سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان کاوش باستان شناسی دانشگاه کاشان در محوطه تاریخی فیض آباد نوش آباد

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان گفت:فصل ششم کاوش باستان شناسی محوطه ی تاریخی فیض آباد ازسوی استادان و دانشجویان گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان پایان یافت.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر رضا نوری شادمهانی، عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان، در گفتگو با خبرنگاران گفت: محوطه ی فیض آباد واقع در شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل از سال ۹۱ برای حفاری آموزشی مناسب تشخیص داده شد و با اخذ مجوز از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور هر سال به مدت یک فصل ( یک ماه)کاوش در آن انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه سالهای مختلف با همکاری استادان و دانشجویان گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان کاوش این محوطه انجام می گردد خاطر نشان کرد: در ۵ فصل گذشته بقایایی از شهر دوره ی ایلخانی در این محوطه به دست آمده که حدودا به ۷۰۰ سال پیش تعلق دارد.

به گفته وی، امسال در قسمت ترانشه شمالی بخشی از یک ساختمان حاکم نشین را حفاری نمودیم و در ترانشه ی جنوبی ارگ، بخش دیگری از شهر را بدست آوردیم.

وی بیان نمود خوشبختانه در کاوش امسال بعد از ۵ سال ممارست توانستیم در عمق ۴ متری از سطح زمین اشیاء سفالین و برنزی سالم بدست آوردیم.

 ابریق سفالی عصر سلجوقی مهمترین اثر کشف شده محوطه تاریخی فیض آباد نوش آباد

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان،مهمترین اثر کشف شده این فصل را ابریق سفالی به شکل خروس دانست که احتمالا متعلق به عصر سلجوقی است.

شادمهانی، افزود: این ابریق قابل مقایسه با ابریق سفالی موزه ویکتوریا و آلبرت انگلستان می باشد.

وی تصریح کرد: تمام اسناد و یافته ها انشاء الله در نمایشگاهی که قرار است در اسفند ماه جاری برگزار شود در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.

دکتر منتظر ظهوری، استاد دیگر این پروژه نیز در ادامه با اشاره به که احتمال می دهند در زیر لایه سلجوقی آثار دیگری از دوره های قدیم تر شاید آثار ساسانی وجود داشته باشد گفت:این احتمال لایه نگاری را ضروری می کند.

به گفته وی،بر اساس تحلیل یافته ها این محوطه باستانی تنها شهر باقی مانده از عصر ایلخانی است که دارای ارگ حکومتی می باشد.

شایان ذکر است: این محوطه تاریخی در سال ۱۳۸۴ با شماره ی ۱۳۵۹۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.