سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زالو هدیه آب شهر چوار به حنای دو ساله

گوگردی بودن آب شرب بخش چوار از توابع شهرستان ایلام ، چند سالی است مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه بوجود آورده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ مایع حیاتی که از دو بعد اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت است، بعد اقتصادی آن به حرکت درآورنده چرخ صنعت و رونق بخش فعالیت‌های کشاورزی است و بعد دیگر آن، تامین کننده سلامت جامعه بشری است.

اگرچه بعد بهداشتی آب از دید ما پنهان است، اما این بعد، دارای آثار بسیار زیادی در حیات جانداران به ویژه انسان می‌باشد، بطوری که علاوه بر تامین مایع مورد نیاز بدن، در بردارنده املاح و عناصر ضروری برای موجودات زنده و انسان می‌باشد.

اما باید توجه داشت آب سالم و ایمن می‌تواند تحت تاثیر عواملی از جمله: موقعیت یک شهر، کیفیت لوله‌ها و سیستم آبرسانی منازل و فعالیت‌های کارخانجاتی که در نزدیک محل زندگی انسان و حومه شهر‌ها  وجود دارند، قرار بگیرد.


آب آشامیدن شهر چوار گوگردی و غیر قابل آشامیدن است

باتوجه به اهمیت سلامت آب، اما آب بخش چوار از توابع شهرستان ایلام گوگردی است، موضوعی که مشکلاتی را برای ساکنان شهر چوار و روستا‌های اطراف بوجود آورده است.

رضا کمالوندی از ساکنان شهر چوار در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: متاسفانه چند سالی است که مردم شهر چوار و روستا‌های اطراف با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع، اکنون به یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم شهر چوار تبدیل شده است، اظهار کرد: بیشتر مردم این شهر ۵ هزار نفری و روستا‌های اطراف، برای تامین آب شرب منازل خود دست به دامان چشمه‌های آب اطراف شهر چوار، خرید آب معدنی و مواردی از این قبیل می‌کنند. اما باید دقت کرد استفاده و آشامیدن آب چشمه‌ها و روان آب‌ها به عنوان تامین کننده آب خانوار، به هیچ عنوان مورد تایید کارشناسان بهداشتی نیست.

مردم شهر چوار از آشامیدن آب چشمه‌ها و روان آب‌ها پرهیز کنند

سمیه سعیدی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، گفت: متاسفانه چندسالی است که شاهد هستیم، ساکنان بخش چوار جهت تامین آب شرب منازل خود از چشمه‌ها و روان آب‌ها استفاده می‌کنند که این موضوع به هیچ عنوان بهداشتی نیست و ممکن است مشکلاتی را برای مردم بوجود آورد.

این کارشناس بهداشتی اظهار کرد: استفاده از چشمه‌ها بدلیل استفاده حیوانات مختلف، گرد و خاک و حشرات ممکن است مشکلات مختلفی را برای مردم بوجود آورد.


آب نوشیدنی شهر چوار حنای دوساله را راهی بیمارستان‌ها کرد

مرداد ۹۷، ساعت ۱۰ شب حنا دختر بچه ۲ ساله چواری خون بالا می‌آورد و خانواده او سراسیمه حنا را به درمانگاه شهر چوار می‌رسانند و از آنجا نیز بدلیل نبود امکانات کافی  به بیمارستان حضرت امام خمینی (ره) شهر ایلام اعزام می‌شود.

آنطور که خانواده این دختر بچه اعلام کردند: موضوع سریعا تحت بررسی قرار گرفت و پزشک کشیک خود را بالای سر حنا می‌رساند.
پزشکان علت خونریزی را پارگی مویرگ قسمت بینی تشخیص دادند

ماشاءالله یوسفی پدر حنای دوساله در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،گفت: ساعت از ۱۲ شب گذشته بود که، پزشک کشیک بیمارستان حضرت امام خمینی (ره) شهر ایلام پس از انجام معاینه و آزمایشات مختلف علت خون ریزی را برای ما توضیح داد.

پدر حنا در ادامه اضافه کرد: پزشک کشیک علت خونریزی حنا را پارگی مویرگ در قسمت بینی اعلام کرد و اینگونه توضیح داد این یک خون ریزی طبیعی است که ممکن است برای همه اتفاق بیافتد پس دختر شما نیاز به بستری در بیمارستان ندارد و مرخص است.

آقای یوسفی اظهار کرد: پس از آنکه متوجه شدیم بیماری حنا عارضه جدی نیست و دچار یک خونریزی عادی و طبیعی شده که ممکن است برای همه اتفاق بیافتد و خود به خود بهبود یابد با خوشحالی به منزل بازگشتیم.

خون ریزی حنا همچنان ادامه دارد

بگفته خانواده حنا، این پایان کار خونریزی نبود و روز بعد نیز حنا خون بالا آورد، این بار هم دهان و هم بینی حنا پر از خون شد. موضوعی که باعث شد بار دیگر بیماری بررسی شود و حنای ۲ ساله باز از شهر چوار به بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام اعزام شود.

پدر این دختر بچه ۲ ساله چواری اضافه کرد: این بار تصمیم گرفتیم حنا را به چند پزشک فوق متخصص نشان بدهیم، پس از پرس و جو، بیمارستان ۲ پزشک فوق تخصص به ما معرفی کردند.

پزشکان فوق تخصص نیز از درمان حنا عاجز ماندند

پدر حنای ۲ ساله در ادامه افزود: این بار علاوه بر معاینه شدن دخترم در بیمارستان او را به نزد دو پزشک فوق تخصص استان نیز بردیم تا آنجا نیز تحت درمان قرار گیرد. پس از آنکه پزشکان فوق تخصص حنا را ویزیت کردند چندین بار اقدام به انجام آزمایشات مختلف از جمله خون گیری و سنوگرافی کردند. پزشکان اینبار علت بالا آوردن خون را پارکی مویرگ در ناحیه مغز یا بینی عنوان کردند و باز به ما امیدواری می‌دادند که موضوع تحت کنترل است و جای هیچ گونه نگرانی نیست. اما خون ریزی همچنان ادامه داشت و این باعث شده بود تا خانواده دائما به فکر پیدا کردن راه چاره باشند. خونریزی‌ها به حدی بالا می‌گیرد که به گفته خانواده حنا طی یک شب این بچه ۳ بار خون بالا می‌آورد و بی قراری می‌کند.
حنا جهت ادامه مراحل درمانی به کرمانشاه اعزام شد.

خانواده حنا که به شدت نگران سلامتی دخترشان هستند این بار با مشورت پزشکان تصمیم می‌گیرند دخترشان را برای درمان و پیدا کردن راه چاره به پزشکان کرمانشاهی نیز نشان دهند.

آنطور که آقای یوسفی می‌گوید: پس از آنکه پزشکان ایلامی از درمان حنا عاجز شدند تصمیم به اعزام حنا به استان کرمانشاه گرفتیم و در این مدت حنای دو ساله، ۸ بار به کرمانشاه اعزام شد. اما باز هم نتیجه همان نتیجه قبل بود و حنای طفل معصوم روز به روز ضعیف‌تر می‌شد.

ناهید یوسفی نژاد مادر حنا در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در این مدت فشار عصبی شدیدی روی خانواده ما حاکم بود، چرا که دخترم روز به روز درحال ضعیف‌تر شدن بود.

وی افزود: سخت است که دخترت جلوی چشمانت در حال پرپر شدن باشد و هیچ کاری از دستت برنیاید.

بگفته مادر حنا، گاهی اوقات حنا کوچولو آنقدر خون بالا می‌آورد که کاملا از حال می‌رفت، گاهی هم در اثر بالا آوردن خون و جمع شدن خون لخته درون گلوی حنا، او احساس خفگی می‌کرد که اگر غافل می‌شدیم شاید الان دخترم زنده نبود.

خداوند دوباره سلامتی را به حنا می‌دهد

مادر حنا ادامه داد: در این مدت دست از توسل برنداشتیم و از مردم نیز خواستیم تا برای سلامتی دخترمان دست به دعا شوند.

بگفته خانواده حنا ساعت از ۱۰ شب گذشته بود و حنا مشغول بازی بود که به ناگاه دوباره خون بالا آورد. اما اینبار حجم خون آنقدر زیاد بود که احساس خفگی می‌کرد.

مادر حنا می‌گوید حنا را در آغوش کشیدم و با دستمال داشتم صورت دخترم را پاک می‌کردم که حنا شروع کرد به سرفه کردن.

وی اظهار کرد: پس از آن متوجه شدم که یک لخته خون درون بینی حنا است که مانع از نفس کشیدن او می‌شود، به محض اینکه خواستم لخته خون را پاک کنم متوجه شدم که لخته خون حرکت می کند، بلافاصله بینی حنا را فشار دادم تا لخته جابجا نشود، پدر حنا را صدا زدم و در حالی که پدرش به سمت ما می‌آمد موضوع را برایش تعریف کردم.

زالو مهمان ناخوانده ۵ ماهه در بدن حنا

پدر حنا گفت: پس از آنکه صحنه را دیدم متوجه شدم که این لخته خون نمی تواند باشد، پس به کمک مادر حنا سعی در کشیدن آن به بیرون کردم .

به گفته آقای یوسفی هر چه این لخته را بیرون می کشیدیم، لخته همچنان بیرون می آمد و به همراه آن نیز خون زیادی از بینی حنا خارج شد که متوجه شدیم این لخته به شکل یک کرم است.

وی افزود: پس از پاک کردن صحنه و شستن آن متوجه شدیم که یک زالو به طول حدود ۲۰ سانتی متر درون بینی حنا بوده است.

پدر حنا گفت: خداروشکر پس از درآوردن این زالوی ۲۰ سانتی متری از بینی حنا حال دخترم خوب شده و دیگر هیچ گونه خون ریزی و تاراحتی ندارد.

اما اینکه چطور شد پزشکان موضوع را پارگی مویرگ مغز و بینی تشخیص دادند و این زالو از کجا آمد هنوز جای سوال دارد.

همتی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، اعلام کرد: تنها راه تشخیص ورود زالو در بدن انجام آزمایش ام آر آی است.

وی افزود: چرا پزشکان ایلامی از انجام این آزمایش خودداری کردند جای سوال دارد و دانشگاه علوم پزشکی نیز این مسئله را پیگیری خواهد کرد.


چگونه ممکن است زالو وارد بدن فرد شود؟

وقتی از آقای  یوسفی پدر حناکوچولو پرسیدیم چطور ممکن است زالو وارد بدن دختر شما شده باشد، در جواب به ما گفت: چند سالی است که آب شرب لوله کشی شهر چوار بوی گوگرد می‌دهد و ما نیز مانند سایر شهروندان این شهر آب شرب خود را از چشمه‌های اطراف شهر چوار تامین می کنیم.

وی می گوید: احتمال می‌دهم که این زالو که در ابتدا خیلی ریز هم بوده از همین راه وارد خانه ما و سپس وارد بدن حنا شده باشد.

آب شرب شهر چوار از لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد

افشین مظاهری مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان ایلام در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با بیان اینکه آب شهر چوار کمی بوی گوگرد می‌دهد، اظهار کرد: آب شهر چوار از لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد و کارشناسان بهداشت نیز این موضوع را تایید خواهند کرد.

وی افزود: آب شهر چوار به خاطر چشمه پایین دستی این شهر که گوگردی است طعم و مزه گوگردی می‌دهد که شرکت آب و فاضلاب با افزودن افزودنی‌های بهداشتی به منبع آب این شهر، بو و مزه اصلی گوگرد را تا حد زیادی مرتفع کرده است.

اما این درحالی است که مردم بخش ۱۲ هزار نفری چوار، هنوز هم برای تامین آب شرب خود دست به دامان چشمه‌های اطراف این شهر شده اند.

موضوعی که ممکن است در آینده نیز، مشکلی مشابه بیماری حنا و شاید هم بدتر از این را، برای سایر شهروندان بوجود آورد.

اما نباید فراموش کرد که فقط و فقط این لطف خدا بود که باعث شد تا حنا، این دختر بچه ۲ ساله دوباره سلامتیش را بدست بیاورد.

گزارش از مسعود همتی

انتهای پیام/ب

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.