سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش ۱۸ و نیم درصد بارندگی مهرماه امسال در خراسان شمالی

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: مهر ماه امسال ۱۸ و نیم درصد میزان بارندگی نسبت به آمار بلند مدت در استان بارش افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ مجید بیجندی مدیرکل هواشناسی استان  خراسان شمالی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گفت: در خراسان شمالی از اول مهر امسال تا ۲۵ مهر ماه سال آبی جاری ۱۸ و نیم میلی متر بارش داشته ایم.

وی افزود : در این مدت افزایش ۲ درجه سانتی گراد دمایی نسبت به آماری بلند مدت در استان بوده است.

بیجندی اضافه کرد: میانگین بارش استان در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۱۵ میلی متر در استان بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان  خراسان شمالی افزود: انتطار داریم در شش ماهه دوم امسال اگر وضعیت هواشناسی که به حوزه پیش بینی صادر می شود تطابق داشته باشد وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

وی گفت: در حوزه خشکسالی طبق آخربن پهنه بندی مرکز ملی خسکسالی کشور ۹۷ درصد خراسان شمالی درگیر لایه های مختلف خشکسالی است.
مدیرکل هواشناسی استان اظهار کرد: حدود ۲ ممیز ۶ دهم درصد استان در شرایط نرمال قرار گرفته که برای کاهش اثرات خشکسالی در حوزه مدیریت استان باید تصمیمات بهترصورت گیرد تا حوزه هایی که به نوعی از آثار خشکسالی تاًثیرگزار هستند وضعیت بهتری داشته باشند.

بیجندی افزود: با آماده شدن بولتن فصلی پیش بینی هواشناسی در استان ۶۵ تا ۷۰ درصد پیش بینی هوا در استان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی رشد جمعیت ، اسراف در استفاده از منابع آبی ، خشکی و بیابانی شدن ، آلودگی هوا و . . . را از چالشهای پیش رو در ارتباط مستقیم با فعالیت هواشناسی عنوان کرد.

مدیرکل هواشناسی استان  خراسان شمالی همچنین تغییر اقلیم را اصلی تربن چالش بشری در دهه آینده بیان کرد و گفت: افزایش فراوانی وقوع بلایای جوی و اقلبمی از قبیل سیلاب و خشکسالی های مستمر ، سرمازدگی شدید و ناگهانی و . . . را از موارد افزایش دما و کاهش بارندگی دانست.

وی اعلام کرد: میانگین دمای فصل پاییز خراسان شمالی ۰.۵ تا ۱ درجه بیش از نرمال خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی بیان کرد: در سال زراعی ۹۷-۹۶، میانگین بارندگی استان ۱۶۱.۱ میلی متر بوده که در مقایسه با آمار بلند مدت استان، ۳۰.۲ درصد کاهش را نشان می دهد.

بیجندی تصریح کرد: میزان بارندگی تمام شهرستان های خراسان شمالی نسبت به آمار بلند مدت روند کاهش را نشان می دهد که بیشترین میزان کاهش مربوط به شهرستان مانه و سملقان به میزان ۴۹.۲ درصد است.

وی ادامه داد: میانگین دمای خراسان شمالی در سال ۹۷-۹۶، ۱۵.۴ درجه سانتیگراد بوده که در مقایسه با آمار بلند مدت استان، ۱.۱ درجه سانتیگراد افزایش را نشان می دهد که این روند افزایشی در تمام شهرستان های خراسان شمالی مشاهده شده است.

فارابی رئیس ادراه مهندسی فنی اداره کل هواشناسی استان در این جلسه گفت: تعداد ۷ ایستگاه هواشناسی در پارامتر های مختلف در استان نصب شده و ۱۳ ایستگاه اقلیم شناسی ، ۴۴ ایستگاه بارش سنج در مناطق روستایی و ۶۸ ایستگاه بارش سنج ور مناطق دیگر استان داده ها را ثبت و مخابره می کنند.

انتهای پیام / ب

هم اکنون ۹۷ درصد گستره خراسان شمالی در گیر خشکسالی است

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.