سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش مى دهد؛

از ممنوعیت مصرف سبزیجات خام تا ضرورت استفاده از ماسک/ توصیه هایى که زائران اربعین باید جدى بگیرند

ضروری است با خود مراقبتى بروز مخاطرات سلامت در پیاده­‌روی اربعین را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم باشکوه پیاده‌روی اربعین فرصتی برای نمایش قدرت شیعیان  برای حضور باشکوه در عرصه بین‌المللی است.

توفیق زیارت و شرکت در پیاده­‌روی اربعین لطفی است که به واسطه ائمه اطهار نصیب زائران می­‌شود؛ ضروری است افراد با خود مراقبتی امکان بروز مخاطرات سلامت را در وهله اول برای خود و سپس در سایرین کاهش دهند.


بیشتر بخوانید: توصیه‌­های بهداشتی ویژه زائران اربعین/ چگونه برای پیاده روی اربعین آماده شویم؟


بتوصیه می‌شود که افراد دچار بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی، تنفسی و صرع و تشنج که دارای شرایط خاص هستند و  نیاز به مراقبت‌های پزشکی خاصی دارند؛ با مشورت پزشک  در این مراسم شرکت کنند.

نحوه چیدمان وسایل و بستن کوله

زهرا روددهقان دکترای آموزش پرستاری و هیئت علمی گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بهترین ساک برای حمل وسایل در ایام پیاده‌روی کوله است؛ کوله مناسب، کوله‌ایی است که متناسب با قد شما و وزن مناسبی داشته باشد؛ دارای دو بند برای تنظیم کوله بر روی شانه‌ها، یک بند برای بستن دور کمر و یک بند برای بستن دور قفسه سینه باشد.

این دکترای آموزش پرستاری با اشاره به نحوه چیدمان وسایل در کوله پشتی، بیان کرد:  همه وسایلی را که قرار است داخل کوله بگذارید را آماده و بعد اقدام به بستن کوله کنید؛ وسایلی را که در طول روز به آن‌ها احتیاج ندارید مثل پتوی مسافرتی را در قسمت انتهایی کوله قرار دهید و وسایلی را که مکرر از آن‌ها استفاده می‌کنید را در قسمت بالایی کوله قرار بدهید.

روددهقان ادامه داد: در چیدمان وسایل بر مبنای وزن آن‌ها عمل کنید،  وسایل سبک در انتهای کوله، وسایل سنگین در قسمت وسط کوله نزدیک به ستون فقرات (در قسمت داخلی کوله) و باز هم وسایل سبک در کنار وسایل سنگین در قسمت خارجی کوله و در نهایت وسایل نیمه سنگین در سر کوله قرار داده می‌شوند.


بیشتر بخوانید: بیماری‌های ناشی از گرما/ چگونه از گرمازدگی در پیاده روی اربعین در امان بمانیم؟


نحوه استفاده از کوله

وی گفت: کوله پس از پرشدن نباید بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصد وزن بدن فرد باشد، کوله را به دوش بیندازید و با بند کمری، آن را درست بر روی استخوان لگن محکم کنید، بند‌های روی دو طرف شانه را به طور همزمان بگیرید و به صورت هماهنگ و موازی به گونه‌ای آن را تنگ کنید که بند‌های آن درست روی شانه قرار گیرند، در آخر بند روی ناحیه قفسه سینه را به گونه‌ای ببندید که منجر به  مشکل در تنفس نشود،  کوله باید به طورکامل بر روی ستون فقرات ثابت شود.

ویژگی‌های کفش مناسب پیاده‌روی

این دکترای آموزش پرستاری ادامه داد: همواره برای استفاده از کوله از دو بند آن استفاده کنید و از انداختن کوله بر روی یکی از شانه‌ها خودداری کنید؛ به منظور آمادگی برای پیاده‌روی حداقل یک ماه قبل از سفر هر روز مقداری پیاده‌روی کنید؛ پیاده‌روی نیاز به کفش و جوراب مناسب دارد، کتانیب مناسب برای پیاده‌روی باید سبک باشد، نوک آن پای شما را نزند و انگشتان در آن فشرده نشوند، کف آن دارای قوس متناسب با قوس‌های طبیعی پا باشد و انعطاف کافی داشته باشد.

این دکترای آموزش پرستاری بیان کرد: ارتفاع کف کفش در قسمت پاشنه تا مچ پا مناسب باشد و حداقل یک و نیم سانتی متر لژ داشته باشد، رویه کفش هم باید دارای مناطقی برای تهویه باشد،  قسمت جلوی‌کفش انعطاف پذیری کافی داشته باشد بطوریکه بتوانید به راحتی به میزان ۴۵ درجه آن را خم کنید و  قسمت زیر کفش عاج‌های مناسبی داشته باشد تا از سُر خوردن شما هنگام پیاده‌روی کند.

روددهقان ادامه داد: جوراب مناسب برای پیاده‌روی جوراب نخی است که وصله نداشته باشد؛ اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید کمی بیشتر از تعداد روز‌هایی که در سفر هستید دارو همراه داشته باشید تا در مواقع ضروری بتوانید از آن استفاده کنید،  اگر بیماری خاصی دارید، در رابطه با مجاز یا غیرمجاز بودن سفر با پزشک خود مشورت کنید؛ بهتر است زائران به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در کوتاه‌ترین زمان پس از زیارت، به کشور بازگردند، زیرا توقف طولانی احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

وی افزود: ایام اربعین زمان مناسبی برای سفر به عراق در زنان باردار و افرادی که بیماری‌های خاص و صعب العلاج دارند، نیست؛  اگر بیماری خاصی دارید و برای شرکت در پیاده‌روی اربعین مصمم هستید، قبل از آغاز سفر، با پزشک خود مشورت کنید و احتیاط‌هایی که باید در طول سفر رعایت کنید را از زبان او بشنوید، سوابق پزشکی خود را به‌طورکامل همراه داشته باشید.

این دکترای آموزش پرستاری تشریح کرد:  اعتیاد و مصرف قرص‌های کدئین‌دار در کشور عراق ممنوع است و پلیس عراق با خاطیان به شدت برخورد می‌کند؛  تزریق واکسن آنفولانزا یک هفته قبل از شروع سفر به بیماران قلبی، افراد مبتلا به دیابت، آسم، بیماری‌های کلیوی و نارسایی کبدی و افراد بالای ۶۵ سال توصیه می‌شود،  به خاطر داشته باشید مهمترین کار در رعایت بهداشت، شستن دست‌ها با صابون مایع قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به سرویس بهداشتی است.


بیشتر بخوانید: بیماری­‌های شایع زائران اربعین/ نکاتی که برای سفر به کربلا باید بدانیم


روددهقان بیان کرد: از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی استفاده کنید؛  از خوردن سالاد و سبزیجات خام و نپخته خودداری کنید؛  میوه‌ها قبل از مصرف حتماً خوب شسته شوند، در مواقع بروز گرد و غبار بینی و دهان خود را با شال، چفیه و یا ماسک بپوشانید، هنگام  بارش‌های پاییزی به دلیل آلوده بودن هوای کشور عراق حتما در محیط مسقف و سربسته قرار بگیرید و در زیر باران قرار نگیرید.

وی با اشاره به اینکه باید از مصرف چای و آب داغ در لیوان‌های شفاف یک بار مصرف خودداری کرد، گفت:  در طول مسیر پیاده‌روی، مواد غذایی کافی توسط موکب‌ها توزیع می‌شود، ولی بهتر است حتما مقداری غذای غیرفاسدشدنی مانند بیسکویت و خشکبار از قبیل انجیر، بادام، میوه خشک و غیره همراه داشته باشید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی افزود: آرامش داشته باشید و با دیدن و اندیشیدن به صحنه‌های زیبای حضور مسلمانان میهمان و میزبان در مسیر پیاده‌روی، هرگونه استرسی را از خود دور کنید؛  وسایل مورد نیاز بهداشت فردی که شامل صابون مایع، قاشق، لیوان، مسواک و خمیردندان، آبلیمو، پودر ORS، کمی نمک، باندکشی، مقداری پنبه، سه تا چهار عدد قرص مسکن و قرص سرماخوردگی است را به همراه داشته باشید.

روددهقان تصریح کرد: هر نوع دارویی که به طور مداوم به دلیل بیماری خاصی مصرف می‌کنید، چند عدد قرص مسکّن، قرص سرماخوردگی حتما همراه داشته باشید همچنین اگر دچار مشکلات گوارشی هستید قرص رانی تیدین را فراموش نکنید، علاوه بر این  پنبه،  باند،  چسب،  دستمال کاغذی، نمک،  صابون مایع،  ژل ضدعفونی کننده دست،  لیوان در دار،  قاشق،  دمپایی،  عسل،  لیمو یا آب لیمو،  خاک شیر،  شکر،  نبات،  پماد زینک اکساید برای پیشگیری از تاول‌های احتمالی، پماد تتراسایکلین و یا پماد موپریسین برای تاول‌های پاره شده،  پودر تالک و یا پماد کالاندولا برای جلوگیری از عرق سوز شدن همراه داشته باشید.


بیشتر بخوانید: لزوم پیشگیری از شیوع بیماری‌ها در پیاده روی اربعین/ استقرار تجهیزات اورژانس در مناطق مرزی


پیرحسین کولیوند رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین اظهار کرد: زائران و مسئولان موکب‌های بین راهی حتما از گرم کردن مکرر غذای مانده و توزیع آن خودداری کنند. البته تمامی افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر باشند و رعایت بهداشت فردی در ارائه خدمت، ضروری است.

به گفته وی پوشش درمانی زائران توسط اورژانس پیش بیمارستانی، مراکز درمانی ثابت و سیار، ارائه آموزش های مورد نیاز زائران، پایش بیماری‌های واگیر در پایانه‌های مرزی، بازدید از مراکز تهیه و توزیع غذا، نظارت بر آب آشامیدنی، نظارت بر اماکن اقامتی، رفاهی و موکب‌ها و تهیه خون و فرآورده های خونی مورد نیاز از مهمترین خدمات کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین حسینی در سال 97 است.

سرپرست سازمان اورژانس کشور به سالمندانی که در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت می‌کنند توصیه کرد که با پزشک معالج خود مشورت کنند، داروهای مصرفی متناسب با طول سفر و لیست داروهای مصرفی یا خلاصه سیر بیماری را به صورت مکتوب به همراه داشته باشند و پس از بازگشت از زیارت عتبات عالیات، دوباره به پزشک معالج خود مراجعه کنند.


بیشتر بخوانید: همه نکات بهداشتی که در تهیه و توزیع نذورات باید رعایت کنید


کولیوند گفت: زائران در طول مسیر راهپیمایی اقلامی مانند کوله پشتی مناسب، بار اندک، کفش راحت، لباس مناسب برای گرما و سرما، کلاه لبه دار، داروهای مورد نیاز، بطری آب، ماسک یکبار مصرف، عینک آفتابی، پماد و وسایل پانسمان و دفترچه بیمه را به همراه داشته باشند.


وی اضافه کرد: همچنین زائران در طول مسیر راهپیمایی اربعین حسینی، حتما از آب آشامیدنی سالم (آب لوله کشی) یا آب جوشیده به مدت یک دقیقه، استفاده کنند و از استفاده از لیوان‌های مشترک پرهیز کنند و علاوه بر خودداری از حمل مواد غذایی فاسد شدنی در طول سفر، حتما بعد از صرف غذا، چند قطره آبلیمو یا لیموترش تازه استفاده کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.