سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم مطرح کرد؛

ذکر محض، طاعت محض و شُکر محض سه مؤلّفه تقوای حقیقی دراسرار تدبیر الهی

حجت الاسلام میرباقری ذکر محض، طاعت محض و شُکر محض را به عنوان سه مؤلّفه تقوای حقیقی برشمرد و آن را اسرار تدبیر الهی دانست.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم که شامگاه سه شنبه در شب هفتم ماه صفر، شب شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) در مصلای قدس قم سخن می گفت اظهار کرد: یک سوی این تفقّه، موضوع شناسی و سوی دیگر آن، حُکم و برنامه شناسی است که باید در یک افق درازمدت توسط استادان و طلاب حوزه های علمیه به سرانجام برسد تا کم کاری فعلی در این زمینه جبران شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری سپس «ذکر محض»، «طاعت محض» و «شُکر محض» را به عنوان سه مؤلّفه تقوای حقیقی برشمرد و حدّ اعلای این مؤلفه ها را در معصومین (ع) به عنوان اسرار تدبیر الهی دانست.

وی افزود: اگر این اتفاق مبارک رُخ دهد آنگاه جامعه مدّاحان و شاعران هم سلیقه هایشان را بر اساس همین مناسک و برنامه تنظیم خواهند کرد که یکی از برکت های آن، دوری از انحرافات احتمالی در این عرصه است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: فقه و مناسک اقامه عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) کمتر از فقه نماز نیست و جایگاه احیای این فقه در حوزه های علمیه است و این مناسک باید به همت طلاب إحیاء شود.

نویسنده کتاب «اندیشه تمدن نوین اسلامی» در بخش دیگری از سخنان خود به شئونات معصومین (ع) در آینه قرآن و روایات اشاره کرد: پیامبر (ص) و امام معصوم (ع)، «کلمه ذکر الهی» و «کلمه تقوا» هستند و دیگران به اندازه ای به این ذکر می رسند که قلبشان به نور الهی و تقوای حقیقی نورانی شده باشد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در عین حال اظهار داشت: آن چیزی که با ما توفیق می دهد تا در کنار معصوم (ع) بمانیم8 مقام تسلیم است و این تسلیم به آن معناست که انسان، حَکَم و ترازوی خود را امام معصومش قرار دهد.

نویسنده کتاب «جهت داری علوم از منظر معرفت شناسی» ادامه داد: خدای متعال بر اساس حق، دنیا را اداره می کند و معصوم (ع) میزان این حق است و از این رو، ما باید خود را بر اساس همین میزان و ترازو تنظیم کنیم؛ به بیان دیگر خداوند دین خود را به رسول و فرستاده خود سپرده و تفویض کرده است و از ما می خواهد تا تسلیم باشیم و البته هرکه بیشتر تسلیم باشد بیشتر اهل سیر و سلوک خواهد بود.

وی با اشاره به صُلح امام حسن مجتبی (ع) و اهمیت این صلح به هنگام و باتدبیر برای حفظ دین خدا، تحلیل برخی از این صُلح را بر مبنای نظرهای شخصی، خطرناک توصیف کرد و گفت: بدیهی است افرادی این گونه تحلیل ها را ارائه می دهند که تنها بر نظر و رأی خود متکّی هستند و خود را تسلیم تدبیر امام معصوم (ع) نمی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری توجه جامعه شیعه به عاشورا را زمینه ساز امکان تسلیم شیعیان توصیف کرد و گفت: این تعبیر به آن معناست که اگر می خواهیم جامعه شیعی را به مقام بلند تسلیم برسانیم می توانیم آن را بیشتر با حماسه عاشورا آشنا کنیم چراکه انس با ضباب حیات قلب و تسلیم را برای جامعه مؤمن باز می کند.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که می توانند با نعمت اخلاص، به مقام تقرّب حضرت امام حسین (ع) برسند این توانایی را به دست می آورند که از دیگران هم دستگیری کنند تا سایر مردم هم بتوانند لذت وصل شدن به عاشورا و کربلا را بچشند و با بودن در رکاب امام زمان (عج)، دنباله روی از مکتب عاشورا را در زندگی خود تحقق بخشند.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در پایان سخنان خود با خواندن این ابیات، به ذکر مصیبت امام ابامحمد، حسن بن علی (ع) از زبان خود آن حضرت هم پرداخت:

بس که در سینه خود شعله ماتم دارم

از دم و بازدمم بستر من می سوزد

باز هم روی لبم، قصّه مادر گُل کرد

باز هم در نظرم، مادر من می سوزد

بر لبم روضه «لا یَوم، کَیَومِ العاشور»

عالَم از زمزمه آخر من می سوزد.

انتهای پیام/ت

جایگاه احیای فقه عزاداری در حوزه علمیه است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.