سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اولین موتور جستجوی عکس ایرانی راه اندازی شد

مدیر پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از روند طراحی و پیشرفت فعالیت‌های پژوهشی این پژوهشکده خبر داد.

علی احمدی مدیر پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آخرین دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده اظهار کرد: پژوهشکده دانشگاه خواجه نصیر پژوهشکده‌ای از نوع 2 است یعنی در ذیل دانشگاه فعالیت می‌کند و حدود 15 نفر در قالب سه گروه محقق از اعضای هیئت علمی عضو دارد.

مدیر پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: آخرین پروژه بزرگ ما تکمیل و جستجوی موتور تصویری (یک موتور بومی) به نام کاوش است؛ این پروژه در کمتر از یک سال پیش در فاز اول تحویل داده شد؛ این موتور امکان جستجو بر اساس محتوای تصویر را فراهم می‌کند یعنی علاوه بر کلمات متنی و کلید واژه‌های متنی می‌توانیم تصویر را نیز جستجو کرده و تصاویر دیگر را براساس شباهت به تصویر مورد نظر پیدا کنیم.

وی افزود: این کار تا به حال در ایران انجام نشده بود و پژوهشکده فناوری اطلاعات برای اولین بار موفق شد یک فاز آن را 2 سال قبل و یک فاز آن را اواخر سال ۹۶ تحویل دهد.

راه اندازی سکوی ابری، پروژه ای برای وزارت ارتباطات

احمدی بیان کرد: یک تیم بزرگ  هم برای راه‌اندازی سکوی ابری فعال کرده‌ایم که این کار با همکاری دو دانشگاه  انجام شد و هر دانشگاه یک قسمت از کار را بر عهده گرفته است. قسمت تعرفه گذاری بر روی سیستم های ابری در این پروژه بر عهده پژوهشکده ما بود. این پروژه برای سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات پیاده سازی و در اواخر سال 96 و اوایل سال97 تحویل داده شد.

مدیر پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: همچنین یک پروژه دیگر برای شهرداری انجام دادیم که در آن سیستم ذخیره سازی اطلاعات را توسعه دهیم تا بتوانیم در پردازش هوشمند تصاویر دوربین‌های ترافیکی کمک کنیم، این پروژه در حال رایزنی است.

پروژه کاربرد واقعیت مجازی در حوزه مدیریت بحران

وی گفت: در حال حاضر یک پروژه  کاربرد واقعیت فضای مجازی در حوزه مدیریت بحران و  حوزه سرویس‌های پزشکی را با یکی از دانشگاه‌های کانادا در دست داریم و امیدواریم بتوانیم به نتایج خوبی در آینده برسیم.

لیست پروژه‌های موفق  پژوهشکده فناوری اطلاعات

احمدی افزود: تا کنون پروژه بستر ابری به تولید رسیده و برای وزارت ارتباطات نصب شده و این بستر در حال استفاده است همچنین پروژه جستجوی موتور تصویری هم قابل استفاده است ولی چون دقت آن بالا و قابل رقابت با پروژه‌های بین‌المللی نیست باید بیشتر روی آن کار شود تا دقت آن ارتقا یابد و برای عرضه مناسب شود.

مدیر پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشکده صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: ما در پژوهشکده برای تامین هزینه‌ها از دانشگاه کمکی نمی‌گیریم و هزینه‌ها را از طریق پروژه‌های صنعتی تامین می‌کنیم.

تاثیر تحریم‌ها در حوزه پژوهشی

وی ادامه داد: تحریم‌های که بر ایران تحمیل شد در جنبه نرم افزاری برای ما مشکلی ایجاد نکرد زیرا نرم افزارها توسط دانشجویان نوشته می‌شود ولی در زمینه سخت افزار و تهیه سرورهای بزرگ دچار مشکل شده‌ایم این سرورها از امارات وارد می‌شود و برای توسعه آنها در خرید‌های جدید باید قیمت خیلی بالاتری پرداخت کنیم.

احمدی بیان کرد: برای کارهای پژوهشی در پژوهشکده‌ها و دانشگاه بستر کلی باید از طریق حمایت موسسات دولتی صورت بگیرد ولی متاسفانه از سال گذشته به دلیل کمبود بودجه دولتی این حمایت کم شده و پروژه‌های پژوهشی را با مشکل روبرو کرده است، دولت نباید بودجه‌های پژوهشی را محدود کند زیر ا پژوهش اولین جایی است که دچار محدودیت می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.