشت و به اصل مطلب پی برد:
هک رشد یعنی میانبر زدن از شیوههای معمول بازاریابی و جلب کاربر، به شیوههایی سریعتر، کارآمدتر و کمهزینهتر.
کسی که کار هک رشد را انجام میدهد بهتر یا بدتر از بازاریاب نیست. این فرد تنها توجهش به این است که تجارت را به گونه ای ابتکاری و کم هزینه ای رشد دهد.هر قدم این فرد در جهت سازندگی و درآمدزایی بیشتر کارآفرینان است.
در هک رشد سعی میشود بدون هیچ واسطهای محصول خود را به کاربران نشان دهند و خود تبلیغی برای فروش شود و این همان ویژگی موثری است که محصولات میتوانند در جهت خلق رشد خود استفاده کنند و هکر رشد تنها پتانسیل آنها را از بالقوه به بالفعل تبدیل میکند.
همید فدایی مجری و مشاور سئو در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هکرهای رشد معمولا چند زبانههایی هستند که میتوانند بین تیمهای فنی، مارکتینگ، روانشناسی و محصول ،مترجم باشند.این سیستم با قرار دادن اطلاعات در کنار یکدیگر به چند برابر کردن سوددهی می پردازد.
وی ادامه داد: هر بخشی از یک کسب و کار به زبان خاصی به فعالیت خود ادامه می دهند و این هکر رشد است که می تواند مبتنی بر الگوریتم تعیین شدهای تیم بیزینسی را به یکدیگر متصل کنند.
فدایی افزود: هکرهای رشد روشهای متداولی برای انجام رشد سریع کسب و کار در دستور کار خود دارند برای مثال: استراتژی تولید محتوا،روابط عمومی باهوش و روش های غیر متداول و نارایجی چون حقه زدن به مشتری.
تست A/B به شما کمک میکند تا بهترین رابط و تجربه کاربری را برای وبسایت یا اپلیکیشن خود انتخاب کنید. در حقیقت، در این تست شما سعی میکنید با شناخت رفتار مخاطب، بهترین تجربه کاربری را به او ارائه دهید
اگر بخشی از خروجی یک سیستم، بر روی ورودی آن تاثیر بگذارد، اصطلاحاً میگوییم که این سیستم از محیط، بازخورد یا فیدبک (Feedback) میگیرد.با تحلیل موارد بدست آمده میتوان برنامه ریزی مناسبی برای آینده کسب و کار خود داشت.
با این ویژگی میتوانید وضعیت سایت خودتان را دریابید و رتبه مناسبی به آن تخصیص دهید.
اساساً ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی هنگامی رخ میدهد که یک کسبوکار جهت ترویجِ محصول یا خدمات خود، پیغامی تجاری با استفاده از پست الکترونیکی (Email) به گروهی از افراد میفرستد
ساخت لیست ایمیل در بین کاربران از مطلوبترین روشها برای ارتباط با بازدیدکنندگان و افزایش بازدید از سایت است
نتیجه برنامه داشتن در اداره شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیس بوک، گوگل پلاس، تویتر و ...، تعامل و درگیر شدن مشتریان شما با محتوا و دیگر کانال های شما مثل وب سایت شما شده، وفاداری را تشویق میکند و در نهایت منجر به فروش میشود.
محصول خود را همیشه توسعه دهید تا به نزدیک ترین چیزی تبدیل شود که بازار هدف آن را میخواهد هکرهای رشد به این بازار " بازار محصول مناسب" میگویند.داشتن محصولی برتر در عرصه رقابت که با تقاضا روبروست به معنی داشتن برگ برنده در برابر سایر رقبا است.
تعیین اهداف خاص از دیگر کارهایی است که باید برای انجام گرفتن استراتژی هک رشد موفق انجام داد. اهداف خود را به تارگت های کوچک تقسیم کنید تا پیشرفت خود را دقیق تر نظارت کنید و بتوانید بهتر آن را تحلیل و آنالیز کنید.
روشهای ردیابی نتایج کار مهم دیگری است که باید در استراتژی هک رشد خود جای داد, چرا که تکنیک هک رشد و روش های آن سیستمی مبتنی بر داده و اطلاعات است و شما میتوانید پیگیری آمار شبکه های اجتماعی درباره محصول خود و یا حتی با استفاده از تعداد کلیک هایی که بر روی لینک جاسازی شده از محصول شما در محتوایی ردیابی کنید که محبوبیت کالا و خدمات شما در جامعه به چه میزان است و چگونه میتوانید پیشروی و پیشرفت آن را افزایش دهید.
از دیگر روش های تکنیک هک رشد به خصوص در عرصه دیجیتال تست تمامی جنبه های محصول با مشتری است و اینگونه می توان جنبه های ناکارآمد را حذف و نقاط قوت را افزایش داد. این استراتژی هک رشد این گونه به کار گرفته میشود که ما به کاربران و مشتریان اجازه میدهیم که بصورت رایگان محصول و خدمات ما را تست کرده و نظر دهند و یا حداقل پایین تر از بهای تمام شده محصول و خدمات آن را بخرند در این صورت تعداد زیادی نظر و پیشنهاد های جدید را جمع آوری کرده اید که نه تنها در ابتدای کار بلکه در آینده کسب و کار ما نیز کارایی خواهند داشت.
آخرین تکنیک هک رشد استفاده از بازخوردهایی است که از مشتریان برای توسعه محصول خود گرفتید. اهداف خاصی را مشخص کنید و روش های ردیابی نتایج را بکار ببرید و باز از مشتریان نظر بخواهید به عبارت دیگر در آخرین قدم از این استراتژی هک رشد باید با استفاده از نتایج و بازخوردهای گرفته شده از مشتری برگردید به گزینه اول و دوباره شروع کنید.این چرخه عامل کلیدی موفقیت بوده است.
شاید با خود بیندیشید این قدمها را برداشتید ولی اکنون نیازمند فردی هستید که شما را به گونه ای حقیقی در راه رشد کسب و کارتان قرار دهد. در این مرحله تاکتیک های فعال سازی کاربران در هک رشد را باید بیاموزید.
به دست آوردن بازدید کننده برای محصول کار آسانی است اما شما تنها به بازدید کننده نیاز ندارید.تا به اینجا فقط راهی پیدا کردهاید که آنها را به وبسایت خود بکشانید، اما اگر تمام هنر شما همین است پس بدانید که این بازدیدکنندهها با احتمال بسیار بالایی به محض ورود به وبسایت، از آن خارج میشوند. هدف اصلی شما باید فعال سازی کاربران و بازدیدکنندهها باشد.
فعال سازی (Activation)، به معنای وادار کردن بازدیدکنندگان به انجام اقدامی است که شما آنها را به سمت آن اقدام هدایت میکنید.
فعال سازی کاربران، فقط به معنای کلیکهای تصادفی و بیهدف در محصول یا وبسایت شما و سپس، خروج از صفحه بازاریابی محصول نیست. فعال سازی یعنی بازدیدکنندگان کاری را انجام دهند که شما از قبل برایشان در نظر گرفتهاید، کاری که در راستای پیشبرد اهداف شما است.
استفاده از هرکدام از این موارد به محصول و راه و روش خاص شما در بازاریابی بستگی دارد اما آخرین کلام که می تواند به شما در به دست آوردن هدفتان کمک کند نگاهی متفاوت و بدیع به اهداف خود و از طرفی دیگر بکارگیری کامل مطالب عنوان شده است. اشکالی ندارد اگر به مشکلی برخوردید از کارشناس متخصص در این زمینه کمک بگیرید و کسب و کار خود را رونق ببخشید.
گزارش از ساراکیا
انتهای پیام/