رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: آرمان نهایی اسلام تحول در عالم است و این مطالبه چیزی نیست که بگوییم فقط برای عصر ظهور است، ممکن است بگوییم تحققش در عصر ظهور خواهد بود، اما مطالبه از عصر بعثت است. قرآن با سرزنش مسلمانان میگوید چرا بیتحرک هستید، چرا در راه خدا و در راه مستضعفان، جهاد و قتال و جنگ ندارید. قرآن از انسان مومن مسلمان، مطالبهی جهاد، تلاش و جنگیدن برای همه کسانی که تحت ظلم و ستم هستند را دارد. هر چند که میگوییم در نهایت این مطالبه به حق قرآن در جامعه مهدوی محقق میشود، حتی در جامعه نبوی و علوی هم این اتفاق رخ نداد، ولی این مطالبه از هر انسانی بوده و این اتفاقی است که ابتدا با تحول درونی آغاز میشود.
حجتالاسلام والمسلمین رستمی با تاکید بر اینکه دین، مخالف سکون و رکود و آرامش و بیتحرکی انسان در همه ابعاد است و از انسان می خواهد که تلاش کند، گفت: انقلاب هم در ابتدا یک تحول درونی است در درون انسانها، فرق بین انقلاب اسلامی و بقیه انقلابها هم در همین است؛ شما در بقیه انقلابها هم اگر نظام سیاسی را تغییر دهید، تغییر اگر تغییر بنیادین باشد میشود انقلاب اسلامی و وقتی میگوییم انقلاب اسلامی، بدون تحول در درون انسانها این انقلاب رخ نخواهد داد. آثار این تحول مشخص است، روحیه، حالات، رفتار و کنش انسانی که در پرتو دین تحول پیدا کرده و متحول شده در برون هم مشخص است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه ما مسلمان غیرانقلابی نداریم، تصریح کرد: مسلمان غیرانقلابی تقسیم بندی اسلام و غیراسلام دارد، کما اینکه در منابع دینی ما بین مومن و مسلمان فرق میگذاریم، قرآن هم بین ایمان و اسلام فرق میگذارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در فرهنگ امام راحل، اسلام به اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام امریکایی تقسیم بندی شده و مسلمان به مکتب آمریکایی نشانههایش با مسلمان به مکتب ناب متفاوت است؛ مطالبه قرآن از هر مسلمانی ایمان است و انقلابی بودن لازمه ایمان است.
وی ادامه داد: ما مومن غیرانقلابی هم نداریم، مومنی که در درونش تحولی رخ نداده باشد و در بیرونش مطالبه تحول و بهتر شدن را نداشته باشد، بیمعناست. هر انسان با تقوایی با نمازش تقرب پیدا میکند، هر انسان مومن قانع به وضع موجود نیست، حال در هر وضعیتی که باشد.
حجتالاسلام والمسلمین رستمی با تاکید بر اینکه اگر کسی در وضع موجودش وضعیت قانع کنندهای را حس کند، نیاز به ارتقا نمی بیند؛ گفت: نماز اگر نماز باشد باید انسان را بالا ببرد، اگر سکون و سکوت انسان را بگیرد، مرداب خواهد بود. به همین دلیل انسان حامل اسلام واقعی دائم در حال تحول است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاهها در ادامه با تاکید براینکه انسان مومن حق ندارد از خودش راضی باشد، افزود: اینگونه باشد دائم حرکت به سمت مطلوب است و این مطالبه به خصوص از جوان هاست، قرآن حساب ویژه ای بر روی جوانان دارد که به دنبال تحول باشند. قرآن از هرکسی در مسیر دینداری عدم سکون را دارد، به عنوان جوان یاد میکند.
حجتالاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به ویژگی جوان مومن در قرآن گفت: جوان مومن نباید به وضع موجود قانع و راضی باشد و هر مومنی باید اینگونه باشد؛ به همین دلیل هم از ما مطالبه به حرکت و عدم سکون شده است.
وی در ادامه افزود: دعوای پذیرش وضع موجود و دعوای طالب تحول و حرکت و انقلابی بودن همیشه بوده و اینگونه نیست که بگوییم عدهای الان عافیت طلب شدهاند، نه! این دعوا در طول تاریخ هم بین کسانی که در وضع موجود منافع داشتند و هم کسانی که به دنبال تحول بودند و هم بین کسانی که امید، نشاط و قوتی برای حرکت نداشتند؛ ولو اینکه وضع موجود را نمی پسندیدند، گرفتاریهای دنیاطلبانه و عافیت طلبیها، آنها را زمین گیر کرده بود، این دعوا یک دعوای دائمی بوده است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه جریان مومن انقلابی طبق الگویی که در قرآن معرفی شده، جریانی است که هم خودش به دنبال تحرک است و هم جامعه را به حرکت وا میدارد. هرچند تحول از درون آغاز میشود، ولی آثار بیرونی دارد. ظاهر انسان مومن، تحول درونی را فریاد میزند.
وی با اشاره به برخی مخالفت ها با جریان جوان مومن انقلابی گفت: ممکن است وقتی میگوییم جوان تحول خواه است و مطالبه تغییر دارد این را برخی برنتابند و دسته بندی های مختلفی در مقابل این تحول و آرمانخواهی مقاومت کنند، دستههایی که منافعشان در حفظ وضع موجود است، دستهای که اگر آرامششان به هم بخورد برایشان هزینه دارد، دستهای که به دنبال سلب مسئولیت از خودشان هستند؛ اینها ممکن است در مقابل جوان انقلابی بایستند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به بداخلاقی های جریان سکون و منتفع از وضع موجود، افزود: نهاد رهبری از جوانان مومن انقلابی که برخی با برچسب زدنهایی از قبیل فرقانی بودن به دنبال منزوی کردن آن هستند، دفاع می کند. ما با صدای رسا مدعی هستیم که دانشگاه ها و جوانان دانشگاهی ما در حال حرکت به سمت خوبیها هستند، کدام مقطع بوده که ما وضعیت دینی را با آن گذشته مقایسه کنیم و خودمان را بهتر از آن نبینیم؟ نمونه بارز آن برگزاری نماز جماعت در دانشگاه تهران است. مسجد دانشگاه تهران امروز یکی از مساجد جریان ساز دینی در کشور است. اعتکاف از درون حوزه آمده، اما کجا اعتکاف را به یک جریان کشوری تبدیل کرد؟ حتما اعتکاف جوانان در همین مسجد دانشگاه تهران یکی از محلهای الگوساز در سطح کشور بوده است.
وی در ادامه افزود: امروز هر کسی مطالعه ای دقیق داشته باشد، قطعا معتقد است فضای دینی در دانشگاههای ما حتما از ابتدای انقلاب بهتر است. یک بخش از جریان اربعین امروز بر دوش جوانان دانشجو است. چرا باید چشمان خود را ببندیم و برای اینکه نمی توانیم عملکرد خود را پاسخگو باشیم بیاییم دانشگاهیان و حوزویان را زیر سوال ببریم و بگوییم روحانیت باید پاسخگو باشد. روحانیت در حوزه خودش میتواند پاسخگو باشد و هست.
حجتالاسلام والمسلمین رستمی با بیان اینکه مسائل و شبهاتی که نسل امروز دانشجو با آن مواجه است و هجمههایی که امروز علیه دانشجویان و جوانان جامعه است، دهها برابر ابتدای انقلاب و هزاران برابر ابتدای اسلام است، افزود: اگر شبهات دههی اخیر با گسترش فضای مجازی و هجمه دشمن علیه جوانان را جمع کنیم و در یک کفه ترازو بگذاریم و در مقابل آن شبهات و هجمههای صدر اسلام تا ابتدای انقلاب را بگذاریم میبینیم شبهات دههی اخیر و بعد از انقلاب اسلامی بسیار بیشتر است ولی میبینیم دانشجویان مومن ما با سربلندی حرکت میکنند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاهها با بیان اینکه امروزه عظیم ترین اجتماعات دینی، اجتماعات دینی در دانشگاههاست، گفت: اگر جوانی نسبت به عملکرد مسئولان انتقاد کرد، نباید به او برچسب فرقانی بزنیم. ما باید پاسخگوی عملکردها و مسئولیتهایمان باشیم.
حجتالاسلام والمسلمین رستمی ادامه داد: با افتخار میگوییم هنوز هم امثال بهشتیها و مطهریها در خط امام و مقام معظم رهبری در دانشگاهها سربلندتر از گذشته حضور دارند و محبوب دانشجویان و در دل و همراه دانشجوها هستند؛ انتقاد دانشجو نسبت به عملکرد آن مسئول اشرافی است که شعار داده، بی عمل یا ناکارآمد بوده و طلبکار هم شده است. بیایید روحانیت امروز را با روحانیت دههی شصت و عملکرد مسئولان امروز را هم با عملکرد مسئولان آن زمان مقایسه کنیم تا سیه رو شود هرکه در او غش باشد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه جوان، جوان مطالبهگر است و اگر جوان مومن انقلابی باشد و ما ایمان و اسلام را درست فهمیده باشیم، باید از چنین جوانی استقبال کنیم، افزود: نباید از اینکه جوان دانشجو دارای چنین شاخصه هایی بود و سوال تند و تیزی از ما کرد به ما بر بخورد. اگر پاسخ داریم مهربانانه پاسخ دهیم. اگر میبینیم پاسخی نداریم، روند را اصلاح کنیم و یا نمی توانیم اصلاح کنیم، حداقل سکوت کنیم. نه اینکه در محیط دانشگاه متفرعنانه و با کبر و غرور رفتار کنیم. برچسب زنی و متهم کردن جوان ها بدترین روشی است که در این زمان که این همه هجمه نسبت به عقاید جوانان وجود دارد، ممکن است رخ دهد.
حجتالاسلام والمسلمین رستمی در ادامه با اشاره به مناسبت جلسه گفت: اربعین یک نماد از یک اتفاق بزرگ است به نام اسلام و جلوههای مختلف اسلام در همه جا عدم سکون و تحرک را نشان میدهد. امروز زیباترین جلوهی اسلام در حرکت داشتن و بی سکون بودن مراسم اربعین است. اربعین نماد حرکت جمعی و عظیم امت اسلامی است یک مناسک و مراسم فرا مرزی است که انسان ساکن، راکد رفاه زده و عافیت طلب را به کندن از همهی آنچه او را به دنیا متصل کرده بود، دعوت میکند.
وی با بیان اینکه اربعین نماد مواجهه یک انسان مومن با تمام مظاهر دنیاطلبی و شیطانی است، ادامه داد: امروز اربعین تمام مظاهر تمدن غربی را به چالش کشیده است. اربعین یک مناسک عظیم است، در اربعین ظرفیت آنقدر وسیع است که هرچه بیشتر به آن ملحق شویم، احساس عظمت و ضروت الحاق را به وجود میآورد.
نماینده رهبر معظم انقلاب افزود: اربعین یک حرکت اخلاق محور است. خلوص و اخلاق محوری در اربعین به شدت از حج قویتر است. اربعین به چالش کشنده تمام اخلاق مادی طلبانهی دنیای معاصر است. اگر جایی اقتصاد ما زمین خورد به خاطر دور شدن از فرهنگ اربعین است، اگر یک جایی احتکار و گران فروشی اتفاق افتاد و دیدیم از ترس تحریم، قفسه فروشگاه ها خالی میشود، بدانید از فرهنگ اربعین فاصله داریم. اربعین به چالش کشنده تمام تهدیداتی است که نسبت به جامعه دینی در درون و بیرون وجود دارد. دشمن برای زمین زدن و ناامیدکردن جامعهی ما در حوزه اقتصادی طراحی میکند و به دنبال القای این است که احتکار کنید؛ ولی اربعین به ما میگوید از خودت گذر کن و به خوبی در خدمت دیگران باشید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر فرهنگ اربعین در بین مسئولان ما باشد به جای اینکه میز و مسئولیت را فرصتی برای بهره برداری بیشتر ببینند، فرصتی برای التماس کردن برای خدمت به خلق محروم می بینند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیرامون برخی کج سلیقگی ها در میان دستگاه ها گفت: بیچاره آن کسانی که هزینه کردن برای اربعین را سیاسی می بینند؛ انسان باید دلش برایشان بسوزد، باید برای شفای کوری آنها دعا کنیم و از کسانی که محروم از چشیدن این حلاوتی که خداوند در این مجاهدت قرار داده دستگیری کنیم.
وی در ادامه تاکید کرد: بزرگترین تهدید برای فرهنگ منحط غربی، فرهنگ عاشورا و اربعین است و به همین دلیل سنگ اندازی می کنند و نوکران و اراذل داخلی جریان غربگرا در مقابل فرهنگ اربعین میایستند و به بهانههای واهی از هزینه برای سفر اربعین دردشان میگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به پیام امام خمینی(ره) در پایان جنگ تحمیلی گفت: امام(ره) بعد از قطعنامه ۵۹۸ در پیامی که از تلخ ترین پیام های ایشان است و رزمندگان با شنیدن آن گریه میکردند و احساس میکردند برای امام(ره) کم گذاشتند، هم زمان با اینکه بیان می دارد: «من جام زهر را نوشیدم» و اعضای دفتر امام(ره) میگفتند: امام تا چند روز کمرش راست نمیشد، چند روز غذا نخوردند و بعد از آن سخنرانی نکردند و گفتند من دیگر حالی برای صحبت کردن با مردم را ندارم و از من نخواهید که برای مردم حرف بزنم. با این حال پیام امام هیچ سنخیتی با یک انسان ساکن ندارد. امام(ره) می فرماید جوانان و رزمندگان جنگ تمام نشده است جنگ ما، جنگ بین اسلام و کفر بود و جنگ بین اسلام و شرک پایان ناپذیر است. یعنی انسانی که خود را مومن می داند هیچ گاه با حامیان شرک، احساس وصل و دوستی نمیکند. در همان پیام های آخر عمرشان، امام(ره) فرمودند: ما به دنبال آن هستیم که پرچم لاالله الا الله را بر فراز تمام قله های کلیدی دنیا برافرازیم. این هدف را اربعینیها میتوانند به تحقق درآورند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه اربعین ادامه حرکت امام حسین(ع) است و هر آنچه از خوبی بگوییم در اربعین خودش را نشان میدهد، افزود: اربعین امسال امتحان ارتقای فرهنگ اربعین ما هم است، دشمن بعد از اینکه با تهدید موفق نشد ما را عقب براند، این بار با آزمون اقتصادی آمده و هرچه ما رشد کنیم، آزمون هم سختتر خواهد شد و این برای آنانی که از همه آزمون ها سربلند بیرون میآیند افتخار است. با گذر زمان امتحان ها سختتر می شود و جامعه ای که موفق در آزمون ها بود نشان میدهد که شایستگی حضور در عصر ظهور را هم دارد. از خدا می خواهیم این امتحانات نتیجه اش قبولی آزمون پایان دوره غیبت و نصرت در دوره حضور باشد. این اربعین انشاءالله اربعینی باشد که حرکت رو به حسین(ع)، حرکتی باشد که اربعین را به مهدویت گره زده باشند.
حجتالاسلام والمسلمین رستمی در پایان گفت: تمام آنچه ما از اربعین داریم یادگار تمام آن کسانی است که اجازه ندادند قیام امام حسین(ع) در کربلا متوقف شود. حرکت را از کربلا عبور دادند و نگذاشتند کربلا محل دفن فرهنگ حسینی شود. اربعین یعنی کربلا در کربلا نماند اربعین یعنی آن خطبه های زینبی در کوفه که مردم کوفه گریه و طلب مغفرت کردند. به امام سجاد(ع) که دست در زنجیر داشت می گفتند به ما اذن جهاد بدهید. اربعین پاسخ به دعوت حضرت زینب کبری(س) است که فرمود: من رفتم شما هم بیایید.
انتهای پیام/