سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ازدواج‌های زودهنگام عامل افزایش پرونده‌های طلاق

رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: قانونگذار در طرح ممنوعیت عقد نکاح دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۶ سال، علاوه بر کاهش آمار طلاق در این جامعه سنی، جلوگیری از طلاق‌هایی که به واسطه ازدواج‌های زودتر از موعد رخ می‌دهد را نیز مد نظر داشته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مجید شعبانی رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: قبل از انقلاب در زمینه سن ازدواج از زمان تصویب قانون مدنی سال ۱۳۱۴ مقررات داریم و اولین قانونی که تصویب شد در این سال ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی بود که حداقل سن ازدواج را ۱۵ سال برای دختران و ۱۸ سال برای پسران قرار داده بود.

وی با اشاره به اینکه از همان سال امکان ازدواج زودتر از آن سن را با اجازه دادگاه پیش بینی کرده بود، افزود: در تبصره قید شده بود ازدواج از ۱۳ تا ۱۵ برای دختران و ۱۵ تا ۱۸ سال در پسران با اجازه دادگاه و والدین شدنی است و ازدواج در کمتر از این سن شدنی نبود.

شعبانی تصریح کرد: در سال ۵۳ که قانون حمایت خانواده تصویب شد سن ازدواج افزایش پیدا کرد و ۱۸ سال در دختران و ۲۰ سال در پسران تصویب شد و در این اصلاح مقررات، ازدواج برای پسران کمتر از ۲۰ سال شدنی نبود و ازدواج در سنین ۱۵ تا ۱۸ سال برای دختران نیز منوط به اجازه والدین و دادگاه بود.

وی بیان کرد: بعد از انقلاب بحث بلوغ شرعی پیش آمد و، چون این مقررات با شرع همخوانی نداشت ملغی شد و در سال ۷۰ صراحتا قانون گذار در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی سن بلوغ را ملاک قرار داد و ۹ سال تمام قمری در دختران و ۱۵ سال تمام قمری در پسران برای ازدواج مقرر و قبل از آن سن نیز با اجازه، ولی شدنی بود.

وی تصریح کرد: اخیرا طرح یک فورتیتی به عنوان طرح ممنوعیت عقد نکاح دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۶ سال با ۱۵۱ رای موافق در مجلس تصویب شد که در واقع دغدغه نمایندگان سرنوشت این طرح بعد ارسال به شورای نگهبان است که چه وضعیتی پیدا می‌کند.

رییس کانون وکلای استان کرمان گفت: آنچه که تصویب شد در مجموع این است که توسط قانونگذار حداقل سن ازدواج در نظر گرفته شده که کمتر از آن چه با حکم دادگاه و هر طریق دیگری شدنی نیست و این یکی از موارد خوب قانون است و برای سن ازدواج حداقلی به جامعه معرفی می‌کند که آن حداقل ۱۶ سال تمام شمسی در دختران و ۱۸ سال تمام در پسران است و به نوعی همان سنین ماده ۱۰۴۱ قبل از انقلاب بود.

شعبانی افزود: این طرح می‌خواهد این مقرره را وضع کند و به همین شکل به تایید نمایندگان مجلس رسیده و به نظر می‌رسد در معیار‌ها و مبانی که مد نظر بوده، علاوه بر کاهش آمار طلاق در این جامعه سنی، قانونگذار جلوگیری از طلاق‌هایی که به واسطه ازدواج‌های زودتر از موعد رخ می‌دهد و جلوگیری از ازدواج در کودکان و نوجوانان در سال‌هایی که آمادگی روحی، روانی و جسمی ندارند را نیز مد نظر داشته است.

رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان درباره ازدواج‌های کمتر از سنین مذکور در برخی مناطق کشور با بیان اینکه مشکلی که وجود دارد این است که ثبت نکاح در کشور ما تشریفاتی است، گفت: از نظر شرعی نکاح با عقدی که بین طرفین با نمایندگی از طرف عاقد و ایجاب و قبول شرعا واقع می‌شود، نکاح را جاری می‌کند و از نظر شرعی هیچ اشکالی ندارد.

رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: در طرح جدید در زمینه سن ازدواج در واقع در زمینه ادامه ازدواج‌های اینچنینی در برخی مناطق که برپایه مسائل عرفی اتفاق می‌افتد، ضمانت اجرایی وجود ندارد و همچنان ممکن است شاهد ادامه آن باشیم.
انتهای پیام/ی

ثبت نکاح در کشور ما تشریفاتی است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.