سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چراغ روشن سینمای دینی با دو فیلم/ «گام‌های شیدایی» و «در مسیر باران» چه داستانی را تعریف می‌کنند؟

این روزها با اکران دو فیلم «گام های شیدایی» و «در مسیر باران» سینما رنگ و بوی دینی به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینما‌ها هر سال در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) و ایام اربعین تعطیل می‌شوند؛ اما امسال با توجه به اکران دو فیلم «گام های شیدایی» و انیمیشن «در مسیر باران» سینما رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و مخاطبان می توانند حتی در ایام سوگواری سالار شهیدان در سالن های سینما حاضر شوند. درباره گام های شیدایی با حمید بهمنی کارگردان آن و درباره در مسیر باران با حامد کاتبی گفتگو کرده ایم؛

حمید بهمنی : «گام های شیدایی» قطره ای از واقعیت کربلاست

«گام‌های شیدایی» چه ماجرایی را به تصویر کشیده و چه همخوانی با ایام اربعین حسینی دارد؟

جولیا افسر آمریکایی به عراق فرستاده می شود تا به تهیه تصاویری از نبرد نظامیان این کشور بپردازد. در این ماموریت با حقایقی روبرو شده و ناگزیر است برای نجات جانش از دست ارتش آمریکا به سوی کربلا بگریزد که در طول این سفر دچار تحولات روحی فراوان می شود. این فیلم ماجرای فرهنگ راهپیمایی اربعین واقعه بزرگ جهانی است که نشان می دهد هرکه به سمت اندیشه امام حسین (ع) قدم بردارد، در مسیر و جریان قرار می‌گیرد.

با توجه به زمان شش ساله ای که از تولید آن می‌گذرد، آیا هنوز هم قابلیت اکران را داشت؟

این اثر شش سال پیش تولید شده بود که سلیقه مدیریتی مانع از اکران آن در سینماها شد. این اثر می رفت که در انبار فیلم های اکران نشده بایگانی شود که خداراشکر رنگ پرده سینما را به خود دید. درست در زمانی که همخوانی با قصه تولید شده ما دارد زمان اکران به خود گرفت. این اثر با توجه به محوریتی که دارد، تاریخ انقضا ندارد و مخاطب به خوبی می تواند با آن ارتباط برقرار کند. درست است که موضوع داعش در آن مطرح می شود و من زمانی را به تصویر کشیدم که در آن زمان در برهه دشوارتری با حمله های تروریستی قرار داشتیم؛ اما موضوع امام حسین (ع) به گونه ای است که هرگز کهنه نمی شود.

این اثر ادای دین به ساحت مقدس امام حسین (ع) بود

گام های شیدایی قطره کوچکی از حماسه بزرگ امام حسین (ع) است. نود درصد لوکیشن ها در شهرک سینمایی دفاع مقدس تولید شده و ده درصد از آن هم در لبنان. با توجه به محوریت قصه فضایی را تصویر کردیم که امیدوارم مردم با آن ارتباط خوبی برقرار کنند. می دانم این فیلم کاستی هایی دارد اما تمام تلاشم را کردم تا بهترین ها را به تصویر بکشم.

حامد کاتبی: «در مسیر باران» انیمیشنی واقع گرایانه است

داستان درباره فردی به نام «ریان» است که با همسر و دو فرزندش در بغداد زندگی می‌کند. شرایط ریان که زمانی برکه پر آب و زندگی عالی داشته، به دلیل خشکسالی با بحران روبرو می‌شود. دوست وی که تاجری ایرانی به نام «هرمز» است، به او پیشنهاد می‌کند که با هم به تجارت بپردازند و مسیر تجاری آن‌ها از بغداد به مرو است. در این مسیر اتفاقات و موقعیت‌های جذابی برای آن‌ها رخ می‌دهد و کاراکتر‌ها در طول مسیر رشد می‌کنند و در نهایت به موضوع امام رضا (ع) و داستان ولیعهدی و سفر ایشان از مدینه به مرو می‌رسند.

با توجه به تاریخی بودن قصه، جمع آوری متون و مراحل نویسندگی چند ماه طول کشید؟

به دلیل تاریخی بودن قصه سعی کردیم داستان جذابی را تهیه کنیم که این خود هشت ماه زمان برد. علاوه بر وفادار بودن به منابع تاریخی قصه هایی را هم برای ملموس‌ شدن داستان استفاده کردیم و واقعیت و رویا را تلفیق کردیم تا قصه بهتر روایت شود. بچه ها قصه گویی را دوست دارند و این اثر می تواند تاریخ آن دوران را در قالب انیمیشن به تصویر بکشد. می خواستیم انیمیشن در عین اینکه واقعیت را به تصویر کشیده، از تکنولوژی های روز دنیا استفاده کند. بازی بازیگران را به صورت موشن کپچر ضبط کردیم تا برای مخاطبان واقعگرایانه تر باشد.

چقدر این انیمیشن های مذهبی می تواند خوراک فرهنگی خوبی برای مخاطبان باشد؟

همه ما نیاز به تغذیه دینی داریم. صحبت این است که یک فیلم می‌تواند دیگر قالب‌های انتقال مفاهیم مانند کتاب را بشکند و همان مفاهیم را به صورت جامع‌تر و در قالبی جذاب‌تر بیان کند. انیمیشن مذهبی هم به طور مستقیم و غیر مستقیم مفاهیم دینی را به مخاطب منتقل می‌کند؛ ولی مشکل این است که به خوبی این فیلم‌ها به مخاطب معرفی نمی‌شود. تبلیغات و بستر اطلاع رسانی برای معرفی به مردم باید به وجود بیاید. تا زمانی که مردم در جریان اکران و موضوع فیلم قرار نگیرند، نمی‌توان انتظار داشت با آن ارتباط برقرار کنند.

این انیمیشن برای چه رده سنی تولید شده است؟

مخاطب کودک در ایران تفریحات عجیب و غریبی ندارد. برای همین سینما می‌تواند گزینه خوبی برای سرگرم شدن باشد. وقتی یک کودک بخواهد به سینما برود، خانواده اش هم به سینما می‌روند و همین باعث رونق فروش فیلم می‌شود؛ ولی همان طور که گفتم اول باید موضوع فیلم و اکران آن را به گوش مخاطب برسد و در نهایت برای حضور آن‌ها در سینما بستر‌سازی کنیم. به غیر از فیلم‌های کمدی، دیگر فیلم‌ها چنین شرایطی را ندارند. برای همین اکثر فیلم‌هایی که به فروش میلیاردی می‌رسند، همان فیلم‌های کمدی هستند. یکی از مشکلات سینمای ایران هم همین است که شرایط برابری برای دیده شدن فیلم‌ها وجود ندارد؛ اما معتقدم انیمیشن به دلیل ارتباطی که با مخاطب کودک و نوجوان برقرار می‌کند، می‌تواند راه خود را پیدا کند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.