وی ادامه داد: چنان تبلیغ کردند که گویی پایان 62 ماه کار وزارت راه و شهرسازی، فاقد هرگونه دستاوردی است و تمام مدیران در این مدت به مرخصی و خوش گذرانی رفته بودند.
وزیر سابق راه و شهرسازی ادامه داد: بخش مسکن بخشی است که دچار بزرگترین عدم تعادلها در دوره پیش از بنده بوده است.
آخوندی افزود: نشانه این عدم تعادل را در دو و نیم میلیون واحد مسکونی خالی در آمارگیری سال 95، 2.2 میلیون خانه دوم تفریحی، 19 میلیون بد مسکن شهری و قطبی شدن شدید شهرها به بالا شهر و پایین شهر، اختلاف طبقاتی و تفاوت قیمت بیش از 10 برابری بین مناطق بالادست و پایین دست شهر میتوانید مشاهده کنید.
وی تأکید کرد: بازار مسکن علی رغم تمام سادگی فرآوری آن و پراکنده و تقسیم شده بودن، سرمایه گذاری در آن برای اولین بار در تاریخ ایران با اجرای طرح مسکن مهر به طور مستقیم به صورت بسیار گستردهای از سوی دولت مورد مداخله قرار گرفته بود.
وزیر سابق راه و شهرسازی توضیح داد: متأسفانه این مداخله تبدیل به فضیلت شده بود و هنوز ضدرسانه آن را با تأمین مالی از سوی دولت تبلیغ میکند.
آخوندی افزود: هزینه این مداخله برابر با افزایش یک چهارم به کل پایه پولی کشور و رشد بسیار بالای تورم بوده است.
وی با بیان اینکه سایه سنگین سوداگری ساختمانی در کنار شهرفروشی در شهرها و همچنین ضعف تجهیز منابع مالی برای ساخت و خرید بر سر بازار مسکن بود، افزود: دسترسی مردم به مسکن مصرفی شخصی به ویژه برای خانه اولیها را با مشکل جدی مواجه ساخته بود.
وزیر سابق راه و شهرسازی تأکید کرد: برای ساماندهی کلی این بازار و خارج سازی سوداگری تا حد ممکن از آن چند سیاست به کار گرفتیم که عبارت است از توقف توسعه طرح مسکن مهر و تکمیل واحدهای تعهد شده با حداقل تکیه به منابع عمومی و ادامه برداشت از منابع بانک مرکزی، دوم اتکا به سیاستهای پس انداز و سایر روشهای تأمین مالی مسکن و فعالسازی انواع ابزارهای مالی و پولی هم به منظور تجهیز کلان منابع مالی بخش مسکن و هم به منظور کمک به برنامه اقتصاد خانوار از جمله انتشار اوراق رهنی و تشکیل صندوقهای سرمایه گذاری زمین و ساختمان که هر دو به طور محدود اجرا شدند.
آخوندی توضیح داد: سومین سیاست عبارت است از افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن به ویژه خانه اولیها و باز به ویژه در بافتهای ناکارآمد شهری از جمله بافتهای فرسوده و اسکان غیرسمی، چهارم تبدیل بانک مسکن به بانک توسعهای به منظور مداخله مؤثر مالی بانک در بازار به منظور جبران دورههای رکود و سوداگرانه و تورم بخشی، پنجم اتخاذ سیاست انضباط شهری از طریق جلوگیری شهرفروشی در حدی که قانون اجازه میداد، ششم اجرای سیاست بازآفرینی شهری محله محور به منظور ارتقاء کیفیت مسکن 19 میلیون نفر بدمسکن شهری بر مبنای مشارکت حداکثری ساکنان، امکان تداوم سکونتشان در همان محل و به بیرون و حاشیه و پرتاب نکردن آنان، هفتم اتخاد سیاست توسعه نسل سوم شهرهای جدید مبتنیبر عدم توسعه شهرهای خوابگاهی و توجه همزمان به محل اشتغال و مسکن ساکنان، هشتم شهرسازی ریل پایه و متکی بر حمل و نقل عمومی، نهم تبعیض مثبت به نفع میانی و کوچک در برابر شهرهای بزرگ به منظور تأمین عدالت جغرافیایی، دهم ادامه سیاست بهسازی مسکن روستایی، یازدهم اجرای سیاست مسکن اجتماعی توسط سازمانهای مسئول در حوزه رفاه اجتماعی از مهمترین سیاستهای این بخش به شمار میرود.
وی تأکید کرد: برای اجرای این سیاست اولین پیشنهادی که ارائه دادم آن بود که اکنون که اعتبارات مسکن مهر اثرات تخریبی تورمی خود را بر اقتصاد کلان گذاشته است، دولت موافقت کند تا کل این اعتبار به بدهی دولت منظور گردد و معادل آن به عنوان افزایش سرمایه بانک مسکن در آید.
وزیر سابق راه و شهرسازی بیان کرد: همزمان با اجرای این کار بانک مسکن تبدیل به یک بانک توسعهای میگردد و میتواند برای جبران چرخه رکود و تورم با توجه به این افزایش سرمایه تجهیز مالی جدی و مداخله فعالیت مؤثر کند و هم با توجه به تنگنای بانکی به قدرت تسهیلات دهی بانکها با چالش جدی مواجه شده و سهم تسهیلات غیرجاری در تمامی بانکها افزایش یافته، به کمک نظام بانکی بشتابد.
آخوندی با بیان اینکه در شرایط تنگنای بانکی وجود یک بانک سالم و بزرگ برای اصلاح و بازسازی ساختاری بانکها و اجرای طرح جامع حل و فصل بانکهای مواجه با کسری ضروری است، افزود: همزمان استدلال کردم که با توجه به تورم موجود در نهایت عدم اجرای این پیشنهاد صرفا موجب اتلاف این منابع میشود و در عمل ارزش اقساط بازگشتی نسبت به قدرت خرید اولیه آن ناچیز خواهد بود و در پایان بازنده اصلی خزانه خواهد بود.
وی توضیح داد: متأسفانه درک درستی درباره این موضوع در ستاد اقتصادی دولت نبود و با پاسخ شگفتی رو به رو شدم که توافق با این پیشنهاد منجر به بدآموزی میشود لیکن من هیچگاه نفهمیدم بدآموزی کی؟
وزیر سابق راه و شهرسازی توضیح داد: 56 درصد ساخت مسکن مهر، 50 درصد تأسیسات زیربنایی و بیش از 80 درصد تأسیسات روبنایی پروژههای آن را علی رغم کم توجهی دولت باپیگیری و سماجت تمام به پایان رساندم.
آخوندی ادامه داد: حجم کار انجام شده در این دولت بیش از یک و نیم برابر کار انجام شده در دولت قبل است و من بیش از 1.04 میلیون خانه در این مدت به اتمام رساندم و من میتوانستم دست کم هر هفته یک پروژه را افتتاح کنم و یکی از محبوب ترین وزیران در اذهان عمومی باشم.
وی تصریح کرد: ولیکن من چون نمیخواستم پروژهای که بنیان آن را نادرست میدانستم ترویج کنم و در عین حال خود را متعهد به شهروندان و خریداران مسکن مهر میدانستم، ضمن وقت گذاشتن زیاد و پیگیری کردن کار بخش اعظم کار در قلمرو وزارتخانه بود را به اتمام رساندم ولی یک مورد را هم خود افتتاح نکردم.
وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان اینکه ضدرسانه از این موقعیت حداکثر سوءاستفاده را نمود و از من چهره ضد خریداران مسکن مهر را در اذهان ترسیم کردند و هر روز دروغی را در کانالهای خود انتشار داد و موضوع را سوال حداقل 2 استیضاح نمود.
آخوندی افزود: ولی من هنوز فکر میکنم که از حیث حرفهای کار درستی کردم که هم تعهدم را به مردم انجام دادم و هم یک سیاست سراسر اشتباه را تبلیغ نکردم. مطمئنم که تاریخ روزی از این اقدام من تقدیر خواهد کرد.
وی ادامه داد: برخی از سیاستهای پیشنهادی را با هر زوری که بود و هر چند با تأخیر از مجاری پولی و مالی عبور دادم و اجرا کردم همچون اجرای سیاست پس انداز و افزایش قدرت 8 برابری سقف تسهیلات بخش مسکن.
وزیر سابق راه و شهرسازی افزود: کاهش نرخ تسهیلات نه با اتکا به بودجه عمومی بلکه با اتکا به کاهش قیمت تمام شده پول برای صندوق پس انداز مسکن و تأمین کسری آن از طریق استمهال بازگشت بخشی از اقساط دریافتی مسکن مهر از سوی بانک مسکن به بانک مرکزی از جمله این اقدامات بوده است.
آخوندی توضیح داد: بخش بزرگی از سیاستهای مسکن برنامه ششم را به تصویب دولت و مجلس رساندم به طوری که بافتهای ناکارآمد را به تعداد 2 هزار و 700 محله شناسایی کردم و بازآفرینی سالانه 270 محله را در برنامه خود جای دادم.
وی افزود: برای اجرای این سیاستها ستاد بازآفرینی شهری را در 3 سطح ملی، استانی و شهری با تصویب دولت سازمان دادم همچنین برنامه جامع اقدام مشترک بازآفرینی هر محله را با کمک ستادهای بازآفرینی شهری هر شهر و با مشارکت مردم و تمامی مسئولان شهری تهیه کردم.
وزیر سابق راه و شهرسازی توضیح داد: با تغییر اساسنامه شرکت عمران شهری آن را به شرکت بازآفرینی شهری تبدیل کردم هرچند سهم بودجه سالانه این برنامه در بودجههای سال 96 و 97 آنطور که مقرر بود منظور نشد.
آخوندی توضیح داد: تمامی شاخصها در پایان سال 96 نشان از خروج از وضعیت رکودی و ثبات در بخش مسکن داشتم به طوری شاخصهای اقتصاد کلان در سال 97 دچار تغییرات ناگهانی شد که البته تدبیر آن خارج از کنترل مدیریت بخش است.
وی با بیان اینکه به ناگاه با ایده جدید بکوبیم و بسازیم رو به رو شدیم، افزود: هنوز نحوه پیدایش این ایده برای من روشن نیست هرچند توضیح دادیم که این ایده غیراجرایی است.
وزیر سابق راه و شهرسازی افزود: چند نمونه بسیار محدود از این ایده در ایران وجود دارد که مانند طرح توسعه اطراف حرم امام رضا(ع) و طرح نواب که هردو علی رغم هزینههای گزاف دچار شکست شدهاند.
آخوندی ادامه داد: ایده بازآفرینی شهری در تجربه بینالمللی به دلیل شکست ایده بکوبیم و بسازیم به میان آمد. مگر میتوان املاک و خانههای تحت تصرف مردم هرچند با کیفیت بسیار نازل را کوبید و ساخت؟ اما متأسفانه توضیحات من موثر نیفتاد.
وی ادامه داد: برای خروج از بن بست درخواست کردم که کارگروه ویژه بازآفرینی شهری با ریاست معاون اقتصادی رئیس جمهور و با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و روسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و سایر مشاوران مرتبط رئیس جمهور این موضوع را بدون حضور من هماهنگ نماید.
وزیر سابق راه و شهرسازی توضیح داد: هم اکنون بعد از گذشت 25 جلسه و پیگیری مستمر در بالاترین سطوح کل زمین تملک شده از محل اراضی متعلق به سازمانهای مربوطه 36 متر مربع است.
آخوندی افزود: البته خوشبختانه این کارگروه ادامه طرح پیشین را متوقف نساخته و آن بخش در حال اجرا و حمایت است.
وی اظهار کرد: هرچند طرح بر اساس آنچه طراحی کرده بودیم در حال اجرا است و امیدهای زیادی برای ارتقا کیفیت زندگی کم درآمدترین اقشار جامعه شهری به وجود آورده است لیکن تعرض ما مدیریت نشد و یکی از دلیلهایی که من تصمیم به کناره گیری از دولت گرفتم، همین موضوع بود.
وزیر سابق راه و شهرسازی در ادامه به مسکن اجتماعی نیز اشاره کرد و افزود: مسئولان ضد رسانه هر روز تبلیغ میکنند که این دولت حتی یک خانه هم نساخته است البته که این افتخار این دولت است که حتی به ارزش یک خانه هم پول مردم را هدر نداده است.
آخوندی با بیان اینکه البته از ابتدا قرار نبود خانه بسازد، افزود: حتی در پیام امام خمینی(ره) به هنگام تأسیس حساب صد هم ساخت خانه توسط دولت پیش بینی نشده بود.
وی افزود: در مورد مسکن اجتماعی هم مقرر بود از سوی نهادهای حمایتی اقدام شود نه از طریق دولت، بازهم علی رغم آن که هیچگاه اعتبار مسکن اجتماعی در برنامه ششم در هیچ یک از بودجههای سالانه پیش بینی نشده بود، بر اساس حمایتی که از وزارتخانه از طریق تخصیص زمین و یا واگذاری بخشی از خانههای مسکن مهر فاقد مشتری به نهادهای حمایتی توانسته بیش از 120 هزار واحد مسکن اجتماعی را به اتمام برساند.
وزیر سابق راه و شهرسازی افزود: چون کار توسط نهادهای مختلف انجام میشود، عنوان طرح در هر یک از سازمانها متفاوت است و در این باره اطلاع رسانی لازم صورت نگرفته است.
آخوندی با بیان اینکه راهبری وزارتخانه بسیار بزرگ و حساسی همچون وزارت راه و شهرسازی برای من سخت و طاقت فرسا بود، افزود: سخت از آن جهت که این وزارتخانه بسیار تخصصی است و دارای بدنه کارشناسی ارزشمند و مدیران لایق و سالمی است بنابراین با تکیه بر صلاحیت آنان با راهبری درست و ایجاد فضای کار و خلاقیت امکان دریافت نتیجه کاملا ممکن است.
وی در ادامه انتقادات خود از رسانه ها گفت: راهبری این وزارتخانه در عینِ رویارویی با جنگ روانی ضدِّرسانه، سخت بود. واقعیت این است که ضدِّرسانه در این ۶۲ ماه جبهه های مختلفی را بی وقفه برای بازداشتن وزیر و مدیران عالی وزارتخانه از تمرکز بر ماموریت های محول باز می کرد. اقدام های تخریبی رسانه بیگانه و مخالف نظام جمهوری اسلامی قطعا به گردِ پای این حضرات نمی رسید!
آخوندی در خصوص تبلیغاتی که علیه خود در زمینه سانحه تصادف قطار در دامغان در جریان بود اظهار داشت: از میان تمام غوغاهایی که به پا کردند، یک جا دلم شکست و آن هم هیاهویی بود که پس از حادثه قطار راه انداختند. مایه دلتنگی من هم از این بود که چگونه این بی انصاف ها قلب های جریحه دار پدران، مادران، خواهران، برادران، همسران و فرزندان و وابستگان و خویشان جانباختگان عزیز و هم چنین عواطف زخم خورده تمام همشهریان و ملت ایران را بازیچه بازی حقیر خود قرار داده بودند. هر نوع بی اخلاقی را از آنها انتظار داشتم لیکن، تا این حد در تصورم نمی گنجید.
آخوندی در رابطه با ساخت ترمینال سلام تصریح کرد: ساخت ترمینال سلام با بیش از 700 میلیارد تومان بدون دریافت یک ریال از بودجه عمومی که بیگمان نگین فرودگاههای ایران از حیث توجه به اصالتهای فرهنگی و مدرن بودن تاسیسات آن خواهد بود و آقای رییسجمهور در کمتر از یکماه آتی میتوانند آن را افتتاح کنند.
وی افزود: همچنین نوسازی زیرساختهای ناوبری هوایی کشور اعم از سیستم راداری، بازاریابی شبکهای، راههای هوایی و ثبت آنها در شبکه راههای هوایی جهان و مدیریت فضای کشور به نحوی که مخاطرات تصادمهای هوایی به حداقل کاهش یافته و بسیاری از مسیرها کوتاه گشتهاست. ورود ناوگان هوایی نو پس از مدتها به کشور، بازنگری در نحوه تاسیس و مدیریت شرکتهای هواپیمایی و تصویب آییننامه حقوق مسافر، افزایش مستمر سالانه 5.6 % مسافر خارجی و 10 % مسافر داخلی نتایج دیگری است که میتوان به آنها اشاره نمود.
وزیر سابق راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: در حوزه ریل پنج مرکز استان در این دولت با اجرای 1200 کیلومتر ریل به شبکه ریلی کشور وصل شد. 1510 کیلومتر شبکه ریلی فرسوده ایران بازسازی بنیادین شد و 1385 کیلومتر خط دوم و سوم؛ 843 کیلومتر خطوط دوم و سوم معادل و 542 کیلومتر خطوط حومهای معادل احداثی، دارای بیش از 80 % پیشرفت کار هستند.
آخوندی با اشاره به رشد تناژ حمل بار ریلی کشور اظهار داشت: رشد تناژ بار حمل شده توسط صنعت ریلی ایران برای اولین بار از 7 / 32 میلیون تن و 9 / 7 درصد در سال 1392 به 47 میلیون تن و 4 / 10 درصد رسید. همین رشد را در تُنکیلومتر بار حمل شده از 22 میلیارد تُنکیلومتر در سال 92 به بیش از 30 میلیارد تُنکیلومتر در سال 96 داریم. پروژههای بزرگی چون راهآهن چابهار-زاهدان فعال گشت و سه قرارداد بزرگ تامین مالی راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان، برقی کردن تهران-مشهد و برقی کردن گرمسار-اینچه برون جمعا به مقدار 56 میلیارد یوآن و 1.2 میلیارد یورو از مرحله تفاهمنامه به قرارداد قطعی و خط اعتباری گشایش شده منتهی شد.
وی افزود: در همین تراکبندی 2463 کیلومتر خط آهن، تجهیز شبکه به ATC شامل 222 ایستگاه و 399 دستگاه ناقله، راه اندازی CTC محور جنوب انجام شد. همچنین 3102 واگن باری، 417 واگن مسافری و 50 دستگاه لکوموتیو به ناوگان ریلی ایران اضافه شد. ما موفق شدیم که سه میلیارد یورو از روسیه بدون تضمین دولت و صرفا با تضمین شرکت راه آهن برای فعالان بخش خصوصی حوزهی حمل ون قل ریلی اعتبار بگیریم.
وزیر سابق راه و شهرسازی در خصوص تامین مالی شرکتهای خصوصی ریلی اذعان داشت: اولین صکوک تامین مالی یک شرکت خصوصی ریلی با تضمین راه آهن عملیاتی شد. در راهِ مدرنسازی و افزایش بهرهوری راهآهن با استفاده از خدمات یک شرکت مشاور بینالمللی ساختار صنعت ریلی را مورد بازبینی کامل قرار دادیم و نظام رگولاتوری این صنعت را برای فعال شدن بخش خصوصی تنظیم کردم.
وی با اشاره به احداث جادهها تشریح کرد: در بحث جادهای علیرغم خشکی منابع مالی، 7500 کیومتر احداث و 15800 بهسازی و روکش راه روستایی صورت گرفته است. اجرای 1400 کیومتر راه اصلی، 2400 کیلومتر بزرگراه، و 329 کیلومتر آزادراه گزارش کار تمام شده این دوره است. همچنین 2500 کیومتر راهِ اصلی و بزرگراه با پیشرفت بالای 80 % در دست اقدام داریم که با تخصیص اعتبار اندکی ظرف یکسال آتی قابل اتمام هستند. درآخرین پیشنهادی که به سازمان برنامه دادیم درخواستمان تامین 2600 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام 3000 کیلومتر مجموع راه اصلی و بزرگراه، هزارکیلومتر خط آهن بود.
آخوندی در مورد جذب سرمایهگذاری در بخش خصوصی افزود: جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در این حوزه حمل و نقل در این دوره به اذعان همگان کم نظیر است. طول آزادراههایی که توافق مشارکت آنها به تصویب هیات وزیران رسیده برابر با 985 کیلومتر آزادراه،200 کیلومتر ریل و 2 ترمینال فرودگاهی به ارزش 12734 میلیارد تومان است. همچنین طول راههایی که برای احداث با بخش خصوصی در مورد آنها تفاهمنامه انعقاد یافته برابر با 852 کیلومتر آزادراه، 1770 کیلومتر ریل با ارزش 43000 میلیارد تومان است. افزون بر اینها با بخش خصوصی برای احداث 1178 کیلومتر آزادراه ، 1فرودگاه و فازهای 1 و 2 و 3 بندر شهید رجایی به ارزش 10000 میلیارد تومان و 900 میلیون دلار قرارداد منعقد شده است.
وی افزود: آزادراههای بزرگی که در این دوره فعال و افتتاح شدهاند و یا آنکه دارای کارگاههای فعالی هستند، بسیارند. فقط به چند نمونه اشاره میکنم: آزادراه غربِ اصفهان به طول 60 کیلومتر، آزادراه شرق اصفهان به طول 90 کیلومتر، آزادراه اصفهان-شیراز به طول 250 کیلومتر، آزاد راه قم-گرمسار به طول 154 کیلومتر، آزادراه ساوه-همدان به طول 90 کیلومتر، آزادراه گرمسار-سمنان به طول 60 کیلومتر، آزادراه کمربندی جنوب غربی تهران آبیک-چرمشهر به طول 156 کیلومتر، آزاد راه شمال پس از 17 سال تعلیق فعال گشت و در سال جاری توسط رییس جمهور افتتاح خواهد شد. در همین قطعه اول این آزادراه معادل 40 % کل راههای ایران تونل اجرا گشتهاست. آن هم طویلترین تونل تاریخ مهندسی ایران.
وزیر سابق را و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: انعقاد قرارداد سرمایهگذاری در پروژههای آزادراهی کرمان–بندرعباس به ارزش 4100 میلیارد تومان، تبریز– مرند به ارزش 936 میلیارد تومان، مشهد– چناران– قوچان به ارزش 420 میلیارد تومان، لامرد-پارسیان به ارزش 360 میلیارد تومان، کنارگذر شرقی سیرجان به ارزش 200میلیارد تومان، اردکان– مهریز به ارزش 800 میلیارد تومان، کنارگذر شمالی اراک به ارزش 300 میلیارد تومان، قطعه 6 تبریز–ارومیه به ارزش 300 میلیارد تومان، قطعههای 1 و 2 کنارگذر شرقی اصفهان به ارزش 400 میلیارد تومان، تبریز–سهند به ارزش 180 میلیارد تومان، بیستون–کرمانشاه–حمیل و قزانچی–کرمانشاه به ارزش 750 میلیارد تومان و کنارگذر جنوبی تهران به ارزش 2583 میلیارد تومان.
وی ادامه داد: در حوزه بندری کارهای بنیادینی صورت گرفتهاست. توسعه و تجهیز بندر چابهار با افزایش ظرفیت بندر از 2 به 8 و نیم میلیون تن. این به مفهوم آن است که ظرفیت این بندر به چهار برابر افزایش یافت. تمام این کار از محل منابع سازمان و تامین مالی به روش مشارکت بخش خصوصی با مبلغ 403 میلیون یورو صورت گرفت.
آخوندی با اشاره به توسعه سواحل مکران عنوان کرد: جناب جهانگیری نیک میدانند که عمده کاری که برای توسعه سواحلِ مکران صورت گرفت، در وزارت راه و شهرسازی است؛ تامین تجهیزات ترمینال کانتینری شماره 2 بندر شهید رجایی با 124 میلیون یورو سرمایهگذاری از محل منابع سازمان بنادر و دریانوردی و شروع عملیات اجرایی زیر ساختهای ترمینال کانتینری شماره 3 بندر شهید رجایی با اعتبار بالغ بر 800 میلیارد تومان. حجم ریالی قرار دادهای سرمایهگذاری بخش خصوصی در بنادر کشور از شهریور ماه 92 تا مهر ماه 97 به میزان 6910 میلیارد تومان در قالب 149 قرار داد بوده است. انعقاد قرارداد سرمایهگذاری هندوستان در بندر چابهار بمیزان 85 میلیون دلار و اخذ 150 میلیون دلار خط اعتباری از هند برای بندر مذکور در قالب همین قرارداد. خارج سازی 27 فروند شناور مغروقه دوران جنگ تحمیلی از رودخانه اروند و خورموسی، شروع و تکمیل مرحله اول توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین با سرمایه گذاری بخش خصوصی، تکمیل و تحویل مراحل ساخت 49 موج شکن چند منظوره در طول سواحل جنوبی کشور.
وی افزود: افزون بر بندرهای جنوب، به تکمیل طرح توسعه بندر امیرآباد در استان مازندران و توسعه بندر انزلی در استان گیلان میتوان اشاره کرد. تهیه طرحهای ریلپایه کردن بنادر ایران و اجرای بخشی از آنها در بندر شهید رجایی و بندر امام، توسعه امکانات و تجهیزات گردشگری دریایی در استانهای ساحلی خصوصا استان هرمزگان با ساخت و نصب ده اسکله شناور، تعیین تکلیف نهایی راهبری پایانه های کانتینری شماره یک و دو بندر شهید رجایی و واگذاری در قالب قراردادهای راهبری و سرمایه گذاری 5 ساله به اپراتورهای داخلی و الزام به جذب شریکهای خارجی.
آخوندی ادامه داد: البته در کنار اقدامهای فیزیکی ذکرشده در بالا، اقدامات ساختاری سازمانی و برنامهای دیگری نیز چون توسعه منابع انسانی و تربیت مدیران آینده، ایجاد معاونت حمل و نقل در وزارتخانه و توجه به موضوع لجستیک، تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل که اساسنامه آن در دولت در دست بررسی است، تصویب اساسنامه و تشکیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، تهیه طرح جامع حمل و نقل بر اساس دادههای پیشین و تهیه برنامه بهروزآوری آن، تهیه نقشه توسعه کریدورهای حمل و نقل ایران، توسعه همکاریهای بینالمللی و مدیریت کریدورهای بینالمللی، تهیه طرح جامع لجستیک ایران که آرزوی دیرینه حملونقلیهای ایران بود، بنیانگذاری شهرسازی مبتنی بر حمل و نقل عمومی به ویژه شهرسازی ریلپایه، مدیریت هوشمند جادهها، اجرای پروژهها طرحهای گسترده نوسازی، بهسازی زیرساختهای جادهای، ریلی، هوایی و دریایی و همچنین مدرنسازی نظام نگهداری، مدیریت و بهرهبرداری از آنها و اقدامهایی از این دست از یادگارهای این دوره هستند.
انتهای پیام/
من وتمام بچه هم محلی هایمان صاحب مسکن شدیم درود بر احمدی نژاد
همه افسردگی گرفتیم همش شب وروز کار بابت اجاره بها،پس اندازی نمیمونه حتی از لباس وخوراک وتحصیل زدیم،سنمون بالا رفت با وجود فرزند بزرگ هنوز خانه بدوشیم.
پول نداریم بانک بزاریم وام مسکن بگیریم،باید دولت خانه ارزان از دم قسط ،بشرط تملیک برای ما بسازه ده سال دیگه جمعیتی پیر وخانه بدوش داره که همه دچار انواع مریضی از مصرف محصولات کشاورزی ومواد غذایی ژنتیکی ،وافسرده داره که پول اجاره بها ندارن .
من که از مسکن مهر راضیم.
مگر رهبر نفرمودند اگه اشکالی هم دارد باز چشم امید هزاران نفر به مسکن مهر است چرا این همه سنگ اندازی کردین
واقعا جای تاسف دارد
از طرف یک متقاضی مسکن مهر که سالهاست تمام آورده خود را برای مسکن مهر تکمیل کرده اما هنوز مستاجر هستم .