سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تناسب اندام ظاهری، تخریب سیستم داخلی بدن

بدنسازی از آن دست ورزش هایی است که زیبایی بدن و حجیم بودن ماهیچه ها اولویت آن برای موفقیت است این عامل سبب شده تا عده ای برای کامیابی سریع تر، به مصرف برخی مکمل ها روی آورند که عواقبی را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بدن‌سازی، پرورش اندام یا زیبایی ‌اندام، ورزشی است که در آن فرد بدن‌ ساز با انجام تمرین‌های مختلف قدرتی و استقامتی بر روی عضلات خود، همچنین تغذیه مناسب و البته استراحت کافی به ساخت بدنی حجیم، کات شده و قدرتمند مبادرت می ‌ورزد. در پایان قرن ۱۹ میلادی جریان فکری تازه‌ای با رویکردی آرمانی به اساطیر یونانی (که در آن زیبایی، تناسب و پرورش یافتگی عضلات و بدن، عاملی برای ستایش و تمجید انسان قلمداد می‌شد) پدید آمد. بر اثر نفوذ این جریان فکری جدید، سنت قدیمی بلند کردن سنگ به صورت ورزش مدرن وزنه ‌برداری درآمد و با توجه به روند توسعه‌اش، جوانب گوناگونی در فرهنگ های مختلف پیدا نمود.

بدن سازی را می توان یکی از قدیمی ترین ورزش ها در جهان دانست که باعث سلامتی و فرم دهی مناسب به اندام انسان می شود. این ورزش اعتماد به نفس فوق العاده ای به شما می دهد و نکته جذاب آن است که به بدن همه افراد فرم می دهد. چه شما فردی چاق یا لاغر باشید، چه زن باشید یا مرد، این ورزش باعث ساخت عضلات، چربی سوزی، افزایش مناسب وزن، و شکل دهی به بدن می شود. اما باید بدانید که اگر قصد تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه ای در این زمینه را دارید باید صبور باشید و دشواری های زیادی را تحمل کنید.

متاسفانه برخی از افراد به محض ورود در این پیشه بدون آگاهی و مشورت شروع به مصرف برخی دارو ها و مکمل ها می کنند که این موضوع باعث آسیب رسانی های جدی به اعضای مختلف بدن می شود. در حالی که استفاده بیش از حد مجاز، به صورت خوشبینانه آسیب به کلیه در دراز مدت را به وجود می آورد که موجب نارسایی کلیه و سایر بیماری های کلیوی می شود.

مجید کار اندیش، متخصص تغذیه و رژیم های درمانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص استفاده از مکمل های بدنسازی گفت: مکمل های ورزشی امروزه بازار و تجارت بسیار بزرگی را در سطح جهانی تشکیل داده اند میل به قدرت و جلب توجه در این امر موثر واقع شده است. هر چند تاثیرات ظاهری برای گروهی از ورزشکاران که خواستار آن هستند از این ترکیبات حاصل می شود اما تاکید من بیشتر بر تاثیرات تغذیه و سلامتی است.

وی در ادامه با اشاره به گروهی از مکمل ها که برای افزایش حجم و جرم عضلات استفاده می شوند و عمدتا پروتئینی هستند افزود: برای ساختن ماهیچه، و چیده شدن بلوک ها و آجر های ساختمانی بدن روی هم، اندام ها نیاز به ترکیبات دیگری نیز دارند پس چون پروتئین بخش اصلی این سوخت و ساز را تشکیل می دهد و بدن ما قادر به ساختن مقدار کافی آن نیست در نتیجه باید از طریق غذا های پروتئین دار دریافت شود.

کار اندیش با این توضیح که مکمل های پروتئینی در حقیقت پروتئین های خالص شده هستند که می تواند تاثیر بیش تری از مواد غذایی را دارا باشد بیان کرد: اگر مصرف مکمل ها در حد مجاز و زیر نظر یک کارشناس تغذیه یا متخصص، در زمان و مقدار مناسب استفاده شود می تواند تاثیرات خوبی داشته باشد اما اینجا باید به این نکته اشاره شود که هر آنچه ما از راه دهان مصرف می کنیم، جامد یا مایع در بدن ما یک حد تحمل برای آن وجود دارد و نمی شود هر ماده غذایی را بیش از مقداری که تن ما توان تحمل آن را دارد مصرف کنیم. کسانی که قصد ماهیچه سازی را داشته باشند باید در حدی از مکمل بهره ببرند که مضراتی بر سلامتی شان نداشته باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم های درمانی در خصوص یک تصور غلط و رایج که عده ای گمان می کنند تمام مکمل ها آلودگی ندارند و تنها بخشی از آن ها دارای هورمون هستند تاکید کرد: واقعیت آن است که بسیاری از مکمل های پروتئینی که در بازار مصرف می شوند یک مقادیر آلودگی هورمونی را برای تاثیر گذاری بیشتر دارا هستند مکمل های هورمونی که عمده آنان می تواند استروئیدی باشد به دلیل فریب دادن اندام ها به شدت خطرناک هستند و در مواردی منجر به نازایی و پوکی استخوان می شوند و حتی آمار در بسیاری از کشورهایی که نظارت زیادی بر این گونه مواد دارند حاکی از آلودگی آنان است ضمن آنکه به گفته سازمان های بین المللی مصرف هر گونه مکمل برای افراد زیر ۱٨ سال ممنوع است.

پویا باغبانی، جوان خوزستانی که بدنسازی و استفاده از مکمل های ورزشی را برای رشته ورزشی خود یک ضرورت می داند در این خصوص در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: من در ابتدا به ووشو مشغول بودم، بعدا وارد کشتی شده و پس از آن نیز به ام ام ای روی آوردم و از آنجا که موفقیت در این رشته ها به توانایی عضلانی و ماهیچه های قوی برای وارد کردن ضربه به حریف نیازمند است در نتیجه بدنسازی برای هر ٣ حرفه احتیاج است.

وی افزود: وقتی بدن فعاليتی فراتر از يک انسان عادی دارد پس بايد كالری، مواد معدنی و پروتئینیِ فراتر از يک انسان غیر ورزشکار را دريافت كند زیرا غذای منزل جواب گو بازسازی و رشد بدن نيست. پس باید برای رشد و بزرگ شدن عضلات از مکمل های خوراکی استفاده شود. هر چند هر نوع داروی شیمیایی، حتی قرص سرماخوردگی نیز اثرات مخرب را بر بدن دارد.

باغبانی در پاسخ به این سوال که هدف او از ورزش چیست؟ بیان کرد: هدف من جنگیدن و پیروز شدن است من از رقابت، تلاش کردن در راه آرمان و طی کردن مسیری که عاشق آن هستم لذت خواهم برد، شايد در ابتدای کار شخص با نیت خودنمایی بدنسازی را انجام دهد زیرا معمولا در سن جوانی ميل به قدرت و داشتن اندام عضلانی رويای هر جوان است ولی هر چه به جلو پیش می رود و زحمت بيش تری می كشد نظرش عوض خواهد شد.

در پایان توصیه می شود ورزشکاران برای مصرف مکمل های تغذیه ای با یک متخصص تغذیه که در زمینه خوراک ورزشکاران تجربه دارد مشاوره کنند و هر آنچه که می شنوند و می بینند را امتحان و مصرف نکنند. همچنین توصیه می شود از مکمل های هورمونی استفاده نشود اگر هم ضرورت ورزش چنین ایجاب می کند باید قبل از استفاه حتما از یک متخصص غدد مشاوره بگیرید و بگذارید عوارض و سود و زیان آن را برای شما تشریح کند تا در نهایت خودتان تصمیم بگیرید که به صرفه است از آن استفاده کنید یا نه؟

 

ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.