سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در تیتر امشب مطرح شد؛

بررسی دلایل تاخیر در تکمیل سامانه یکپارچه حمل و نقل/سامانه جامع در سال 98 اجرایی می شود

یک مقام مسئول گفت:تا پایان سال دو پروژه پیش نیاز سامانه یکپارچه حمل و نقل تکمیل می شود و سامانه در سال 98 اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صفدری رییس مرکز فناوری و اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص چرایی تاخیر در ایجاد سامانه یکپارچه حمل و نقل گفت: ما با توجه به گستردگی ماموریت ها در وزارت راه و شهرسازی، خود را قائل بر این دانستیم در  پروسه ایجاد سامانه یکپارچه با برنامه ریزی دقیق همسو با فناوری اطلاعات پیش برویم.

وی ادامه داد :برای ایجاد این سامانه از سال 93 معماری کلان سازمانی  با رویکرد فناوری اطلاعات در دستور کار قرار گرفت. در بهمن 93 سندی به تصویب رساندیم  که بدین منظور حدود 250 پروژه تعریف شده و 150 سامانه نیز باید تولید یا بهبود داده شود.

صفدری تصریح کرد:اطلاعات سامانه جامع حمل و نقل به صورت جزیره ای نیست و شامل 5 زیر سامانه حل و نقل  جاده ای، تردد جاده ای،حمل و نقل دریایی ،ریلی و هوایی است.

وی افزود:در حال حاضر عمده اطلاعات در بخش جاده ای و بندری است که اطلاعات به صورت آنلاین در اختیار گمرک و ستاد مبارزه با قاجاق کالا قرار می گیرد.

این مقام مسئول گفت:اگر این زیرساخت ها فراهم نباشد سامانه جامع حمل و نقل قابل اجرا نخواهد بود.

وی اظهار داشت : در حال حاضر ما اطلاعات در بخش خودمان تولید می کنیم و در اختیار ستاد مبارزه با قاچاق کالا قرار می گیرد با اطلاعات سایر بخش ها تجمیع می شود.

وی در خصوص اینکه طبق قانون باید اطلاعات از طریق وزارت راه و شهرسازی ارائه شود گفت:اطلاعاتی که اکنون سازمان بنادر یا راهداری ارائه می دهد به نام وزارت خانه است ما اطلاعات را دادیم و اینطور نبوده که کار را بر روی زمین گذاشته باشیم.

صفدری افزود:بحث اینست که اطلاعات از جانب وزارت راه و شهرسازی یکپارچه سازی و ارائه شود اما اینکار نیاز به زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری دارد.

رییس مرکز فناوری و اطلاعات وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: هم اکنون روی بستر بیتا وزارت اقتصاد اطلاعات ما  موجود است.این سامانه جامع باید در زمان بندی که گفته شده اجرا شود و ما هم در حال کار هستیم  و به این منظور دو پروژه بزرگ تعریف شده تا سامانه جامع حمل و نقل ایجاد شود.

وی ادامه داد:ما در جلسات با ستاد مبارزه با قاچاق برنامه ها را ارائه دادیم.عمده اطلاعات ما در حوزه جاده ای و بنادر است.ما از سال 92 که این قانون ابلاغ شده بیکار نبودیم ؛ سامانه را طراحی کردیم و برنامه زمان بندی ارائه دادیم.

صفدری با بیان اینکه زمان تکمیل سامانه یکپارچه حمل و نقل آذر 97 تعیین شده است، تاکید کرد:دو پروژه پیش نیاز این سامانه تا انتهای سال 97 تمام می شود و مقداری تاخیر در پروژه های نرم افزاری نکته عجیبی نیست.

این مقام مسئول افزود:در حوزه ریلی و هوایی سامانه اطلاعات بار وجود دارد و  می توانیم همچون بنادر و جاده ای در اختیار گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق قرار بگیرد و در زمان راه اندازی سامانه یکپارچه به آن منتقل شود؛هیچ وقت خواسته ای از ما نشده که در بخش ریلی و هوایی اطلاعات ارائه دهیم.

وی ادامه داد:تعامل ما با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعامل خوبی بوده آنچه در توان ما بوده انجام داده ایم. تا پایان سال دو پیش نیاز سامانه یکپارچه حمل و نقل تکمیل می شود  و سامانه در سال 98 اجرایی خواهد شد.

 

ضرورت تکمیل به موقع سامانه یکپارچه حمل و نقل به منظور جلوگیری از قاچاق کالا

 

بر اساس این گزارش دهقانی نیا مدیرکل فناوری اطلاعات  ستاد مبارزه با قاچاق کالا  و ارز  اظهار داشت:قانونگذار در سال 92 قانون و آئین نامه اجرایی برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز را ابلاغ کرد.در این قانون وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور اقتصاد و دارایی و دیگر دستگاه ها موظف شدند نسبت به الکترونیکی کردن اسناد حمل و نقل اقدام کنند.  

دهقانی نیا افزود: سامانه یکپارچه حمل و نقل در حوزه جلوگیری از قاچاق کالا و شفاف سازی حمل و نقل عمل می کند تا بتواند کالا را به صورت هوشمند در فرآیند حمل و نقل تشخیص دهد، برای اسناد حمل و نقل شناسه یکتا صادر کند، بتواند فعالان حوزه حمل و نقل را پوشش دهد و  تمامی اسناد الکترونیکی را یکپارچه کرده و با سیستم آی ایکس حمل و نقل اسناد و مدارک را اصالت سنجی کند. 
 
وی ادامه داد: اگر کالایی بخواهد از حاکمیت سرویس و خدمتی را دریافت کند باید حقوق ورودی به کشور را پرداخت کرده باشد و قاچاقی وارد کشور نشده باشد.
 
مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره طرز کار سامانه یکپارچه حمل و نقل کالا گفت: دو موضوع را از وزارت راه پیگیری می کنیم ؛ ایجاد سامانه یکپارچه سازی اسناد حمل و نقل با کلیه رویه ها و دوم ایجاد و خوشه حمل و نقل(آی ایکس) و مرکز تبادل اطلاعات مرتبط با اسناد حمل و نقل باید بتواند استعلام برخط بگیرد و بصورت سیستمی اصالت سنجی کند.

وی با انتقاد از تاخیر پیش آمده در تکمیل سامانه یکپارچه حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: اطلاعات حمل و نقل در حوزه راهداری  و بنادر مشکلی ندارد اما مشکل اصلی یکپارچه سازی این اطلاعات است.

وی ادامه داد:سازمان راهداری اطلاعات خود را باید به وزارت اقتصاد بفرستد یا به وزارت راه و شهرسازی؟.مرجع استعلام باید وزارت راه و شهرسازی باشد.

دهقانی نیا تاکید کرد:وزارت راه و شهرسازی باید ارائه اطلاعات به صورت جزیره ای را جمع کند  و سامانه یکپارچه  بالا بیاورد.

این مقام مسئول عنوان کرد:بر اساس زمان بندی که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده مهلت تکمیل این سامانه آذر 97 است  اما این امر تا 10 روز دیگر امکان پذیر نیست و این مهلت  برای چندین بار تمدید می شود.

وی با اشاره به مشکلات عدم راه اندازی این سامانه گفت: به طور مثال بیمه  برای استعلام گرفتن یک کالا باید به سازمان های متعددی همچون راهداری ،بندری و  هواپیمایی مراجعه کند.

مدیرکل سامانه ای الکترونیکی  ستاد مبارزه با قاچاق کالا  تصریح کرد:فایل های وارداتی داریم که به صورت حمل ترکیبی به کشور وارد می شود و  ابتدای امر هوایی است اما در این زمینه هیچ اطلاعاتی ارائه نمی شود تا استعلام گرفته شود.

وی افزود:در حوزه ریلی و هوایی هیچ استعلامی وجود ندارد و سرمنشا واردات کالا ابتر می ماند.

این مقام مسئول بیان کرد:قانون در سال92 تصویب شده آیا 5 سال برای فراهم کردن زیرساخت های اجرایی آن کافی نبوده است؟.مهلت تکمیل سامانه یکپارچه یکبار برای پایان سال 96 بوده و تمدید شده و دوباره نباید از آذر 97 تمدید شود.

انتهای پیام/

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.