سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسجد جامع اردستان در نوبت ثبت جهانی

سرپرست میراث فرهنگی اردستان از ثبت جهانی مسجد جامع این شهر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: برای ثبت جهانی مسجد جامع اردستان کار‌های بازسازی، سبک سازی سقف‌ها، عایق بندی و فرش کردن پشت بام‌ها انجام شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی مشهدی سرپرست میراث فرهنگی اردستان اظهار داشت : مسجد جامع اردستان بر خلاف دیگر مساجد جامع کشور داخل بافت های مسکونی نیست و در کمربندی از بافت های باغ های انار قرار گرفته است.

وی افزود : مسجد جامع اردستان در سال یک هزار و ۳۱۰ با شماره ۱۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان گفت : مسجد جامع اردستان چهار دوره تاریخی شامل ساسانیان، آل بویه، سلجوقی و صفوی را به خود گذرانده و این مسجد شامل مسجد ، آب انبار، کاروانسرا و بازارچه، میدان، حمام و مدرسه علوم دینی بوده که بازارچه و کاروانسرای آن در مرور زمان و بی توجهی تخریب شده است.

مشهدی ادامه داد : اقدامات خوبی در سال های گذشته برای ثبت جهانی این مسجد همچون بازسازی ، سبک سازی سقف ها ، عایق بندی و فرش کردن پشت بام ها انجام شده است و ثبت جهانی آن به زودی اعلام خواهد شد.

با تاکید بر اینکه مسجد جامع اردستان در سال ۵۵۳ هجری قمری به فرمان ابوطاهر حسین بن قالی بن احمد و به دست استاد محمود اصفهانی بنا شده است ، تصریح کرد : مسجد جامع اردستان اولین مسجد دوطبقه در تاریخ جهان اسلام و دومین مسجد چهار ایوانی در عصر سلجوقیه است.

وی اضافه کرد: این مسجد از بناهای دست نخورده و از روزگاران قدیم است که سازه های آن از آجر، گچ، چوب و خشت بنا شده است.

انتهای پیام/م

مسجد جامع اردستان نخستین مسجد دوطبقه جهان اسلام ثبت جهانی می شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.