تورانی با تاکید بر اجرای برنامهها مبتنی بر سند تحول بنیادین به تشریح ۶ سیاست جدید این سازمان پرداخت.
در این مراسم تورانی با اشاره به برنامه های گسترده ای که در راستای تحول در آموزش و پرورش ناظر بر سند تحول بنیادین، تدارک دیده شده است، بیان کرد: این برنامه ها در قالب زیر نظام های سند تحول بنیادین و برنامه ششم توسعه است و برای به سامان رسیدن نیازمند رهبری اثربخش در سازمان است.
وی ادامه داد: ماموریت و چشم انداز ما در آموزش و پرورش روشن است و این هدف در اسناد تحولی ما وجود دارد در واقع امروز ما سند تحول داریم و باید مردان تحول داشته باشیم تا اثربخشی آن موثر واقع شود.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: برای همسویی همه منابع و در راستای تحول در آموزش و پرورش ، ۶ سیاست در دستور ما قرار گرفته است.
تورانی با اشاره به اینکه با تالیف کتاب های امسال تمامی پایه تحصیلی با برنامه درسی ملی همسو شد، گفت: تا ۱۴۰۰ کتاب نو نگاشت نداریم و اکنون باید تولیدات را با سند تحول بنیادین منطبق کرده و سازوکاری را پیش ببریم، البته تغییرات جزئی در کتاب های درسی وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد: نظام آموزشی از ۱۴۰۰ به بعد به طور۳-۳-۳-۳ خواهد بود و شرایط را اثربخش تر از۳-۳-۶ فعلی پیش می بریم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در آموزش و پرورش، سیاست ماندگاری کتاب، چند تالیفی بودن، چند رسانه ای، پایدار سازی کتاب های درسی، مرز گستری و چابک سازی برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است.
تورانی افزود: در رشته هایی که تعداد دانشآموزان کم است، می توانیم به سمت الکترونیکی شدن کتاب های درسی پیش برویم، همچنین در هر جای دنیا الکترونیکی شدن به تسهیل دسترسی کمک می کند.
وی با اشاره به پایداری سازی کتاب های درسی تصریح کرد: باید با توجه به نیاز کاغذ مصرفی به پایدار سازی توجه کنیم و دانش آموزان باید بتوانند حداقل از چند کتاب درسی برای چند سال استفاده کنند، اکنون که دچار بحران کاغذ نشدیم باید به این موضوع توجه کنیم.
تورانی با اشاره به انتقادات به کتاب های درسی بیان کرد: وجود این انتقادات ما را به چابک سازی بیشتر تشویق می کند و کاهش عناوین درسی از جمله راه ها برای کاهش انتقادات است.
وی درباره وضعیت کاغذ کتابهای درسی در سال آینده گفت: باتوجه به اوضاع اقتصادی فعلی تهیه کاغذ برای کتابهای درسی کاری آسان نیست و در این حوزه حدود 40 درصد کمبود داریم البته در حال پیگیری برای تأمین کاغذ لازم هستیم، اما باید سعی کنیم کتابها به گونهای طراحی شود که ماندگاری آنها افزایش یابد.
تورانی اظهار کرد: دفتر تألیف کتابهای درسی اقدام به تألیف کتابها میکند که در نظر داریم تا به کمک مولفان موجود، کتابهای چند تألیفی در دستور کار قرار گیرد.
وی به منظور ممنوعیت استفاده از کتابهای کمک درسی در مدارس هم اشاره و تصریح کرد: مدیران از مهر امسال مکلف شدند تا برای توزیع کتابهای درسی در مدارس قراردادی با موسسات منعقد نکنند و چنانچه این ابتکار را ببینید با آن برخورد جدی خواهیم داشت.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره نقدهایی که دانش آموزان به محتوای کتابهای درسی دارند، گفت: پس از اینکه کتابها در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است، انتقاداتی به آن دارند حتی علاوه بر محتوا، رسم و خط کتابها هم مورد نقد است بر همین اساس آسیبشناسی درباره این موضوع را خواهیم داشت اما باید به این هم توجه کنیم که رسمالخط فعلی تابع رسمالخط فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی است.
تورانی درباره توجه به کتابهای داستان برای دانش آموزان و استفاده از نویسندگان کتاب کودکان و نوجوانان گفت: راه برای ورود کودکان و نوجوانان باز شده و طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ساماندهی کتابها به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی سپرده شده است که بعد از پایش انجام گرفته کتابها در مدارس قابل استفاده هستند، همچنین در کتابخانهها از این کتابها استفاده میشود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قرآن را از دوره ابتدایی وارد برنامه درسی دانش آموزان کردهاند، گفت: ایرادی به این موضوع وارد نیست، چرا که این موضوع باعث میشود، بچهها با قرآن آشنایی بیشتری داشته باشند، البته در آموزشها رعایت سن بچهها را میکنیم و تاکید کردیم در دوره ابتدایی و پیشدبستان روخوانی قرآن وجود نداشته باشد بلکه صرفا با شنیدن و سبکهای جدید این موضوع آموزش داده شود و اکنون بیش از 25 سال است که قرآن در پایه اول ابتدایی تدریس میشود.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره وضعیت فعالیت شبکه ملی رشد اظهار کرد: امسال نمونه دوم این شبکه رونمایی میشود که ظرفیتهای بیشتری را برای آن در نظر گرفتیم و کتابهای درسی هم در این سامانه جدید برگزاری خواهند شد تا دانش آموزان و معلمان دغدغه دستیابی به کتاب درسی را نداشته باشند.
وی ادامه داد: بر همین اساس تکالیف مهارت محور در 2 قسمت برای دانش آموزان ابتدایی در نظر گرفته میشود که در سه سال اول ابتدایی برنامه مشق زندگی با مدیریت معاونت ابتدایی در دستور کار قرار گرفت و مدارسی که کلاسهای درس بین16 تا 25 دانش آموز دارند از این طرح بهره میگیرند.
تورانی ادامه داد: در اجرای این طرح دانش آموز در منزل مهارتهایی مانند کمک به افراد خانواده و مهارتهای زندگی را تمرین میکنند و تکالیف کلیشهای کنار گذاشته میشود.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به طرح برنامه ویژه مدارس گفت: این طرح برای دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول اجرا میشود که در طی آن 50 تا 100 ساعت برنامه درسی در اختیار مدارس قرار میگیرد تا بدون دخالت برنامههای متمرکز موجود، خلاقیت و نوآوری دانش آموزان تقویت شود، حتی این دو ساعت میتوانند فعالیتهای پرورشی را داشته باشند.
تورانی درباره تکالیف مهارت محور که در دوره ابتدایی مطرح میشود، اظهار کرد: نگاه آموزش و پرورش به دانش آموزان دوره ابتدایی به گونهای است که آنها از آمدن به مدرسه خوشحال باشند و فضایی با نشاط را تجربه کنند، یکی از انتقادات جدی حجم بالای تکالیف است که سعی کردیم امسال برای این موضوع راهکاری پیدا کنیم.
احمد رضا امینی مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی درباره توزیع کتابهای درسی گفت: توزیع کتابها به 2 شیوه انجام میشود که در پایه اول و ششم با شاخه کاردانش فنی و حرفهای از طریق سامانه و در سایر پایههای تحصیلی از طریق کتاب فروشیهای مجاز این فرآیند انجام میشود.
مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی ادامه داد: در توزیع کتابها مشکلی نداریم و اگر تأخیری در دستیابی به کتابهای درسی وجود داشته باشد به دلیل تأخیر در فرآیند ثبتنام آنها بوده است.
امینی با بیان اینکه امسال سی و چهار عنوان کتاب در شاخه نظری و 156 عنوان کتاب فنی و حرفهای نو نگاشت وجود داشته است، اظهار کرد: سعی کردیم تا با وجود این حجم بالای کاری فرآیند تهیه و توزیع کتابها به گونهای باشد که دانش آموزان در مهر ماه مشکلی از نظر کتاب درسی نداشته باشند و حتی دانشآموزانی که تغییر رشتهای باشند امکان مرجوع کردن سفارش قبلی و دریافت کتاب جدید را دارند.
وی افزود: توزیع کتاب در مناطق مرزی و روستاها با نظم بیشتری دنبال می شود و مشکلی از لحاظ توزیع کتاب های درسی نداشتیم البته در دوره ابتدایی تا امروز (15 مهر) برای ثبت سفارش کتابهای درسی در سامانه اینترنتی فرصت وجود دارد.
محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش درباره تألیف کتابهای درسی عربی و انگلیسی و تغییر رویکرد این کتابها بیان کرد: در برنامه درسی رویکرد ارتباطی در درس زبان انگلیسی دنبال میشود اما در نظام جدید آموزشی بخشی از زمان آموزش به دلیل ورود دروس جدید در دوره اول کاسته شده است که زبان انگلیسی هم به تبع این تغییرات زمان کمتری را به خود اختصاص میدهد اما سعی کردیم در دوره متوسط دوم ساعت آموزشی را افزایش دهیم تا مشکلی برای آموزش این درس وجود نداشته باشد.
مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش افزود: سعی کردیم روند تألیف کتابها گرامر محور نباشد، علاوه بر آن نگارش کتاب زبان چند تألیفی را در دستور کار قرار دادیم که اکنون 70درصد آن پیشرفت کرده است و تا دو سال آینده این موضوع به ثمر مینشیند.
وی درباره درس عربی گفت: این درس مأموریتگرا بوده و سعی شده است تا دانش آموزان با آموختن این کتاب در درک و خواندن قرآن ادعیه توانمند شوند، در واقع از حدود 7 سال قبل با ورود کتابهای جدید، بار دینی مطالب افزایش پیدا کرده است.
انتهای پیام/