وی افزود: به اشتراکگذاری مطالب اگر با تعداد لایکهای بیشتری همراه باشد، علاوه بر افزایش اعتماد به نفس این کاربران در فضای مجازی گاها غرور و خود برتربینی را نیز برای آنها به همراه دارد.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان قم گفت: در شبکههای اجتماعی افراد سودجو با استفاده از تبلیغات جذاب سعی دارند کاربران را با خود همراه کرده و اهداف مجرمانه خود را عملی کنند، با تبلیغات جذاب و رنگارنگ کاربران را فریب میدهند و اقدام به انتشار اطلاعات مهم، نصب نرم افزارهای پیشنهادی و... کنند، همچنین افراد سودجو با طراحی صفحاتی جعلی به دنبال سرقت اطلاعات کاربران هستند.
وى گفت: اگر چه تبلیغات کلاهبرداران در فضای مجازی ظاهری فریبنده و توضیحات کافی هم دارد ولی در نهایت منجر به کلاهبرداری و سرقت اطلاعات میشود، بنابراین کاربران باید در جمع آوری اعضاء و اعتماد به کسب و کارهای فروش ممبر، لایک و ... دقت داشته باشند و در صورتی که اشتباهی صورت پذیرد کلاهبردران میتوانند به اطلاعات دستگاه هوشمند قربانی، اطلاعات اعضاء و دنبال کنندگان شبکه اجتماعی وی دسترسی داشته باشند که این افراد اصولا دوستان و آشنایان قربانی هستند که کلاهبردار به راحتی سو استفاده میکند، لذا هر گونه فعالیت مجرمانه تحت اکانت شما در این شبکه از سوی مجرم برای دوستان و آشنایان شما به نام شما ثبت شده و اطلاعات خصوصی در فضای مجازی منتشر میشود.
موالی ادایمه داد: در برخی از شیوههای افزایش اعضاء و دنبال کنندگان، کلاهبردار با درج تبلیغات افزایش اعضاء با قیمتهای ارزان و اغوا کننده کاربران را فریب داده و برای پرداخت مبلغ آنها را به صفحات جعلی درگاههای اینترنتی (فیشینگ) هدایت میکند و کاربر پس از وارد کردن اطلاعات بانکی در صفحه جعلی درگاه بانکی که توسط کلاهبردار طراحی شده است اطلاعات حساب بانکی را به سرقت میبرد و حساب را خالی میکند، شهروندان توجه داشته باشند هنگام پرداختهای آنلاین درگاه بانکی جعلی نباشد.
شایان ذکر است، پلیس فتا از کلیه کاربران مىخواهد در صورت مشاهده موارد مشکوک از طریق سایت پلیس فتا به نشانى www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی آن را ثبت کرده تا از آخرین رویدادها از جمله اخبار و حوادث سایبرى مطلع شوند.
انتهای پیام/ش