سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در واکنش به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد از سوی ترامپ

مورالس: آمریکا دشمن صلح جهانی و حقوق‌بشر است

رئیس‌جمهور بولیوی در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج یکجانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا را «دشمن صلح جهانی و حقوق‌بشر» توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «اوو مورالس»، رئیس‌جمهور بولیوی در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص خروج یکجانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد،  آمریکا را «دشمن صلح جهانی و حقوق‌بشر»  توصیف کرد.

مورالس با انتشار پیامی توئیتری اعلام کرد: ترامپ پس از اعلام تصمیم خود برای خروج یکجانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه، تهدید می‌کند که نیروهای نظامی خود را به مرزهای مکزیک می‌فرستد تا مانع ورود هزاران مهاجری که از آمریکای مرکزی به آمریکا می‌روند، شوند. بنابراین، آمریکا دشمن صلح جهانی و حقوق‌بشر است.

مورالس یکی از منتقدان بزرگ سیاست‌های آمریکاست. او در نطق خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، آمریکا را به نقض دموکراسی و حمایت از دیکتاتورها متهم کرد و به شدت از تصمیم یکجانبه او برای خروج از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرد.

ترامپ به واسطه تصمیمی که برای خروج از این پیمان مربوط به دوره جنگ سرد اتخاذ کرده، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در ۸ دسامبر سال ۱۹۸۷ به امضای رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رئیس حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی رسید و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی در دوران جنگ سرد بود و بنابر آن  توسعه، ارسال و آزمایش موشک‌های بالستیک و کروز با برد ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل ممنوع است. این پیمان که توسعه فناوری موشکی را ممنوع می‌کرد شرایط نابودی حدود ۲ هزار و ۶۹۲ موشک تا اواسط سال ۱۹۹۱ را فراهم کرد.

پیشتر کرملین این تصمیم ترامپ را «خطرناک» توصیف کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به تازگی سفر خود را به روسیه و کشورهای حوزه قفقاز آغاز کرده است، روز گذشته  اعلام کرد علی‌رغم تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، واشنگتن تصمیم نهایی را برای استقرار موشک‌های آمریکایی در اروپا اتخاذ نکرده است.

پیش از این، کمیسیون اروپا به منظور کاهش خطر ناشی از وقوع جنگ هسته‌ای در قاره سبز، طی بیانیه‌ای  از آمریکا و روسیه خواست پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را حفظ کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۱۶:۰۸ ۰۲ آبان ۱۳۹۷
مورالس عزیز : اصلاً لازم به سخنرانی فردی محترم و با شخصیت انقلابی مثل شما نبود تا این واژه ها را اثبات کنید خود ترامپ جلوتر از سخنرانی شما همین مطالب شما را صریح و آشکار معنا کرده بود وقتیکه مقابل رسانه های معروف بی پرده و صریح گفت: حقوق بشر آمریکائی = 470میلیارد دلار فروش اسلحه به قاتلان عربستانی( جمال خاشقچی) و با حقوق بشر آمریکائی سعی کرد معنا کند که قتل و کشتار در سفارتخانه عربستان سعودی =470میلیون دلار فروش اسلحه در حالیکه تمام مدارس دینی وهابیت در سراسر دنیا تروریست افراط گرا پرورش و به اقصی نقاط جهان اعزام می کند ( اقدامات تروریستی در کشورهای اروپائی ) در کودک کشی های افغانستان - پاکستان - عراق - سوریه - لبنان - فلسطین - کودتاهای هدایت شده آمریکا علیه حکومتهای مستقل آمریکای لاتین و......عاقبت خواهی دید مورالس عزیز که چگونه خون مظلومان گلوی آمریکا و نوکرانش وادعاهایشان را در مورد هیاهوهای تبلیغاتی حقوق بشری بگیرد و در عرصه بین الملل رسوا کند....