عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی به زائرین در سفر پیاده‌روی اربعین را نام برد.

توصیه‌­های بهداشتی ویژه زائران اربعین/چگونه برای پیاده روی اربعین آماده شویم؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا روددهقان دکترای آموزش پرستاری و هیئت علمی گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: از آن جایی که پیاده­‌روی اربعین ابعاد جهانی دارد و زائرانی متفاوت، با فرهنگ، آداب، رسوم و رفتارهای بهداشتی متفاوت در آن حضور داشته و از سویی دیگر مسافت زیادی از مسیر به صورت پیاده ­روی طی می‌شود، آشنایی با نکات بهداشتی و مواردی که رعایت آنان باعث آمادگی بهتر زائران برای حضور در این پیاده­روی عظیم و باشکوه می­‌شود بسیار ضروری است.

آمادگی برای پیاده­‌روی؛ اصل اساسی در پیاده‌روی اربعین

این دکترای آموزش پرستاری بیان کرد: افرادی که قصد شرکت در پیاده­‌روی اربعین را دارند باید خود را برای پیاده­‌روی آماده کنند؛  به این زائران توصیه می­‌شود، حداقل در بازه زمانی 2 هفته پیش از سفر، هر روز کمی پیاده‌روی کنند، در پیاده­‌روی باید کفش و جوراب مناسب برای پیاده‌روی انتخاب کرد و لباس‌های آزاد و راحت پوشید.

روددهقان گفت: پیاده‌روی را به سه بخش گرم کردن، طی کردن مسافت مورد نظر و خنک کردن بدن تقسیم کنید. در گرم کردن، کمی ورزش‌های کششی انجام دهید (این کار را قبل از بیرون آمدن از منزل انجام دهید) یا حداقل با قدم‌های آرام اجازه دهید بدنتان گرم شود و بعد قدم­‌هایتان را سریع‌تر کنید، رعایت این نکته باعث پیشگیری از گرفتگی عضلانی می­‌شود.

وی ادامه داد: پس از حرکات کششی، با سرعت عادی شروع به راه رفتن کنید، سرعت و مسافت پیاده‌روی باید متناسب با سن و شرایط عمومی بدن‌ باشد، هرگز از حد تعادل خارج نشوید، زمانی که قادر باشید بدون تنگی نفس هنگام راه رفتن گفتگو کنید، یعنی سرعت مناسبی دارید.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: در پنج دقیقه آخر پیاده‌روی، به تدریج گام‌ها را کوتاه و سرعت‌ را کم کنید تا به سرعت اولیه زمان گرم کردن برسید، این کار ماهیچه‌ها را از انقباض خارج و ضربان قلب را به حالت طبیعی برمی‌‌گرداند. اگر می‌توانید پیاده‌روی را با انجام چند حرکت کششی تمام کنید، حین پیاده­‌روی شانه‌های خود را عقب نگه دارید و عضلات خود را آزاد کنید و اجازه دهید دستان آزادانه در کنارتون تاب بخورند.

روددهقان تشریح کرد: قدم‌ها را به صورت پاشنه پنجه بردارید و کف پا را به زمین نکوبید،گام‌های منظم بردارید تا سرعت‌ حرکت شما یکنواخت باشد، در یکی دو روز اول پیاده‌روی ممکن است دچار سفتی عضلانی شوید که با درد هم همراه باشد، این حالت ظرف 24 تا 28 ساعت برطرف می‌شود، در صورت بروز این حالت پیاده­‌روی را متوقف نکنید و به تمرین کردن ادامه دهید، انجام ورزش‌های کششی، ماساژ با آب گرم و کلا استحمام در تسکین درد کمک کننده است.

وی ادامه داد: اگر تا کنون اهل پیاده‌روی نبوده اید، ظرف پنج تا شش روز اول مسافت و زمان پیاده‌روی را افزایش ندهید و بیشتر از 20 دقیقه پشت سر هم پیاده‌روی نکنید، بعد از پنج الی شش روز پیاده‌روی در یک مسافت و زمان مشخص، می‌توانید کم‌کم زمان پیاده‌روی را افزایش دهید، برای مثال هر پنج روز، پنج تا هفت دقیقه به زمان پیاده­‌روی خود اضافه کنید، وقتی که زمان پیاده‌روی شما به 30 دقیقه یا بیشتر رسید، سعی کنید مسافت حرکت خود را در همین بازه زمانی هم افزایش دهید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: پیاده‌روی فرصت خوبی فراهم می‌کند که به این سفر فکر کنید، به جایی که قرار است بروید، به این که زائر امام حسین چه وظایفی بر عهده دارد؟ و این که بعد از این سفر چه تفاوت­‌هایی با قبل از سفر خواهید داشت؟ بنابراین آمادگی برای پیاده‌روی صرفا آماده شدن جسمی نیست بلکه آماده شدن در همه ابعاد است.

توصیه­‌های بهداشتی برای سفر به کربلا

روددهقان با اشاره به توصیه‌های بهداشتی به زائرین، بیان کرد: اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، کمی بیشتر از تعداد روزهایی که در سفر هستید دارو همراه داشته باشید، اگر بیماری خاصی دارید، در رابطه با مجاز یا غیرمجاز بودن سفر با پزشک خود مشورت کنید، ایام اربعین زمان مناسبی برای سفر به عراق در زنان باردار و افرادی که بیماری­‌های خاص و صعب العلاج دارند، نیست.

وی افزود: اگر بیماری خاصی دارید و برای شرکت در پیاده­‌روی اربعین مصمم هستید، قبل از آغاز سفر، با پزشک خود مشورت کنید و احتیاطاتی که باید در طول سفر رعایت کنید را از زبان او بشنوند، سوابق پزشکی خود را به‌ طور کامل همراه داشته باشید؛ توجه داشته باشید امکانات همودیالیز برای بیماران دیالیزی در ایام اربعین در عراق وجود ندارد و این دسته از بیماران در بیمارستان­‌ها و درمانگاه­‌های عراق پذیرش نمی­‌شوند.

این دکترای آموزش پرستاری ادامه داد: اعتیاد و مصرف قرص­‌های کدئین‌دار در کشور عراق ممنوع و پلیس عراق با خاطیان به شدت برخورد می‌کند؛ تزریق واکسن آنفولانزا یک هفته قبل از شروع سفر به بیماران قلبی، افراد مبتلا به دیابت، آسم، بیماری­‌های کلیوی و نارسایی کبدی و افراد بالای 65 سال توصیه می­‌شود، به خاطر داشته باشید مهمترین کار در رعایت بهداشت، شستن دست­‌ها با صابون مایع قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به سرویس بهداشتی است.

روددهقان تصریح کرد: از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی استفاده کنید، از خوردن سالاد و سبزیجات خام و نپخته خودداری کنید، میوه­‌ها قبل از مصرف حتماً خوب شسته شوند، در مواقع بروز گرد و غبار بینی و دهان خود را با شال، چفیه یا ماسک فیلتردار بپوشانید، در مواقع بروز بارش­‌های پاییزی بدلیل آلوده بودن هوای کشور عراق حتما در محیط مسقف و سربسته قرار بگیرید و در زیر باران قرار نگیرید.

وی ادامه داد: از مصرف چای و آب داغ در لیوان­‌های شفاف یک بار مصرف خودداری کنید؛ بهتر است زائران به گونه­‌ای برنامه­‌ریزی کنید که در کوتاه­‌ترین زمان پس از زیارت، به کشور بازگردند، زیرا توقف طولانی احتمال ابتلاء به بیماری­‌ها را افزایش می­‌دهد، آرامش داشته باشید و با دیدن و اندیشیدن به صحنه‌های زیبای حضور مسلمانان میهمان و میزبان در مسیر پیاده­روی، هرگونه استرسی را از خود دور کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی افزود: وسایل مورد نیاز بهداشت فردی شامل صابون مایع، قاشق، لیوان، مسواک و خمیردندان، آبلیمو، پودر ORS، کمی نمک، باندکشی، مقداری پنبه، سه تا چهار عدد قرص مسکن، قرص سرماخوردگی است که باید همراه داشته باشید.

شستشوی دست‌ها را در کربلا فراموش نکنید

روددهقان گفت: شستشوی دست ساده­‌ترین و مؤثرترین روش برای جلوگیری از انتقال عفونت محسوب می­‌شود، شستشوی دست با آب و صابون (ترجیحا مایع دستشویی) باید حتما پس از رفتن به توالت، قبل از غذا خوردن و قبل از تهیه و آماده‌ سازی غذا انجام شود، برای شستن صحیح دست­‌ها با آب و صابون؛ ابتدا دست را زیر شیر آب گرفته و با صابون مایع آغشته به مدت 30 ثانیه کف دست، پشت دست، لای انگشتان و ناخن‌ها را خوب بشویید.

چه کیفی برای پیاده‌روی اربعین مناسب است؟ 

وی تشریح کرد: بهترین ساک برای حمل وسایل در ایام پیاده­‌روی کوله است؛ کوله مناسب، کوله­‌ای متناسب با قد شماست، کوله‌ای که وزن مناسب و دو بند برای تنظیم کوله بر روی شانه­‌ داشته باشد، خوب است که کوله شما بندی برای بسته شدن دور کمر و یک بند برای بستن دور قفسه سینه داشته باشد.

نحوه چیدمان وسایل داخل کوله‌پشتی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: کلیه وسایلی که قرار است داخل کوله بگذارید را آماده و بعد اقدام به بستن کوله کنید؛ وسایلی که در طول روز به آنها احتیاج ندارید را در قسمت انتهایی کوله قرار دهید و پتوی مسافرتی، کلیه وسایلی را که مکرر از آنها استفاده می­‌کنید را در قسمت بالایی کوله قرار بدهید.

روددهقان افزود: در چیدمان وسایل بر مبنای وزن آنها عمل کنید؛ وسایل سبک در انتهای کوله، وسایل سنگین در قسمت وسط کوله نزدیک به ستون فقرات (در قسمت داخلی کوله) و باز هم وسایل سبک در کنار وسایل سنگین در قسمت خارجی کوله و در نهایت وسایل نیمه سنگین در سر کوله قرار داده می‌شوند.

نحوه استفاده از کوله پشتی

وی با اشاره به نحوه استفاده از کوله در پیاده‌روی، گفت: کوله پس از پرشدن نباید بیش از 20 تا 25 درصد وزن بدن فرد باشد؛ کوله را به دوش بیندازید و با بند کمری، کوله را درست بر روی استخوان لگن محکم کنید، بندهای روی دو طرف شانه را به طور همزمان گرفته و به صورت هماهنگ و موازی به گونه­ای آن را تنگ کنید که بندهای آن درست روی شانه قرار گیرند، در آخر بند روی ناحیه قفسه سینه را به گونه­ای ببندید که منجر به سختی در تنفس نشود.

لیست وسایل بهداشتی درمانی مورد نیاز برای پیاده‌روی اربعین

این دکترای آموزش پرستاری گفت: هر نوع دارویی که به طور مداوم به دلیل بیماری خاصی مصرف می‌کنید؛ چند عدد قرص مسکّن، قرص سرماخوردگی، پنبه، باند، چسب زخم،دستمال کاغذی، آلو خورشتی، نمک، صابون مایع یا خمیری یا ژل ضدعفونی کننده، لیوان در دار، قاشق،دمپایی، عسل، لیمو یا آب لیمو، خاک شیر، شکر، نبات،پماد زینک اکساید برای تاول‌های احتمالی به همراه داشته باشید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار