سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موسیقی ایران تلفیقی از تمام سازهاست

تالار سعدی حوزه هنری استان اصفهان در یک شب سرد پاییزی میزبان هنرمندان موسیقی شد، هنرمندانی که آمده بودند تا پای صحبت های «روشن روان» آهنگساز و کارشناس موسیقی بنشینند و لذت ببرند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،بنابر اعلام روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، کامبیز روشن روان در این نشست که نخستین نشست «موسیقی فیلم» خانه موسیقی حوزه هنری بود و با استقبال خوب اهالی موسیقی انجام شد گفت: موسیقی ایران تلفیقی از تمامی سازهاست و تاثیر خوبی برای جذب مخاطب داشته است.

این آهنگساز افزود:امروزه در سینمای جهان این اتفاق شگرف افتاده است که موسیقی تلفیقی از همه سازها و صداها باشد. در حال حاضر  تاثیر مثبت موسیقی در سراسر دنیا دیده می شود.

روشن روان با بیان اینکه موسیقی فیلم از دو جنس یا ژانر مختلف تشکیل شده است ، اظهار کرد : یکی موسیقی در فیلم با وظایف مشخص است و دیگری موسیقی واقعی فیلم است.

این آهنگساز چیره دست تصریح کرد : بخش بزرگی از موسیقی دنیای سینمای امروز از طریق سازهای الکترونیک تولید می شود و بخشی از آن صداهای مولدی است که ساخته می شود.

او بیان کرد : متاسفانه در سینمای ایران تمام کار موسیقی به وسیله یک نفر انجام می شود در حالی که در غرب تیمی برای موسیقی فیلم تشکیل می شود و مختص به یک آهنگساز نیست.

روشن روان در ادامه با تشریح تاریخ موسیقی در جهان گفت : در ابتدا کارگاه های کوچک موسیقی و تئاتر در جهان وجود داشته است و به مرور زمان سالن های نمایش با یک نوازنده پیانو کار خود را دنبال می کردند؛ بعدها فکر ایجاد اپرا در ذهن موسیقیدانان شکل گرفت و اپرای موزیکال ایجاد شد.

او افزود : در قرن 19،  تمام سالن های نمایش یک گروه کوچک موسیقی داشتند که به هنگام نمایش تئاتر برای مردم موسیقی اجرا می کردند. گاهی هم یک پیانیست نشسته بود و هماهنگ کننده موسیقی با نمایش بود و چه چیزی بهتر از یک گروه موسیقی و یک پیانیست کنار پرده نمایش.

این آهنگساز مطرح تصریح کرد: آن زمان در تمام سالن های نمایش پیانیست ها وجود داشتند و وقتی که سالن ها بزرگتر شد به این نتیجه رسیدند که صدا و موسیقی باید قوی تر باشد.

روشن روان ادامه داد: نوازنده ها باید بقدری قدرتمند باشند که بتوانند موسیقی را در هر بخش از نمایش اجرا کنند.

این کارشناس موسیقی در تشریح دوران موسیقی پاپی در ایران گفت: دهه 60 و 70 در ایران دوران موسیقی پاپی است که جوانان از علاقه مندان پروپاقرص آن هستند ، در این دهه فیلم هایی تولید می شود که جوان پسند است.

روشن روان بیان کرد: از اواخر دهه70 و اوایل دهه 80 دنیای سینما به این نتیجه می رسد که با تغییراتی که در دنیای موسیقی انجام می شود جذابیت سینما را افزایش دهد. در این دوران موسیقی الکترونیک پا به عرصه وجود می گذارد و آهنگسازانی تربیت می شوند که به سه عامل موسیقی کلاسیک، مدرن و الکترونیک مجهز باشند تا نسلی بوجود آید که هر سه نوع موسیقی را بداند که این موضوع تا به امروز ادامه دارد.

گفتنی است: کامبیز روشن روان (۱۹ خرداد ۱۳۲۸ تهران) آهنگساز ایرانی است. روشن‌روان عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما ، عضو شورای عالی و مدیر عامل خانه موسیقی است. او گواهینامه درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. روشن‌روان دیپلم موسیقی خود را در سال ۱۳۴۶ از هنرستان عالی موسیقی ملی گرفت و وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در ۱۳۵۱ لیسانس موسیقی با گرایش آهنگسازی گرفت. سپس برای ادامه تحصیل به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی رفت و در ۱۳۵۸ فوق لیسانس آهنگسازی گرفت و دکترای آهنگسازی خود را در ۱۳۸۰ از دانشگاه آمریکایی هاوایی دریافت کرد.

انتهای پیام/م

نخستین نشست «موسیقی فیلم» خانه موسیقی حوزه هنری استان اصفهان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.