سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان:

وقف پایدار و آینده ساز است/برگزاری بیش از 85 برنامه در سیستان و بلوچستان در دهه وقف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مالک اصلی موقوفات خداوند است، گفت: وقف پایدار و آینده ساز است اما انفاق مربوط به زمان حال است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، حجت‌الاسلام محسن مومنی‌مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مالک اصلی موقوفات خداوند است، گفت: وقف پایدار و آینده ساز است اما انفاق مربوط به زمان حال است.

حجت‌الاسلام محسن مومنی‌مقدم در نشست با اصحاب رسانه در زاهدان اظهار کرد: در دهه وقف امسال، بیش از 85 برنامه در سراسر استان انجام خواهد شد که برگزاری همایش یاوران وقف و نشست‌های تخصصی فعال سازی انجمن‌های یاوران وقف، از جمله این برنامه‌ها است.

وی افزود:وقف تنها متعلق به دین، مذهب و یا گروه خاصی نیست بلکه در تمام ادیان وجود دارد و سابقه آن به خلقت حضرت آدم برمیگردد.

حجت‌الاسلام محسن مومنی‌مقدم افزود: وقف در زمان حکومت صفویان رونق گرفت اما حاکمان بعد از آن تا قبل از انقلاب از وقف را در راستای حکومت داری خودشان استفاده کردند.

این مسئول یادآور شد: بزرگترین جنایت در زمان حکومت پهلوی بحث اصلاحات ارضی بود که تمام موقوفات را به فروش رساند و یا تقسیم کرد اما در فروردین سال 58 امام خمینی دستور داد تا تمام موقوفات به حالت وقفیت برگردانده شوند.

وی گفت: در سیستان و بلوچستان قبل از انقلاب کل موقوفات 400 موقوفه بود اما اکنون این تعداد به 5 هزار موقوفه در استان رسیده که 4 هزار و 200 وقف استان مربوط به مساجد، حدود 170 وقف مربوط به حسینیه ها، زینبیه ها و رضویه ها، 41 مورد مربوط به آرامستان‌ها، 45 مورد مربوط مدارس غیرانتفاعی و 16 مورد مربوط به دار القرآن ها است.

این مسؤول راه اندازی سامانه ثبت موقوفات را اقدام دیگر اداره کل اوقاف در سال های اخیر عنوان کرد و افزود: یکی از وظایف مهم سازمان اوقاف اجرای امینانه نیات واقف است و این نیات در قالب طرح های مختلفی از جمله پیوند آسمانی، دستهای مهربانی، مهر تندرستی و غیره اجرا میشود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی را نیز دستاورد دیگر این سازمان در بعد از انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: اسکن و بارگذاری تمام پرونده های وقف در سامانه ثبت اسناد، دستاورد دیگر این سازمان بوده که تاکنون بیش از 75 هزار سند وقف در استان در این سامانه به ثبت رسیده است.

وی افزود: در راستای تعامل و اجرای موقوفات با 21 دستگاه دولتی تفاهم نامه امضا کردیم و اقدامات دیگری از جمله راه اندازی سامانه رسیدگی به عملکرد اوقاف و ارائه خدمات غیر حضوری به جامعه هدف نیز انجام شده است.

مومنی‌مقدم افزود: در دهه وقف امسال بیش از 85 برنامه در سراسر استان انجام خواهد شد که از جمله همایش یاوران وقف، برگزاری نشست های تخصصی با صنوف و گروه های مختلف، فعال سازی انجمن های یاوران وقف، برپایی ایستگاه های (همه واقف باشیم) است.

انتهای پیام/ب

 

برگزاری بیش از 85 برنامه در سیستان و بلوچستان در دهه وقف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.