سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت اختراع ایمونوتوکسین ساخته شده در شیراز در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا

مدیر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تولید ایمونوتوکسین اختصاصی کشنده سلول‌های سرطانی در این دانشگاه و ثبت آن در مراجع معتبر بین المللی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علیرضا چوبینه مدیر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ایمونوتوکسین اختصاصی کشنده سلول‌های سرطانی که در آزمایشگاه آنتی بادی‌های نوترکیب بخش ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و به سرپرستی فروغ نجات الهی طراحی و ساخته شده است، به صورت اختراع در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (US Patent Application: US ۲۰۱۸۰۲۷۱۹۹۴ A ۱) و سیستم ثبت بین المللی اختراعات (PCT) به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: در فرآیند انجام این دستاورد که حاصل طرح پایان نامه Ph.D مظفر محمدی دانشجوی رشته بیوتکنولوژی پزشکی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی به سرپرستی نجات الهی بوده است، یک ایمونوتوکسین که ترکیبی از آنتی بادی تک رشته‌ای اختصاصی بر علیه آنتی ژن MUC ۱۸ و اگزوتوکسین A باکتری سودوموناس است، ساخته شد.

چوبینه تصریح کرد: در ساخت این فرآورده، اپی توپ جدیدی از آنتی ژن MUC ۱۸ شناسایی و انتخاب شد و آنتی بادی تک رشته ایی اختصاصی علیه آن تولید و سپس با فیوز کردن ژن آنتی بادی با ژن تغییر یافته اگزوتوکسین A باکتری سودوموناس، محصول موثری تولید شد که باعث کشته شدن سلول‌های سرطانی می شود.

مدیر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: با توجه به اینکه آنتی ژن MUC ۱۸ در بسیاری از سلول‌های سرطانی به میزان زیادی بیان می‌شود، ایمونوتوکسین تولیدی می‌تواند در درمان هدفمند بسیاری از تومور‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مراحل ثبت این اختراع به کمک دفتر مالکیت فکری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با مدیریت و هماهنگی اسماعیل میرزایی و با جذب حمایت‌های مالی کانون پتنت ایران صورت پذیرفت، این دستاورد علمی بزرگ را حاصل تلاش محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانست.

گفتنی است، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز سالانه به طور متوسط، ۵ مورد ثبت بین المللی پتنت انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/ن

ثبت اختراع ایمونوتوکسین  شیراز در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.