سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان:

تلاش برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است/ نتایج نهایی انتخابات پارلمانی 29 قوس اعلام می شود

عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان ضمن تاکید بر آغاز تلاش  این کمیسیون برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال آینده گفت: نتایج اولیه انتخابات پارلمانی به زودی اعلام می شود.

 

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که نتایج ابتدایی انتخابات 15 عقرب/ آبان ماه جاری و نتیجه قطعی آن 29 قوس/ آذر ماه امسال اعلام می شود.

صیاد گفت: آرای مراکزی که در روز دوم انتخابات فعال بودند تاکنون شمرده نشده و با آمار 4 میلیون رای دهنده روز نخست تجمیع نشده است؛ شمار رای دهندگان روز دوم پس از برگزاری انتخابات در قندهار اعلام خواهد شد.

وی از آغاز تلاش کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال آینده خبر داد و تاکید کرد: استفاده از سیستم بیومتریک در انتخابات پارلمانی تجربه شد و امیدواریم چالش های این سیستم در انتخابات ریاست جمهوری حل شود.

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان بیان داشت: هرکسی از تخلفات انتخابات سند دارند با نهادهای مربوطه شریک سازد؛ تمامی تخلفات بررسی خواهند شد و کمیته ویژه ای درباره آن تصمیم خواهد گرفت.

وی همچنین از تمامی نامزدهای انتخابات خواست که پوسترهای تبلیغاتی خود را از سطح شهر جمع آوری کنند؛ در غیر این صورت این مورد یک تخلف انتخاباتی شمرده می شود.

صیاد میزان مشارکت شهروندان دو ولایت زابل و فاریاب را پایین توصیف کرد و تاکید کرد که این دو ولایت کمترین میزان رای دهی را داشته است. به گفته وی، در مجموع ۳۳ درصد رای دهندگان در روز اول انتخابات از بانوان بوده اند.

عبدالبدیع صیاد افزود: صندوق های رای از ولایات به مرکز منتقل نمی شوند، بلکه صرفا معلومات آنها به مرکز اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات منتقل می شود.

این در حالی است که بسیاری از ریان های سیاسی از جمله ائتلاف بزرگ ملی افغانستان، برگزاری این انتخابات را پر ابهام خوانده و تاکید کرده است برخی آرا که در سیستم بیومتریم ثبت نشده است باید باطل اعلام شوند. همچنین برخی منابع نظارتی از تاخیر در انتقال صندوق های رای دهی از مرکز مربوطه به کمیسیون انتخابات ابراز نگرانی کرده و ان را ساسیت برانگیز خوانده است.

گفتنی است که انتخابات پارلمانی افغانستان به استثنای دو ولایت غزنی و قندهار، پس از سه سال تاخیر در دو روز اول هفته جاری (28 و 29 میزان/ مهر) برگزار شد.

انتهای پیام/

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.