سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم تعیین تکلیف حدود اختیارات بخش خصوصی

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر نیز برای تربیت کارآفرینان موفق باید اول از همه حدود اختیارات و وظایف بخش خصوصی را روشن کنیم و با تعیین تکلیف ماهیت مالکیتی این بخش، جریان ورود سرمایه به اقتصاد را تسهیل کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی اصغر سعیدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران دیروز در همایش «تحلیل و بررسی فراز و نشیب‌های صنعتی شدن ایران» با اشاره به تجربه صنعتی شدن ایران اظهار داشت: مایه فکری اولین نسل از صنعتگران ایران، ترقی‌خواهی ناشی از بروز مشروطه در ایران بود که در سال‌های دهه‌های 20 و 30 به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و هرج‌ومرج اقتصادی تا حدودی نتوانست شکوفا شود.

وی در ادامه افزود: با این حال از نیمه دوم دهه 30، رفته رفته اقتصاد کشور از بی‌ثباتی خارج شد و جنبش صنعتی ایران با پیشگامی بازاریان و تجار شکل گرفت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران همچنین تصریح کرد: نقطه عطف تاریخ صنعتی ایران، سال 1342 و زمانی است که اتاق صنایع و معادن ایران پایه‌گذاری شد.

این استاد جامعه‌شناسی افزایش آگاهی بخش خصوصی نسبت به حدود اختیارات و فعالیت‌هایش را زمینه تشکیل اتاق صنایع و معادن دانست و افزود: قبل از اتاق صنایع و معادن، سندیکاهایی از سوی صنایع تشکیل شد اما ضرورت تشکیل این اتاق زمانی احساس شد که صنایع به حد کافی رشد کرده و برای رفع مشکلاتشان نیازمند اجماع بودند.

سعیدی همچنین اظهار داشت: ریشه اصلی صنایع بخش خصوصی ایران بازاریان بودند و البته مهندسان و قشر تحصیل‌کرده نیز نقش مهمی را در این شکوفایی ایفا کردند.

وی در ادامه به تشریح ویژگی‌های قشر کارآفرین ایرانی پرداخت و در این خصوص شاخصه‌هایی همچون زمینه‌های اجتماعی، خانوادگی، آموزش، روند تاریخی و نحوه مدیریت کسب‌وکار را مورد ارزیابی قرار داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در تشریح شاخصه زمینه‌های اجتماعی و خانوادگی کارآفرینان خاطرنشان کرد: محیط خانوادگی و ارتباطات دوستانه با افراد اقتصادی، یکی از زمینه‌های تربیت افراد کارآفرین در ایران بوده و کارآفرینان بزرگی از دل خانواده‌های اقتصادی زاده شدند.

سعیدی آموزش در طول دوران کودکی را دیگر عامل تأثیرگذار در موفقیت کارآفرینان ایرانی دانست و افزود: آموزش به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تربیت اشخاص کارآفرین بوده که در طول تاریخ، اشخاص موفق بسیاری بوده‌اند که با اتکا به آموزش خانوادگی و تجربی به کارآفرینانی موفق تبدیل شده‌اند.

وی همچنین یادآور شد: از سال 1342 شاهد شکل‌گیری بنگاه‌های بزرگ خانوادگی در کشور هستیم که همکاری و همراهی اعضای خانواده و پیوند عاطفی بین آن‌ها باعث ایجاد اتحاد و تقویت قدرت تجاری شرکت شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به ویژگی‌ها و شخصیت کارآفرینان ایرانی اذعان کرد: وفای به عهد، یکی از بارزترین ویژگی‌های کارآفرینان ایرانی بوده و اصولگرایی، اهمیت به تجربه مدیران، انتقال تجربه و مهارت از خارج به داخل، اهمیت به نیروی انسانی و بنیه اعتقادی قوی، از ویژگی‌های اصلی کارآفرینان ایرانی است که نمونه‌های زیادی از آن در زندگی این افراد می‌توان یافت.

سعیدی همچنین تأکید کرد: ملی شدن صنایع و مصادره‌های گسترده باعث شد تا بخش خصوصی از جریان اصلی حرکت خود باز ایستد و شاید در حال حاضر کمتر کسی را بتوان یافت که این کار را موفقیت‌آمیز توصیف کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پایان متذکر شد: در حال حاضر نیز برای تربیت کارآفرینان موفق باید اول از همه حدود اختیارات و وظایف بخش خصوصی را روشن کنیم و با تعیین تکلیف ماهیت مالکیتی این بخش، جریان ورود سرمایه به اقتصاد را تسهیل کنیم.

 

انتهای پیام/م

برگزاری همایش تحلیل و بررسی فراز و نشیب‌های صنعتی شدن ایران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.