سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جانشین فرماندهی ناجا خبر داد

کشف بیش از 500 تن انواع موادمخدر و انهدام یک هزار و 241 باند قاچاق در 9 ماهه سال 2018

سردار مؤمنی‌ از کشف بیش از 500 تن انواع موادمخدر و انهدام یک هزار و 241 باند قاچاق در 9 ماهه سال 2018 خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار اسکندر مؤمنی‌ جانشین فرماندهی ناجا‌ و رئیس کمیته مقابله با عرضه ستاد در مراسم افتتاحیه همایش بررسی ابعاد مختلف تولید و انحراف پیش سازه‌ها اعم از روش‌های شناسایی و کشف و راه‌های مقابله با آن که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: برای ما و جمهوری اسلامی ایران مایه بسی خرسندی است که در چنین روزی میزبان همایشی‌ تخصصی در حوزه مبارزه با موادمخدر با حضور مقامات سیاسی و نمایندگان محترم کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی‌ در آسیا موسوم به سیکا‌ هستیم.

وی افزود: نخستین بار در 5 اکتبر سال 1992 یعنی بیش از 25 سال پیش ایده تشکیل این کنفرانس در چهل و هفتمین‌ نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف ایجاد ساز و کاری مناسب برای گفتگو و تعامل میان کشورهای آسیایی در زمینه مسائل مورد علاقه و اتخاذ‌ تدابیر اعتمادساز‌ بر پایه اجماع شکل گرفت.

سردار مؤمنی در ادامه گفت: شاید تصور اذهان عمومی باور دستیابی به توفیقات چشمگیر حاصله را برنمی‌تابید، بر همین اساس به یاری خداوند و اهتمام جدی کشورها و سازمان‌های عضو اکنون بعد از گذشت بیش از دو دهه از پایه‌ریزی این نهاد مهم منطقه‌ای شاهد اقدامات اثربخش‌ در چارچوب‌ سند اقدامات اعتمادساز‌ به منظور اتخاذ تدابیر سیاسی، امنیتی، محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی هستیم.

جانشین فرماندهی ناجا‌ در ادامه افزود: در این راستا و بر مبنای تعیین جمهوری اسلامی ایران به عنوان هماهنگ‌کننده موضوع کنترل موادمخدر در سند یاد شده تلاش شد تا برنامه‌ها و اقدام متنوعی‌ در زمینه‌های مختلف تدوین، ارائه و اجرا شود.

وی تصریح کرد: گردهمایی‌ تخصصی امروز در همین جهت و با هدف تبادل اطلاعات و تجربیات حاصله در زمینه بررسی‌ ابعاد مختلف تولید و انحراف پیش سازه‌ها و روش‌های شناسایی و همچنین کشف و راه‌های مقابله با آن برگزار شده است که امیدواریم با مشارکت فعال هیئت‌های محترم شرکت کننده نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد و پیشنهادها و توصیه‌های عملیاتی اثربخشی را برای نشست آتی مقامات ارشد سیکا‌ ارائه کند.

وی در ادامه بیان کرد: افزایش حدود 87 درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان‌ در سال 2017 نسبت به سال گذشته و رسیدن به رکود بی سابقه 10 هزار تنی تولید مواد افیونی‌ موضوع بسیار مهمی است که باید موجبات نگرانی روزافزون‌ جامعه بشری را فراهم کرده و قاعدتاً‌ بر سنگینی مسئولیت خطیر ما می‌افزاید.

سردار مؤمنی‌ گفت: در بخش‌های تخصصی این همایش دو روزه ابعاد مختلف این موضوع مورد بحث و بررسی و همچنین تبادل آرای هیئت‌های قرار خواهد گرفت، اما مایلیم‌ توجه حضار‌ را به این مسئله‌ کلیدی معطوف کنیم که تولید، توزیع و مصرف موادمخدر مانند یک زنجیره به هم پیوسته و البته قابل گسست‌ در راستای مطامع‌ شوم سودجویانه‌ سوداگرن‌ مرگ بوده و غفلت از هر یک از آن‌ها نه تنها ما را در رسیدن به اهداف خود دور خواهد کرد، بلکه زمینه‌های لازم را برای جولان‌ هر چه بیشتر قاچاقچیان‌ موادمخدر در سطوح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مهیا خواهد ساخت.

وی افزود: بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود، تقویت زیرساخت‌های فنی و تجهیزاتی‌ و تلاش مضاعف در ایجاد و گسترش ابتکارات‌ و همکاری‌های منطقه‌ای از جمله موضوعات مهمی است که با مشارکت مساعی‌ جمعی دربردارنده‌ نتایج مؤثر در ابعاد گوناگون مقابله اصولی با پدیده ضد بشری موادمخدر خواهد بود.

سردار مؤمنی‌ در ادامه نشست تصریح کرد: موضوع انحراف پیش ساز‌ها یکی از مسائل جدی مرتبط با قاچاق مواد مخدر است و تجارب سال‌های اخیر نشان می‌دهد سود اغواکننده‌ حاصل از انحراف آن موجب شده است خود به یک قاچاق خطرناک تبدیل شود و متأسفانه به دلیل‌ استمرار فزاینده‌ کشت و تولید موادمخدر در منطقه ما، روند انحراف پیش‌سازها‌ به سوی این بخش از جهان با رشد شتابانی فزونی‌ یافته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو کنوانسیون‌های سه گانه بین‌المللی سازمان ملل متحد و در مشارکت با هیئت‌های بین‌المللی کنترل موادمخدر INC و با اتخاذ سیاست‌های نوین بهبود ظرفیت‌های کمی و کیفی‌ و قوانین و مقررات داخلی را با هدف انطباق با تعهدات بین‌المللی در جلوگیری از انحراف پیش‌سازها را در دستور کار قرار داده است.

جانشین فرماندهی ناجا‌ گفت: ایجاد کمیته ملی پیش‌سازها‌ با هدف بیشتر و دقیق‌تر و همچنین انتقال تحت نظارت این مواد را با برگزاری جلسات مستمر پیگیری کرده است.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران پروسه‌ واردات، صادرات و ترانزیت‌ پیش‌سازه‌های شیمیایی تحت نظارت دقیق کمیته ملی پیش‌سازها‌ مستقر در ستاد مبارزه با موادمخدر انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود محموله‌ها منشأ قانونی داشته و صرفاً در جهت مصارف علمی، صنعتی و قانونی استفاده شده و به مسیر غیرقانونی‌ انحراف پیدا نکند.

سردار مؤمنی‌ در ادامه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در بخش کاهش عرضه برنامه‌های کنترل و انسداد مرز در نوار شرقی کشور را ادامه داده و این اقدامات را به مرزهای‌ غربی در مسیر بالکان‌ نیز گسترش داده است و علی رغم برخی محدودیت‌ها مبادی ورودی و خروجی زمینی‌، هوایی و آبی را تقویت و تجهیز کرده و ظرفیت‌های کمی و کیفی نیرو را متناسب با عمق مسئله‌ ارتقاء بخشیده است.

وی ادامه داد: در 9 ماهه سال 2018 دستگاه‌های مقابله‌ای کشور موفق شدند با اجرای حدود یک هزار مورد عملیات عمدتاً مبتنی بر اطلاعات تعداد یک هزار و 241 باند قاچاق را متلاشی، 99 کارگاه را انهدام و بیش از 500 تن انواع مواد مخدر شامل 32 تن هروئین‌ و مرفین‌ را کشف و تعداد 543 قبضه‌ سلاح را ضبط کنند.

جانشین فرماندهی ناجا‌ در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون 3 هزار و 890 نفر شهید و 12 هزار نفر مجروح داشته که به همین دلیل بر ضرورت عزم و اراده بین‌المللی بر مبنای اصل مسئولیت‌ مشترک در رویارویی با این معضل جهانی تأکید می‌کنم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.