سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحت پوشش بهزیستی بودن ۵۲ هزار معلول در لرستان

مدیر کل بهزیستی لرستان گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند که سهم استان از این تعداد ۵۲ هزار نفر است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، فاطمه زهرا توکلی مدیر کل بهزیستی لرستان اظهارداشت: لرستان از نظر شیوع معلولیت جز ۱۰ استان اول کشور است و در برخی موارد همانند معلولیت‌های جسمی و حرکتی جز استان‌های با شیوع بالا محسوب می‌شود.

وی گفت: یکی از علت‌های بروز معلولیت‌ها موارد ژنتیکی و مادرزادی است که نقش ازدواج‌های فامیلی در بروز اینگونه موارد بسیار موثر است.

توکلی با اشاره به وجود خانواده‌های چند معلولی در لرستان اظهار داشت: اکنون تعداد هزار و ۲۰۰ خانواده استان دارای چند معلول و کم توان هستند و در یک مورد نیز خانواده‌ای با پنج معلول شناسایی شده است.

مدیر کل بهزیستی لرستان ادامه داد: ارائه خدمات آموزشی، آگاه سازی، اجرای طرح‌های غربالگری و ارجاع برای انجام آزمایش‌های ژنتیک ویژه افرادی که در معرض ابتلا به معلولیت‌های ژنتیکی هستند از جمله برنامه‌های بهزیستی در راستای کنترل و کاهش کم توانی‌ها است.

توکلی با اشاره به برخی غربالگری‌ها از بدو تولد گفت: سال گذشته حدود ۹۴ درصد نوزادان متولد شده از نظر شنوایی غربالگری و مواردی از آنان نیز برای طی مراحل درمانی و کاشت حلزون به مراکز ویژه معرفی شدند.

وی افزود: طرح غربالگری تنبلی چشم نیز همه ساله از آبان ماه آغاز می‌شود و تا پایان اسفند با هدف پوشش صد در صدی کودکان ۳ تا ۶ سال ادامه دارد.

مدیر کل بهزیستی لرستان با تاکید بر موضوع آگاه سازی عمومی از طریق برنامه‌های کارشناسی گفت: علاوه بر معلولیت‌های حاصل

از مسائل ژنتیکی، اکنون حدود ۹۰۰ بیمار ضایعه نخاعی ناشی از حادثه رانندگی در استان وجود دارد.

دوازدهم آذر ماه بعنوان روزجهانی معلولان نام نهاده شده است.

انتهای پیام/م

۵۲ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی لرستان هستند

برچسب ها: بهزیستی ، اخبارسلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.