به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با حضور کارشناسان و مقامات دریانوردی اتحادیه اروپا در تهران برگزار شد، با بیان اینکه ایران دارای 5 هزار و 800کیلومتر سواحل در شمال و جنوب است، گفت: حدود 230 میلیون تن در سال ظرفیت بنادر تجاری ایران است و هماکنون سالانه میزان حمل و نقل دریایی به 300 میلیون تن مواد نفتی و غیر نفتی میرسد.
وی توضیح داد: ایران از نظر ناوگان تحت پرچم کشورهای مهم منطقه و جهان محسوب میشود و 1.1 درصد ناوگان جهانی تحت پرچم ایران است و جزء 20 کشور اول جهان از این نظر به شمار میرویم.
راستاد اظهار کرد: روند فعالیتها و انتقال حمل ونقل کانتینری تا به امروز رشد خوبی داشته و در روزهای آینده شاهد تجهیز و تکمیل بندر شهید رجایی به 12 جرثقیل گنتریکرین با 104 میلیون یورو سرمایهگذاری و همچنین تجهیز 15 دستگاه آرتیجی میشویم.
وی با بیان اینکه هماکنون حدود 3 میلیون تن KAU تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی صورت گرفته است، افزود: هماکنون در حال توسعه ترمینال 3 بندر شهید رجایی هستیم و با تکمیل این پایانه ظرفیت تخلیه و بارگیری به 8 میلیون KAU میرسد.
راستاد با بیان اینکه کشور ایران از دسترسی مناسب و بازار جذابی دارد، گفت: ایران در مسیر مهم دالانهای ترانزیتی است و بنادر ایران و سایر بخشهای حمل و نقل کشور نیز از نظر توسعه ترانزیتی ایران را به کشور مهمی تبدیل کرده است.
وی بیان کرد: در سالهای اخیر موافقتنامههای خوبی برای توسعه دالانهای ترانزیتی منعقد شده که مهمترین آنها موافقتنامه با کشور هند و افغانستان در بندر چابهار است.
وی ادامه داد: بندر چابهار در منتهیعلیه جنوب شرقی ایران قرار دارد که قابلیت تبدیل شدن به محور کانونی شهر را دارد و حلقه اتصالی بین 3 کشور اقیانوسی هند، هند و افغانستان به شمار میرود.
راستاد از تشکیل اولین شورای هماهنگی موافقتنامه چابهار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به زودی اپراتور هندی وارد بندر چابهار میشود که میزان این سرمایهگذاری 85 میلیون دلار و در قالب قرارداد BOT به مدت 10 سال فعالیت خواهد کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پایانه تمام مکانیزه مواد معدنی و سایر فعالیتهای صادرات غیر نفتی و بخش صادرات مشتقات نفتی در بندر چابهار است، گفت: در کنار حضور هندیها در بندر شهید بهشتی چابهار برای اپراتوری پایانه بندر بخش خصوصی داخلی سرمایهگذاریهای خیلی خوبی را انجام داده است.
وی درباره توسعه اراضی پس کرانه تجاری کشور گفت: توسعه اراضی پس کرانهای در بندر شهید رجایی را به میزان 2 هزار و 400 هکتار در دستور کار داریم که در این بندر فعالیتهالی لجستیکی و تولیدی انجام میشود و در این اقدام بندر شهید رجایی به بندر نسل سوم ارتقا پیدا می کند.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در بنادر دیگر کشور از جمله بوشهر توسعه پس کرانههای بندر و جذب سرمایهگذاری را در دستور کار قرار میدهیم.
راستاد درباره استفاده از توان بنادر شمال کشور گفت: اخیرا توافق و تفاهمهای خوبی بین کشورهای ساحلی دریای خزر ایجاد شده و ما هم اکنون قابلیت جابهجایی 30 میلیون کالا را در بنادر شمالی داریم.
وی با بیان اینکه توانستیم برای برای حمل و نقل مواد غذایی و غلات در بنادر شمالی کشور موقعیت مناسبی ایجاد کنیم، گفت: امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا حمل و نقل کانتینری بین کشورهای ساحلی خزر رونق بگیرد تا بتوانیم ترانزیت کالا را بین بنادر شمالی و جنوبی شاهد باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم با تبادل تجربیات و دانشی که بین حوزه حمل و نقل اتحادیه اروپا ایجاد شده شاهد بهبود موقعیت و ارتقای بهرهوری و کیفیت باشیم و بتوانیم از تجربیات اتحادیه اروپا در این بخش استفاده کنیم.
سمینار آموزشی لجستیک و زنجیرهای حمل و نقل با حضور 16 نفر از مقامات ارشد حمل و نقل اتحادیه اروپا و مسئولان حوزه بندری، دریایی و کشتیرانی برگزار شد.
راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران افزود: هفته آینده که اجلاس صد و بیست و یکم شورای سازمان بین المللی دریانوردی در مقر آن در لندن برگزار خواهد شد، هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان، به اعمال تبعیض و محدودیت در حمل و نقل دریایی از طریق اعمال تحریم های یکجانبه و ناعادلانه آمریکا که با همه مقررات و کنوانسیون های بین المللی مغایر است اعتراض خواهد کرد.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی از شکایت ایران و ثبت سند مغایرت تحریمهای یکجانبه آمریکا با قوانین و مقررات بین المللی دریایی در سازمان بین المللی دریانوردی و انتشار بیانیه اعتراضی در این مورد خبر داد.
وی افزود: علاوه بر بیانیه ای که در این اجلاس توسط هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران قرائت خواهد شد، بصورت رسمی سندی به دبیرخانه سازمان بین المللی دریانوردی ارائه کردیم که با استناد به قوانین بین المللی ، مغایرت تحریم ها با مقررات جهانی را اثبات می کند و پیش بینی می کنیم بواسطه اینکه در تحریمها، هیچ کشوری همراهی جدی با آمریکا نداشته شاهد حمایت جامعه جهانی دریایی از اعتراض و شکایت جمهوری اسلامی ایران باشیم.
انتهای پیام/