سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واگذاری تعدادی از مراکز فرهنگی درمناطق 15گانه اصفهان به سازمان‌های مردم نهاد

رییس اداره مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت : در آستانه 14 آذرماه، «روز جهانی داوطلبی» نخستین بار تعدادی از مراکز فرهنگی تحت نظارت شهرداری اصفهان به سازمان های مردم نهاد واگذارمی شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فروغ صادقیان رییس اداره مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهارداشت :  سازمان‌های مردم نهاد به رغم فعالیت‌های گسترده ای که در سطح شهر دارند، همواره در تأمین محل اسکان دچار مشکلات عدیده ای هستند که با همکاری صورت گرفته با مدیریت شهری این چالش درحال رفع شدن است.

وی با بیان اینکه دستورالعمل واگذاری تعدادی از مراکز فرهنگی به سازمان‌های مرم نهاد نیز تنظیم و تدوین شده است ، افزود : در طرح بلندمدت این اداره رایزنی های گسترده ای با مدیران ارشد مدیریت شهری جهت طرح تشکیل خانه تشکل ها انجام خواهد شد تا در آینده نزدیک شاهد برطرف شدن بخش زیادی از مشکلات سازمان های مردم نهاد در زمینه تأمین مکان و دفاترآنان باشیم زیرا این امر به شبکه‌سازی و تعامل هرچه بیشتر سمن ها در جهت خدمات رسانی به جامعه هدف کمک شایانی خواهد کرد.

رییس اداره مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه از بدو آغاز به کار دوره جدید شورای اسلامی شهر اصفهان ، یکی از اولویت‌های شاخص و سرفصل های مهم و ابلاغی آن به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، حمایت از سازمانهای مردم نهاد بوده است ، اظهارکرد: در این راستا اداره مشارکت های فرهنگی اجتماعی برنامه‌ریزی های وسیعی را با تأسی از شعار و رویکرد حمایت ، مشارکت و تعامل با سازمان‌های مردم نهاد، درجهت حضور شهروندان و نهادهای مشارکت‌جو و مسئولیت پذیر در اداره هر چه بهتر شهر، انجام داده است.

صادقیان با اشاره به تاثیر کار داوطلبانه بر شخصیت فردی ، گفت : انجام کار داوطلبانه می‌تواند بر سلامت جسم و روان تأثیر مثبت و بسزایی داشته باشد ، اعتماد به نفس را افزایش می دهد و یکی از راه‌های مقابله با افسردگی خواهد بود زیرا می تواند باعث ایجاد احساس هدفمندی در افراد شده و محرک ذهن افراد شده و به ایجاد امید در زندگی منتهی شود.

وی افزود : امید ، ایمان و عشق ستون‌های اصلی وجود روانی انسان را تشکیل می‌دهد و این مهم با پیوستن به اجتماع و امید در اجتماع از طریق شرکت در برنامه های گروهی و داوطلبانه محقق خواهد شد.

رییس اداره مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تاکید کرد:  وقتی افراد با هم برای راه اندازی یک نهاد مدنی یا خیریه یا پویش نیکوکاری دست به همکاری می‌زنند یعنی دست به تولید سرمایه اجتماعی زده‌اند که امیدوار باشند.    

صادقیان در خصوص تاثیر کار داوطلبانه بر جامعه ، تصریح کرد : انجام فعالیت‎های داوطلبانه علاوه بر اینکه بر جسم و روان افراد اثرات مفیدی دارد، باعث معنی‌دار شدن زندگی و رهایی از روزمرگی خواهد شد.

وی گفت : مشارکت افراد در برنامه ریزی و پیشرفت و توسعه زمانی به وجود می آید که مردم در فرایندهای اجتماعی در حوزه‌های مختلف حضور فعال داشته باشند.

رییس اداره مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیان اینکه انسان‌های پویا، فعال، دغدغه مند که هرگز زندگی و آرامش خود را جدا از مطلوب زیستن دیگر همنوعان خود نمی‌دانند ، افزود : این انسان‌ها می‌کوشند به صورت فردی یا گروهی تاثیری هرچند ناچیز را در جسم ، روح و روان افراد دیگر بگذارند و شرایط زندگی را از آنچه که هست به سوی آنچه باید باشد، به طور مطلوب برای آنان تغییر دهند؛ آنان دریافته‌اند جامعه‌ای که همیشه از آن سخن به میان می‌آورند از طرز زندگی ، رفتارها ، کنشها و واکنش هایی که از هر فرد ، گروه ، نهاد و ... سر می‌زند ، تشکیل می‌شود؛ پس به این نتیجه رسیدند که هرکس به اندازه خود در بروز هنجارها و ناهنجاری‌های به وجود آمده که در جایی مطلوب ما و در جایی مذموم است، دخیل است و نباید از نفس خود بگذرد!

صادقیان با تاکید بر اینکه برای سلامت و نشاط جامعه، همبستگی، وفاق، امید و... بهترین نمود اجتماعی، کارکرد داوطلبانه و مشارکت جویانه است ، تصریح کرد: این اقدامات به صورت فردی و یا در قالب‌های تیمی ، گروهی و نهادی هرچه اصولی و یا روش‌های تحقیق شده و مورد نیاز جامعه منطبق شود، می‌تواند در میان مدت و بلندمدت تاثیر پایداری را در سطح جامعه پدیدار کند و با توجه به اینکه کار داوطلبانه بدون دخالت‌های مرسوم دولت‌ها و فرایندهای پرپیچ و خم اداری آنها صورت می‌گیرد، در سطوح مختلف مردم با هر جایگاه و پایگاه اجتماعی بهتر نهادینه می شود و مورد استقبال قرار می گیرد.

وی اظهارکرد: کارکرد داوطلبانه حرکتی است که افراد و گروه‌ها از روی حس انسان دوستی و نوع دوستی و بدون هیچ چشم داشت اجتماعی و اقتصادی انجام می‌دهند و برای همین مورد قبول و وثوق عموم قرار گرفته و در لایه لایه‌های جامعه بروز خواهد داشت، آنچنان که حتی برای دیگر افراد که شاید به زندگی شخصی خود مشغول هستند، علامتها و نشانه هایی می‌فرستد؛ این چنین است که کارکردهای اجتماعی مردمی می‌تواند نقشی بس عظیم و بی‌بدیل در روند زندگی تمام افراد جامعه ایفا کرده و آرامش پایداری را در سطح جامعه برقرار سازد.

انتهای پیام/م

تدوین دستورالعمل واگذاری تعدادی از مراکز فرهنگی به سازمان‌های مرم نهاد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.