سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راستاد مطرح کرد؛

افزایش ظرفیت بنادر و حمل‌ونقل ایران/ بررسی پیش‌نویس موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان

مدیرعامل سازمان بنادر گفت: نشست شورای هماهنگی موافقتنامه ترانزیتی سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان با نام «موافقتنامه چابهار» با حضور مقامات سه کشور در تهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه نشست شورای هماهنگی موافقتنامه ترانزیتی سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان با نام «موافقتنامه چابهار» با حضور مقامات سه کشور در تهران آغاز شد، گفت: این موافقتنامه پس از طی مراحل استصوابی لازم در دسامبر 2017 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و قانون مصوب مربوطه نیز از سوی رئیس جمهور در تاریخ 97/05/03 برابر 25 جولای 2018 جهت اجرا به وزارت راه و شهرسازی و سایر مراجع ابلاغ و از آن تاریخ اجرای این موافقت‌نامه برای تمام طرف‌های متعهد لازم‌الاجرا شد.

راستاد توضیح داد: بر اساس مفاد مندرج در موافقت‌نامه سه جانبه ترانزیتی چابهار و به طور مشخص ماده 9 این موافقت‌نامه و در راستای اجرایی‌سازی آن اولین نشست شورای موافقت‌نامه چابهار امروز اول آبان ماه در تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مناسبات و تعاملات فی‌ما بین این سه کشور از جهات گوناگون قابل بررسی و ارزیابی است، افزود: جایگاه و موقعیت مناسب این سه کشور باعث ایجاد ارتباطات در زمینه‌های مختلف تجاری و اقتصادی شده است.

وی ادامه داد: بدیهی است ملت‌های ما از اثرات روابط مثبت با یکدیگر بهره‌مند خواهند شد و تعامل و توافق فی‌ما بین می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای امنیت، زندگی مسالمت آمیز رونق اقتصادی و ارتقای فرهنگی را فراهم کند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: ایران از موقعیت جغرافیایی و راهبردی ممتازی در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه برخوردار بوده و با عبور کریدورهای ترانزیتی مهم بین‌المللی مانند کریدور شمال جنوب، کریدور تراسیکا، کریدور شرق_غرب و کریدور جنوبی آسیا نقش مهمی به عنوان چهار راه ترانزیتی منطقه ایفا می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با استفاده از کریدورهای موجود در قلمرو ایران کشورهای واقع در حوزه‌های مختلف جغرافیایی از جمله کشورهای واقع در حوزه آسیای جنوبی و جنوب شرقی، آسیای میانه و‌ آسیای غربی، روسیه و اروپای شرقی، حوزه قفقاز، حوزه خلیج فارس و دریای عمان، آفریقای شرقی و تمام کشورهای واقع در اقیانوس هند به یکدیگر مرتبط شده و قادر خواهند بود در کوتاه‌ترین زمان و با سرعت و سهولت مبادلات تجاری خود را به انجام رسانند.

وی بیان کرد: صرف نظر از شرایط و وضعیت کنونی ترانزیت در منطقه امیدواریم طی سالهای آینده و با بهبود روند توسعه‌یافتگی کشورهای منطقه شاهد رشد و شکوفایی فعالیت‌های ترانزیتی باشیم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد: ایران با در اختیار داشتن حدود 5هزار و 800 کیلومتر ساحل در کنار آبهای قابل کشتی‌رانی بین‌المللی فرصت‌های مطلوبی را جهت دسترسی سهل و مطمئن به آبهای آزاد بین‌المللی از طریق خلیج فارس و دریای عمان در جنوب کشور و دریای خزر در شمال کشور فراهم می‌سازد.

وی گفت: قلمرو جغرافیای ایران به گونه‌ای است که از طریق آن می‌توان ضمن بهره‌برداری مطلوب از پتانسیل‌های جغرافیایی و اقتصادی یک مسیر امن تسهیلات مطلوبی را برای ارائه خدمات حمل ونقل بین‌المللی و ایجاد دسترسی ترانزیتی به بازارهای هدف واقع در حوزه آسیای میانه، قفقاز دریای خزر و افغانستان تامین کند.

راستاد با اشاره به اینکه ایران در این راستا طرح‌های توسعه زیادی را در زمینه افزایش ظرفیت بنادر و حمل ونقل دریایی ایران پیش‌بینی و در دست اجرا داریم، افزود: این طرح‌ها عبارت است از طرح‌های توسعه بنادر استراتژیک کشور از قبیل بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی، بندر بوشهر، بندر چابهار، بندر انزلی و بندر امیرآباد است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه پیشنهاداتی را جهت افزایش ظرفیت و بسترهای ترانزیتی ارائه کرد و گفت: تاکید بر استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل‌های کریدورهای ترانزیتی منطقه به ویژه کریدور شمال جنوب، رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات، توسعه‌ همکاری‌های منطقه‌ای حمایت و تشویق بخش‌های خصوصی و تسهیل زمینه فعالیت آنها از مهمترین این پیشنهادات به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی از سوی کلیه کشورها و اعطای خدمات حمایتی متقابل مشارکت و سرمایه‌گذاری چند جانبه جهت توسعه زیرساختم‌های ترانزیتی منطقه، یکسان‌سازی قوانین و مقررات بیمه و بانکی متناظر بر ترانزیت از مهمترین‌ پیشنهادات سازمان بنادر جهت افزایش بسترهای ترانزیتی است.

راستاد افزود: توسعه حمل‌ونقل چند وجهی در راستای تسهیل ترانزیت و ارائه خدمات درب به درب و ایجاد اتحادیه حمل ونقل و ترانزیت منطقه‌ای با مشارکت بخش خصوصی کلیه کشورها، کاهش نرخ تعرفه‌های حمل ونقل چند وجهی جهت تسهیل ترانزیت از دیگر پیشنهادات این بخش به شمار می‌رود.

وی توضیح داد: امروز همزمان با برگزاری اولین نشست اجرایی سازی شورای هماهنگی، موافقت‌نامه سه جانبه میان سه کشور ایران، افغانستان و هند را  اعلام می‌کنیم. ایران متعهد به اجرای کامل و موثر مفاد موافقت‌نامه سه جانبه چابهار است و امیدواریم این نشست‌ها زمینه همکاری‌های سه کشور در توسعه تجارت و حمل ونقل ترانزیت را فراهم کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.