سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فصل ششم کاوش‌های باستان شناسی در محوطه تاریخی ریوی خراسان شمالی

سرپرست هیئت باستان شناسی در منطقه تاریخی ریوی شهرستان مانه و سملقان گفت: هم اکنون فصل ششم کاوش‌های باستان شناسی در محوطه تاریخی ریوی شهرستان مانه و سملقان در حال اجراست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ محمد جعفری سرپرست هیئت باستان شناسی در منطقه تاریخی ریوی شهرستان مانه و سملقان گفت: در پی انجام کاوش‌های باستان شناسی در محوطه تاریخی ریوی واقع در دشت سمنگان شهرستان مانه و سمنگان در سال‌های ۹۱ و ۹۳ و کشف شواهد باستان شناسی از یک شهر دوران ماد و هخامنشی، موسسه باستان شناسی آلمان علاقمند به ادامه پژوهش‌ها در محوطه تاریخی ریوی شد.

جعفری افزود: این کاوش‌ها به صورت مشترک با هیئتی آلمانی به سرپرستی دکتر یودیت تومالسکی و با هماهنگی پژوهشکده باستان شناسی کشور و حمایت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان انجام می‌شود.

وی با بیان این که تپه ریوی در سایتی ۱۱۰ هکتاری و در ۵ کیلومتری آشخانه در حوالی روستای نجف قرار دارد، گفت:: تاکنون ۵ فصل این کاوش‌ها به اتمام رسیده و در این کاوش‌ها باستان شناسان به بقایای استقراری از دوران ۳۵۰۰ سال قبل از جمله مفرغ و همچنین دوران آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی دست یافتند.

جعفری افزود: هم اکنون در فصل ششم این کاوش‌ها قرار داریم که آثار کشف شده در تپه ریوی نشانگر آن است که با یک معماری خشتی بزرگ و با یک شهر مواجه هستیم که بسیار گسترده بوده است.

وی تصریح کرد: طبق کاوش‌های انجام شده مهم‌ترین استقرار تاریخی در این تپه مربوط به دوره هخامنشی است که در آن دوره تبدیل به شهر شده و از دوره‌های بعد از آن (در دوره‌های اشکانیان و ساسانیان) نیز آثاری کشف شده است که نشان می‌دهد کاربری شهری در آن دوران نیز وجود داشته است.

وی افزود: این کشفیات برای اولین بار در شمال شرق ایران به وقوع پیوسته است و تا کنون هیچ اثری از دوره هخامنشی در شمال شرق ایران کشف نشده بود.

سرپرست هیئت باستان شناسی در منطقه ریوی گفت: امیدوار هستیم در ادامه و برای رسیدن به چشم انداز‌های در نظر گرفته شده برای این منطقه، بتوانیم طی یک برنامه حداقل ۶ ساله، ریوی را به یکی از مناطق گردشگری پربازدید تبدیل کنیم که البته فراهم آوری زیرساخت‌های این امر از هم اکنون در حال پیگیری و انجام است.

گفتنی است؛ پژوهش‌های باستان شناسی محوطه تاریخی ریوی به صورت مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و موسسه باستان شناسی آلمان آغاز شده و با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، این اداره کل با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را با عنوان «پروژه باستان شناسی ریوی» جهت کاوش و پژوهش در این محوطه تاریخی برنامه ریزی کرده است.

انتهای پیام / ب 

کاوش‌های باستان شناسی در محوطه تاریخی ریوی شهرستان مانه و سملقان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.