سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قنادباشی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نقض حقوق بشر در یمن مهمترین عامل مخدوش شدن چهره آل سعود

کارشناس مسائل سیاسی گفت: ادامه جنایات آل سعود در یمن را می‌توان مهمترین عامل مخدوش شدن چهره آل سعود در جهان دانست.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  این روز‌ها در حالی شاهد پرنگ شدن جنایات آل سعود توسط رسانه‌های غربی هستیم که هیچ یک از این اقدامات تازگی نداشته و به مدت‌ها پیش بازمی گردد. حال اینکه این طوفان رسانه‌ای بر ضد آل سعود به منافع اتحادیه اروپا بازمی گردد و یا وجدان این جوامع را برانگیخته است هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

قناد باشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فضای بین المللی ایجاد شده بر ضد اقدامات ریاض اظهار کرد:به نظر می‌رسد که عوامل مختلفی درطرح اعتراض‌های جهانی نسبت به عرستان ایفای نقش کرده و فضای منفی جهانی را نسبت به عربستان برانگیخته است وبه طور قطع یکی از مهمترین این عوامل قتل فجیع فعال مطبوعاتی و خبرنگار بین المللی یعنی جمال خاشقچی بوده است. براساس شواهد موجود هم احتمالا در روز‌های آتی شاهد بررسی دقیق‌تر ابعاد این جنایت از جمله سرنگونی جسد وی توسط مجامع بین المللی خواهیم بود.

وی دیگر عامل موثر در اعتراضات جهانی نسبت به عربستان را پرنگ شدن مسئله نقض حقوق بشر در یمن نامید وتشریح کرد: سرریز شدن پیمانه نقض حقوق بشر در یمن را هم می‌توان متغیر مهم دیگری برای اعتراضات جهانی نسبت به آل سعود دانست. مسئله حیاتی که بار‌ها توسط سازمان ملل و زیرمجموعه‌های آن که معمولا سکوت اتخاذ می‌کنند هشدار داده شده و چهره جنایتکار سعودی را بیش از پیش نمایان کرده است؛ البته در کنار دیگر عوامل نباید از پیروزی محتمل جنبش انصارالله در یمن غافل شد. عاملی که غربی‌ها را برآن داشته تا عربستان را وادار به عقب نشینی کنند و مانع از شکست احتمالی ریاض در این جنگ و پیروزی محور مقاومت شوند.

کارشناس سیاسی همچنین با اشاره به فضای رقابتی بین آمریکا و اروپا جنایات عربستان را ابزاری در دست اتحادیه اروپا و حزب دموکرات واشنگتن برای زمین زدن ترامپ و جمهوری خواهان دانست و ادامه داد: با توجه به معاملات هنگفت تسلیحاتی و نفتی بین ترامپ و عربستان که از مدت‌ها پیش موجب رقابت بین کاخ سفید و اتخادیه اروپا شده، این اتحادیه درتلاش است تا با پررنگ جلوه دادن جنایات آل سعود به عنوان متحد صمیمی ترامپ موجبات برهم زدن این روابط و معاملات پیشین را فراهم کند. علاوه بر این، باتوجه به رقابت میان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در درون آمریکا دموکرات‌ها به عنوان رقیب جدی ترامپ در پی بی آبرویی بن سلمان و درنهایت ضربه زدن به حزب حاکم و شخص ترامپ هستند. در نتیجه تمایلات بسیاری برای برهم زدن اتحاد واشنگتن و ریاض وجود دارد.

قناد باشی درباره مقاله اخیر گاردین مبنی بر تامین منابع مالی منافقین توسط عربستان و اهمیت این موضوع برای رسانه‌های غربی تصریح کرد: ارتباط منافقین و آل سعود از مدت‌ها قبل مورد اطلاع جوامع غربی بوده است کمااینکه ترکی فیصل به عنوان یک مقام سعودی بازنشسته بار‌ها در نشست منافقین در پاریس شرکت کرده و این امربه سبب خواسته کشور‌های غربی مبنی برتضعیف نظام ایران هرگز موجبات اعتراض این کشور‌ها را فراهم نکرده است و اگر امروز شاهد اعتراض رسانه غربی نظیر گاردین دراین باره می‌شویم تنها به سبب به دست آوردن سلاحی تازه بر ضد عربستان است.

وی همچنین ارتباط فضای رقابتی موجود درون آل سعود و هجمه‌های بیرونی بر ضد ریاض را این‌طور تشریح کرد: باتوجه به براندازی، زندانی کردن و همچنین تبعید بسیاری از شاهزادگان سعودی توسط بن سلمان، افراد دیگر این خاندان در بیرون از این کشور از لحاظ مالی و فکری به فضای منفی بر ضد بن سلمان دامن زده و در صدد برکناری وی از قدرت هستند؛ بنابراین می‌توان گفت که امروز یک رقابت درون خاندانی نیز در آل سعود وجود دارد.

کارشناس سیاسی در پایان پاسخ به این سوال که آیا جنایات عربستان در نهایت توسط مجامع بین المللی رسیدگی خواهند شد و یا به فرموشی سپرده می‌شوند این‌طور بیان کرد:با توجه به تجربیات تلخ باج دهی‌های گستره عربستان برای مسکوت ماندن جنایات خود در جهان و تکیه این کشور بر دلار‌های نفتی برای خرید سکوت مجامع بین المللی، برخی پیش‌بینی می‌کنند این بارهم این کشوربا تکیه بر روابط نزدیک خود با صهیونیست‌ها، آمریکا و شخص کوشنر داماد ترامپ  تمام تلاش‌ها برای سرپوش گذاری بر این جنایات لحاظ خواهد شد، اما در مقابل عده‌ای معتقدند که با توجه به قتل شنیع خاشقچی و طرح آن در فضای بین‌المللی امروز کنترل شرایط از دست آمریکایی‌ها و آل‌سعود خارج شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.