سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه:

حقوق کودکان مورد تاکید نظام جمهوری اسلامی ایران است

الفت گفت: حقوق کودکان از جمله حق آموزش و در کنار خانواده بودن مورد تاکید نظام جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودکان که امروز (چهارشنبه) برگزارشد، اظهار کرد: در معاونت اجتماعی قوه قضاییه زمینه پیشگیری از وقوه جرم در بین تمام نهاد‌های جامعه فراهم شده است.

وی افزود: نتایج مطلوبی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در کشور به دست امده است.

الفت بیان کرد: در قوانین داخلی کشور‌های متمدن مانند ایران با استفاده از تحقیقات روانشناسی و جرم شناسی و قوانین بین المللی قوانین زیادی تدوین شده است.

وی افزود: یکی از حوزه‌های ظریف که مورد توجه جامعه شناسان است حوزه عدالت کیفری کودکان است حمایت از کودکان به منظور حقوق بنیادی آن‌ها در انجام دادرسی کیفری و تدوین لایحه کیفری در دادرسی کیفری کودکان به منظور تربیت کودکان بزه کار ایین دارسی کیفری توجه شده است

الفت بیان کرد: از جمله حقوق کودکان می‌توان به عدم تبعیض، رعایت منافع کودکان حق حیات، بقا و رشد و احترام به عقاید کودکان، حق برخورداری از بهداشت و درمان، تعلیم و تربیت، تفریح در اوقات فراقت، حق در کنار خانواده بودن، مشارکت و برخورداری از آزادی‌های مدنی و انجام فعایت‌های مدنی، حق برخورداری از حمایت است که در نظام جمهوری اسلامی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: البته تمام این حقوق این قابلیت را دارد که به شاخه‌های مختلف تقسیم شود و تکالیف و وظایف دولت‌ها را در چهارچوب قانون گذاری و رفتار‌های اداری و قضایی به طور ظابطه‌مند فراهم کند.


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت:در دولت‌های متمدن همانند ایران با الهام از مقررات بین المللی و با استفاده از نتیجه تحقیقات، حقوق کودکان مانند قانون مدنی، قانون کار، قانون مجازات و قانون کیفری تدوین شده است.

الفت بیان کرد: محققان حوزه کودکان مهم‌ترین عامل جلوگیری از بزه اطفال را شیوه تربیتی و اصلاحی می‌دانند؛ بنابراین با توجه به بررسی‌های کیفری جرائم و بعد از بررسی نوع جرم و کیفیت آن، مجازات‌های متناسب برای اصلاح رفتار کودکان بزه کار در نظر گرفته شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان کرد: از بیش از نیم قرن گذشته نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نظر علمی خود را در رابطه با آیین کیفری در خصوص کودکان اعلام کرده است و هر چند رعایت این قوانین دست خوش تغییراتی شده است و سیاست گذاران و قانون گذاران با تغییر آیین کیفری در دادرسی‌های کودکان و نوجوانان مانند مشارکت دادن کارشناسان در صدور رای برای آن‌ها در نظر گرفته است.

الفت با اشاره به دخالت کارشناسان در محاکمات اطفال اشاره کرد و گفت: در این زمینه گام‌های بلندی برداشته شده است و حرکت و تغییر از عدالت کیفری به سمت نظام عدالت ترمیمی در قبال رفتار اطفال و نوجوانان بزهکار توجه ویژه‌ای نموده است و اقدامات تامینی و تربیتی و مجازات‌های جایگزین در این حوزه قابل ذکر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه توجه به مقوله‌هایی همچون نقش خانواده در تربیت کودکان و نقش رسانه‌ها در ارتقا آگاهی‌های اجتماعی و حقوقی اطفال نیز باید مورد نظر قرار گیرد که این موارد کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزه را در پی دارد.

الفت با اشاره به مهمترین برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی و اجتماعی در حوزه حقوق کودک تصریح کرد: طراحی و اجرای نظام مشاوره در محاکم اطفال و نوجوانان در راستای مواجه منطقی با نوجوانان بزهکار، هدایت و راهبری، عملیاتی شدن سند ائتلاف ملی کاهش و کنترل کودک آزاری، برگزاری کارگاه‌های مهارت اجتماعی پایه، برگزاری کارگاه‌های پیشگیری‌های رشدمدار در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، تشکیل ائتلاف مردمی برای حمایت از کودکان آسیب دیده، طرح نماد و ایجاد مراکز ملاقات فرزندان ناشی از طلاق از برنامه‌هایی است که در قوه قضاییه پیگیری شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.