سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نهضت جنگل، حماسه‌ای بی‌بدیل از غیرت گیلانیان

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان استان گیلان با صدور بیانیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن یازدهم آذر سالروز شهادت روحانی شهید میرزا کوچک‌خان جنگلی، یاد و خاطره این بزرگمرد نستوه را گرامی داشت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان در بیانیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن یازدهم آذر سالروز شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی بر تداوم راه سردار جنگل تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: یازدهم آذر ماه برای گیلانیان غیور و انقلابی یادآور خاطرۀ بزر‌گ‌مردی نستوه و مبارزی دلیر از تبار آزادگی و ایثار است که با رشادت و از خودگذشتگی خویش، فریاد ظلم‌ستیزی مردم مسلمان ایران را از دل جنگل‌های سرسبز و فراز کوه‌های سر به فلک کشیده گیلان به گوش استکبار جهانی و دیکتاتور‌ها و حاکمان مستبد دست‌نشانده زمان رساند و با غیرت ملی، عزت دینی و شرافت انسانی خود هویت اسلامی ملت ایران را احیا کرد.

نهضت پرشکوه جنگل، برخاسته از آموزه‌های اصیل اسلامی روحانی شهید میرزا کوچک‌خان جنگلی و با الگوبرداری از نهضت عاشورا، ندای اسلام‌خواهی، آزادی‌طلبی و برائت از یزیدیان زمان را سرداد و حماسه‌ای بی‌بدیل را از غیرت و دلاوری مردم گیلان در راه مبارزه با استبداد و استکبار جهانی رقم زد.

سردار سرافراز جنگل در طول حیات کوتاه، اما پربرکت خویش جز به احیای دین مبین اسلام و اجرای احکام اسلامی نمی‌اندیشید و هیچ‌گاه تن به مذاکرۀ خفت‌بار با دشمنان خارجی و ایادی داخلی آنان نداد و در هیچ‌شرایطی در برابر زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌ها سر فرود نیاورد.

عظمت نام میرزا کوچک‌خان جنگلی و شکوه نهضت جنگل تنها به فعالیت‌های انقلابی و تشکیل حکومت مستقل در گیلان خلاصه نمی‌شود بلکه بسیاری از تاریخ‌پژوهان و دانشمندان علوم سیاسی از نهضت جنگل به‌عنوان سنگ بنا و مقدمه انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ به رهبری حضرت امام خمینی (ره) یاد می‌کنند.

نهضت انقلابی اسلامی جنگل به رهبری سردار جنگل در زمانه‌ای روی‌داد که قدرت‌های استعماری، گسترۀ ایران را جولانگاه تاخت و تاز خویش و عوامل خود قرار داده بودند تا منابع ملی کشور و منافع ملت مسلمان ایران را غارت کنند که میرزا کوچک‌خان جنگلی، بزر‌گ‌مردی آزاده از تبار گیل و دیلم با بهره‌مندی از اندوخته‌های دینی خود، تجربه‌ای ماندگار از مبارزه با استبداد و استعمار جهانی را در تاریخ پر فراز و نشیب ایران ثبت کرد.

منشور و اسناد به‌جامانده از حاکمیت نهضت جنگل که به فرموده مقام معظم رهبری "یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی در دوران خود و در استان گیلان بود" نشانگر شجاعت و فداکاری میرزا کوچک‌خان جنگلی و یارانش است که تا پای جان برای رسیدن به آزادی و حفظ استقلال کشور ایستادند و برای انقلابیون پس از خود الگو و اسوۀ استکبارستیزی و مقاومت در برابر حاکمان مستبد و خودفروخته شدند.

تاریخ گواهی می‌دهد که نهضت شکوه‌مند جنگل در امتداد صراط ماندگار حقیقت‌طلبی بشریت از بعثت نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) تا قیام حضرت، ولی عصر (عج) است و امروز پس از گذشت نزدیک به یک قرن از شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی و چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، فرزندان غیور سردار جنگل در راه پرافتخار اعتلای اسلام ناب محمدی (ص) و تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداشته و با محور قراردادن شعار "افتخار به گذشته؛ امید به آینده" پرچم عزت و افتخار ایران اسلامی را به دوش کشیده‌اند و با ولایت‌پذیری و حضور به‌موقع در صحنه، موجبات یأس و سرخوردگی دشمنان اسلام را فراهم آورده‌اند.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان ضمن گرامیداشت یازدهم آذر ماه، سالروز شهادت روحانی شهید میرزا کوچک‌خان جنگلی به‌عنوان نماد فتوت و علمداری مبارزه با استبداد و استکبار جهانی و همچنین پاسداشت یاد و خاطرۀ علما و طلاب شهید استان، از خداوند منان، تداوم انقلاب اسلامی برای عزت اسلام و مسلمانان جهان و توفیق رهپویی مکتب شهدای والامقام در سایۀ منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) را برای ملت شریف و ولایی ایران مسئلت می‌نماید.

انتهای پیام/ع

گرامیداشت یاد میرزا کوچک‌خان جنگلی در نود و هفتمین سالگرد شهادت سردار جنگل

برچسب ها: شهدا ، استان گیلان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.