سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نایب رییس بانوان فدراسیون تنیس عنوان کرد؛

نخبه یابی و آماده سازی تنیسورها برای حضور در المپیک نوجوانان و جوانان

نایب رییس بانوان فدراسیون تنیس با اشاره به برگزاری المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور در رشته تنیس به میزبانی کرمان، هدف از برگزاری این رقابت ها را نخبه یابی و آماده سازی تنیسورها برای حضور در المپیک نوجوانان و جوانان عنوان کرد.

مهرافزا منوچهری، نایب رییس بانوان فدراسیون تنیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه ی برگزاری المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور در رشته تنیس، در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان با ابراز خرسندی از میزبانی خوب کرمان در این رقابت ها گفت: میزبانی کرمان بسیار عالی بود، ورزشکاران در یک هتل استقرار پیدا کردند، که از نظر مکان و غذا وضعیتشان خیلی خوب بود، جابجایی نیز به موقع صورت می گرفت و در مجموع برنامه ریزی خوبی صورت گرفته بود.

 وی افزود: چیزی که در کرمان خیلی جالب است، مشارکت بین نیروهای اجرایی و سایر تنیس بازان و علاقه مندان به تنیس است، طوری که همه پای کارند و با مشارکت یکدیگر کمک می کنند و به راحتی می توانند رویدادی مانند این را مدیریت کنند.

منوچهری سطح مسابقات را بسیار بالا عنوان و تصریح کرد: اکثر بهترین های تنیس از همه ی استان ها در رده های سنی زیر 12 و 14 سال آمده اند، البته با توجه به اینکه اکنون فصل مدرسه است، به نسبت رقابت های فصل تابستان شرکت کنندگان کمتری در رقابت ها حضور دارند.

وی یادآور شد: هم اکنون 24 نفر زیر 14 سال و 29 نفر زیر 12 سال در این رقابت ها حضور دارند که در مقایسه با همین مسابقات در فصل تابستان تعداد کمتری را شامل می شود، این در حالیست که در تابستان با توجه به اینکه بچه ها از درس فارغ می شوند، تعداد شرکت کنندگان خیلی بیشتر است و گاهی این آمار دو برابر هم می شود.

 

نایب رییس بانوان فدراسیون تنیس جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه این رقابت ها توسط وزارت ورزش برگزار شده است، هدف اصلی از برگزاری این رقابت ها را نخبه یابی و آماده سازی تنیسورها برای حضور در المپیک نوجوانان و جوانان عنوان کرد.

منوچهری گفت: با توجه به اینکه یک ضعفی در المپیک دیده می شود، در یک برنامه ی منسجم، برنامه ریزی شده با نخبه یابی و برگزاری اردوها و کمپ ها برای آنها طی چند سال، منتخبان را برای شرکت در المپیک ها آماده کنیم تا امکان مدال آوری برای کشور را داشته باشند.

وی افزود: هر ورزشی برای توسعه و رشد، نیازمند فعالیت های استعدادیابی، برگزاری کمپ های ویژه، مسابقات و تورنمنت های داخلی و خارجی  است تا رفته رفته ورزشکاران تقویت شوند.

منوچهری تصریح کرد: در فدراسیون تنیس تلاش شده، امکانات و زیرساخت ها به طور مساوی بین دختران و پسران تقسیم شود.

وی یادآور شد: علاوه بر این برنامه که توسط وزارت ورزش و جوانان صورت گرفته، خود فدراسیون تنیس در طول سال یک برنامه ی استعدادیابی دارد که این برنامه در بین بچه هایی انجام می شود که قرار است تازه شروع به کار کنند.

 

نایب رییس بانوان فدراسیون تنیس جمهوری اسلامی ایران یکی از شرایط و آیتم های این برنامه ی استعدادیابی را پرداخت کمتر از 6 ماه به فعالیت های تنیس توسط این بچه ها عنوان کرد و بیان داشت: اولین ارزیابی توسط خودارزیابان استانی انجام می شود و بدین ترتیب این کودکان در شهرستان هایشان از نظر پیکرشناسی، توانمندی های جسمانی، قدرت، انعطاف پذیری، چالاکی و حتی فاکتورهای روانشناسی مورد ارزیابی قرار می گیرند و افراد مناسب انتخاب می شوند.

منوچهری با بیان اینکه بچه های جدید از دو منبع شناسایی می شوند، گفت: با توجه به تفاهم نامه ای که فدراسیون تنیس با وزارت آموزش و پرورش دارد، مربیان می توانند در مدارس ورود و بچه ها را شناسایی کنند که این یک بخش است و بخش دیگر اینست، بچه ها و خانواده هایشان به باشگاه های ورزشی و هیئت ورزشی هر شهر و استانی مراجعه می کنند و در واقع آنجا کسانی که مناسب فعالیت تنیس هستند، طبق شاخص های خاص، شناسایی و پذیرش می شوند.

وی افزود: بخش بعدی کار ما این است، چطور این افراد را جذب و پرورش دهیم، بر این اساس، خود مربی که آنها را شناسایی کرده، چیزی در حدود 10 جلسه رایگان یا در همان مدرسه یا در دفتر هیئت برایشان کلاس آموزشی می گذارد، پس از انجام این مرحله، دو، سه کمپ دیگر را در کل شهر برایشان برگزار می کند و بدین ترتیب، از بین آنها بچه هایی که بهتر هستند، انتخاب می شوند و در واقع اینها استعدادهای جدید هر استان هستند.

منوچهری با اشاره به اینکه فدراسیون طی یک برنامه ای با توجه به نقشه ی جغرافیایی ایران، کل کشور را به 5 منطقه تقسیم بندی کرده است، تصریح کرد: بعد از مدتی یک سری مسابقات منطقه ای برای استعدادهای جدید هر استان گذاشته می شود و از بین آنها چیزی حدود 20 نفر از هر منطقه انتخاب می شوند.

وی یادآور شد: برای این 20 نفر چند دوره ی آموزشی، کمپ و اردو می گذاریم، بعد در مجموع پس از چند ماه یک مسابقه ی سراسری بینشان برگزار می کنیم و از بین همه، 12 دختر و 12 پسر از سراسر کشور به عنوان استعدادهای همان سال انتخاب می شوند که برای اینها می توانیم هم در مناطق مختلف و هم در تهران زیر نظر مربیان درجه یک کمپ بگذاریم و بدین ترتیب حمایتشان می کنیم تا برای خودشان فعالیت کنند و اگر خیلی هم مستعد باشند، برای اردوهای اصلی ما در تهران جذب می شوند.

 

نایب رییس بانوان فدراسیون تنیس جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه برنامه ریزی ها برای رده های سنی بین 7 تا 9 و 9 تا 12 سال انجام می شود، بیان داشت: ورزش تنیس شرایط خاصی دارد، برای اینکه در این ورزش، ورزشکار به حد قهرمانی برسد، چیزی حدود 7 سال وقت لازم دارد، بنابراین ما باید خیلی زود ورود کنیم.

منوچهری از اجرای طرح استعدادیابی در مهدهای کودک خبر داد و گفت: در این برنامه که هم اکنون در حال اجراست، مربیان از مهدکودک ها استعدادها را جمع می کنند.

وی با بیان اینکه اینها توپ های ویژه ای به رنگ قرمز، سبز و زرد دارند که با توپ های ما متفاوت است، افزود: جدیداً یک سری از این توپ ها که قابلیت تولید در تهران را داشت، قراردادهایش بسته شده و در حال تولید است که اینها را بین مسئولان استعدادیابی در استان ها توزیع می کنیم تا بتوانند این فعالیت ها را در مدرسه شروع کنند.

 منوچهری تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ی دنیا مانند اسپانیا، ریسه هایی ( مانند ریسه هایی که ما در جشن ها استفاده می کنیم)، درست کرده اند که به دو درخت می بندند و بدین نحو بچه ها توی مدرسه با هم تنیس بازی می کنند.

وی یادآور شد: اینقدر که می گویند تجهیزات تنیس گران و هزینه بر است، واقعاً اینطور نیست، وقتی تعداد زیادی تنیس بازی می کنند، امکان اینکه استعدادهای واقعی شناسایی شوند نیز بالا می رود.

نایب رییس بانوان فدراسیون تنیس جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: ما در 6 رده ی سنی زیر 10، زیر 12، 14، 16، 18 سال و بزرگسال در هر دو بخش دختران و پسران تیم ملی داریم، در حال حاضر نیز رده ی زیر 13 خود را برای مسابقات اردن آماده می کند، می خواهم بگویم وظیفه ی فدراسیون واقعا وظیفه ی سنگینی هست چرا که باید 12 رده در بخش دختران و پسران را پوشش دهد.

منوچهری افزود: رشته ی تنیس طوریست که باید در تورنمنت های مختلف بازی کنی تا با کسب امتیاز به مرحله ی بالاتری از بازی ها راه پیدا کنی، پس ما لزوماً مجبوریم در یکسری از مسابقات خارج از کشور بچه ها را شرکت دهیم و این در 12 رده (6 رده دختران و 6 رده پسران)، آن هم در شرایط مالی فعلی کار واقعاً سختی است ولی ما نهایت سعیمان را برای انجام این کار می کنیم.

انتهای پیام/ب

برگزاری المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور در رشته تنیس به میزبانی کرمان

برچسب ها: اخبار ورزشی ، تنیس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.