سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نابودگران بی صدا، قاتلان خاموش زمین

زباله‌های کوچکی که، چون موریانه به جان طبیعت افتادند و به مرور زمان سبب آلودگی آب، فضای سبز و محیط اطرافمان میشوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ته سیگار و آدامس جزو پرخطرترین زباله‌های کوچکی هستند که سالیانه دومیلیون تن از حجم زباله جهان را تشکیل می دهند.

رهایی بالغ بر یک میلیون نخ سیگار یا فیلتر سیگار به طور متوسط در سال نشان از خطرات ناشی از رهایی این زباله پر خطر کوچک در طبیعت است.

 مدیر کل محیط زیست استان کرمان گفت: پسماند آدامس و ته سیگار از جمله زباله‌هایی هستند که به سختی در طبیعت تجزیه می شوند. در فیلتر باقیمانده از سیگار‌های دودشده، مواد سمی و فلزات سنگین خطرناک دیگری، چون نیکوتین، سرب، مس و کروم هم وجود دارد که در یک بسته متشکل از ۱۲ هزار الیاف پلاستیکی در هم تنیده مانند استات سلولز و تجزیه‌ناپذیر جاسازی شده‌اند ،موادی که سالانه سبب مرگ میلیون‌ها پرنده و آبزیان ساکن در تالاب‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و دریا‌های آزاد می‌شوند.

محمد جزینی زاده افزود: ته سیگارها، فیلتر‌های سیگار از جنس پلاستیکی موسوم به استات سلولز هستند که این ماده پلاستیکی توسط عوامل زیست محیطی قابل تجزیه است، اما با این حال فیلتر‌های سیگار تنها در شرایط خاصی قابل تجزیه هستند که متخصصان از این شرایط با عنوان شرایط سخت زیست محیطی یاد می‌کنند.

وی افزود: وقتی یک ته سیگار داخل فاضلاب انداخته می‌شود حتی در مساعدترین و خوشبینانه‌ترین حالت نیز دست کم ۹ ماه طول می‌کشد تا تجزیه شود، با وجود این که این ته سیگار‌ها تنها ۲.۵ سانتی متر طول دارند، اما پسماند‌های سیگار به تهدیدی جدی برای محیط زیست طبیعی و فضای عمومی زندگی تبدیل شده‌اند.

وی وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست را نظارتی عنوان کرد و افزود:جمع آوری و دفع زباله‌های کوچک تنها با فرهنگ سازی مقدور است.

در واقع آدامس نیز ماده‌ی زیستی تخریب‌پذیر قابل تجزیه در زمان کوتاه نیست و حداقل پنج سال بدون هیچ تغییری در طبیعت باقی می‌ماند. به دلیل تجزیه‌ناپذیری آدامس متأسفانه حتی نمی‌توان آن را به کمپوست تبدیل کرد.

آدامس نه تنها در سیستم گوارش ما انسان‌ها نیز هضم نمی‌شود بلکه در سیستم گوارش سایر موجودات دریایی و خشکی هم قابل هضم نیست و متأسفانه در بسیاری از موارد پرندگان و به‌ویژه پرندگان جوان با بلع پسماند‌های آدامس دچار خفگی می‌شوند و در نهایت می‌میرند.

گلزاری ،رییس گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم گفت: متاسفانه تاکنون در جلسات پسماند شهری کرمان به این دو موضوع کوچک، ولی حساس اصلا توجهی نشده است.

وی بیان داشت: زباله‌های کوچک و رهایی آن در محیط اطراف به ویژه آب‌ها و فضای سبز سبب آلودگی‌های خطرناک آب و ماندگاری این پسماند‌ها در طبیعت سبب بروز بیماری‌های خطرناک به ویژه انواع سرطان‌ها می شود.

وی استفاده از دهیاران و ظرفیت شورا‌های روست‌ها در روستا‌ها و فرهنگ سازی عمومی را بهترین و موثرترین راه برای پاکسازی طبیعت از این موارد عنوان کرد و گفت: فرهنگ سازی در این موارد می‌تواند به رفع مشکلات آلودگی محیط از این زباله‌ها کمک کند.

رهایی زباله های کوچک عوارض و پیامد‌های  بسیار خطرناکی دارد

یکی از شهروندان در این خصوص گفت: رهاسازی پسماند‌های آدامس در شهر و معابر عمومی سبب آزار دادن شهروندان و پاکسازی آن به سختی می‌انجامد و اگر به لباس یا کفشی بچسبد پاکسازی آن سبب رنجش خاطر شهروندان است.

یکی دیگر از شهروندان نیز خواستار فرهنگ سازی از سوی سازمان شهرداری برای انداختن این زباله‌ها در مکان‌های تعیین شده توسط شهروندان شد.

بیشتر افرادی که در این گفتگو شرکت کردند، نسبت به این که ته سیگار‌ها یکی از معضلات زیست محیطی هستند، آگاهی داشتند، اما بعضی معتقد بودند بیشتر افراد سیگاری در جامعه ته سیگاشان را در معابر عمومی میاندازندو تنها درصد کمی زبالههایشان را در سطل آشغال یا مکان تعیین شده می انداختند.

کارشناسان در کارگروه پسماند شهری کرمان نیز با بیان مشکلات و عوارض رهاسازی این دوزباله کوچک در معابر شهری برای ساماندهی و فرهنگ سازی آن تاکید کردند.

بر اساس مطرح شدن این موضوع و گزارش از این پس در شهر کرمان برای جمع آوری این دو زباله کوچک در معابر شهری برنامه ریزی و تصمیم گیری خواهد شد و به صورت ویژه در هر کارگروه پسماند شهری مطرح می شود.
 

ته سیگار‌ها در واقع زباله‌هایی سمی هستند که نه تنها با وجود اندازه کوچک، منظره‌ای زشت در شهر‌ها و طبیعت ایجاد می‌کنند بلکه باعث تولید مواد سمی و سرطان زا در محیط زیست شده و سبب مسمومیت حیات وحش و به ویژه آلودگی آب‌ها می‌شوند.

گزارش از کلثوم نجفی کلیانی

انتهای پیام/ی

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سعیده
۰۸:۴۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۷
برای ما هنوز برای شهروندان این کشور تفکیک زباله ها جا نیوفتاد ه است چجوری می خواهند زباله های خطرناکو جدا کنند اول نفکیک زباله ها اجر بشه شهرداری بخودش حتی زحمت این کارو نمیده