هایکو ماس امروز با مایک پمپئو درباره تصمیم واشنگتن برای خروج یکجانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد گفتگو کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان امروز سه شنبه در گفتگوی تلفنی با مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود اعلام کرد هرگونه تصمیم واشنگتن برای خروج یکجانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد باید با هماهنگی شرکای اروپایی اتخاذ شود.

ماس همچنین روز گذشته در گفتگوی تلفنی با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در خصوص مذاکرات آتی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در مورد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد بین آمریکا و روسیه به توافق رسیدند.

وزیر خارجه آلمان پیش از این گفته بود واشنگتن باید پیامد‌های خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، از جمله تاثیر این اقدام بر امنیت اروپا و بر تلاش‌های آتی در خصوص خلع سلاح هسته ای را درنظر بگیرد.

آلمان از حامیان اصلی پیمان منع موشکی سال ۱۹۸۷ در زمان امضای آن در بحبوحه جنگ سرد بود. هدف اولیه از انعقاد این پیمان کاهش خطر ناشی از وقوع جنگ هسته‌ای در اروپا بود.

کمیسیون اروپا نیز روز گذشته در بیانیه‌ای  از آمریکا و روسیه خواست پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد را حفظ کنند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در ۸ دسامبر سال ۱۹۸۷ به امضای رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رئیس حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی رسید و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی در دوران جنگ سرد بود و بنابر آن  توسعه، ارسال و آزمایش موشک‌های بالستیک و کروز با برد ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل ممنوع است. این پیمان که توسعه فناوری موشکی را ممنوع می‌کرد شرایط نابودی حدود ۲ هزار و ۶۹۲ موشک تا اواسط سال ۱۹۹۱ را فراهم کرد.

انتهای پیام/

گفتگوی تلفنی هایکو ماس و مایک پمپئو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عقل کل
۰۵:۲۳ ۰۲ آبان ۱۳۹۷
این آدم کشها موشکهای هسته ای دور بردشون رو میتونن آزمایش کنن و ارتقا بدن یعنی از آمریکا روسیه رو بزنن یا بالعکس بعد نگران موشکهای میان بردن که ارتقا داده بشه
آخرین اخبار