سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفیر چین در آمریکا: اولویت آمریکا مشخص نیست

سفیر چین در آمریکا در گفتگو با رادیوی دولتی چین، درباره روابط تجاری با آمریکا، درگیری‌های تجاری با این کشور و موضوع دریای چین جنوبی روشنگری کرده و گفت پکن بی شک در پی جنگ تجاری با آمریکا یا هر کشور دیگر نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری شین هوا، سفیر چین در آمریکا در گفتگو با رادیوی دولتی چین، درباره روابط تجاری با آمریکا، درگیری‌های تجاری با این کشور و موضوع دریای چین جنوبی روشنگری کرد.

چویی تیانکایی Cui Tiankai درباره درگیری‌های تجاری با آمریکا توضیح داد و گفت: «پکن بی شک در پی جنگ تجاری با آمریکا یا هر کشور دیگر نیست.»

وی با تاکید بر اینکه چین می‌کوشد اختلافات را از طریق " گفتگو و مشاوره با طرف مقابل" حل و فصل کند، اضافه کرد: «برای اینکه این گفتگو‌ها به نتیجه برسد، ما واقعا به حسن اراده و حسن نیت دو طرف نیاز داریم.»

سفیر چین در عین حال اظهار تاسف کرد که واشنگتن تاکنون در این زمینه حسن نیت کافی نشان نداده است و گفت: «موضع آمریکا مرتبا تغییر می‌کند و ما نمی‌دانیم که اولویت این کشور کدام است.»

چویی تیانکایی توضیح داد که طرف آمریکایی از آغاز تلاش کرده است صد در صد منافع را به سمت خود جذب کند و صفر درصد برای چین در نظر بگیرد. وی افزود: «فکر نمی‌کنم این عادلانه باشد. فکر نمی‌کنم این ممکن باشد. ما آماده انعقاد توافق هستیم. ما آماده این مصالحه هستیم، اما این مستلزم حسن اراده دو طرف است.»

سفیر چین از تماس‌های بین دو طرف در ماه‌های اخیر خبر داد و افزود: «فکر می‌کنم بیش از سه بار به توافقاتی اصولی میان کارگروه‌ها دست یافتیم. اما فردای آن روز، توافقات رد شد و آمریکایی‌ها تقاضا‌های تازه‌ای مطرح کردند. این خیلی بد است و شرایط را خیلی دشوار می‌سازد.»

سفیر چین در این خصوص تاکید کرد: «ما در طرف مقابل به فردی نیاز داریم که حرف آخر را بزند. فکر می‌کنم به حسن نیت بیشتری نیاز داریم.»

سفیر چین در آمریکا درباره روابط دوجانبه میان واشنگتن و پکن، اظهار داشت که به هر حال درجه‌ای از رقابت بین دو طرف طبیعی است. اما واقعیت جهان امروز این است که دو کشور بیشتر به همکاری نیاز دارند.

چویی تیانکایی گفت: «کشور‌های ما و کشور‌های دیگر با چالش‌های مشترکی در جهان روبرو هستند و هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی بر این چالش‌ها فائق آید. ما چه بخواهیم چه نخواهیم باید با هم همکاری کنیم. نیاز متقابل و منافع مشترک روز افزون وجود دارد.»

دیپلمات چینی تصریح کرد با وجود اختلاف با آمریکا، نیاز به همکاری مستحکم تری وجود دارد تا دو طرف با هم همکاری کنند و چین برای این هدف آماده است. سفیر چین در آمریکا درباره بسته شدن احتمالی مسیر دانشجویان چینی به دانشگاه‌های آمریکا، تاکید کرد که اگر این امر رخ دهد " موقعیتی خطرناک" است.

وی گفت: «شمار زیادی دانشجوی چینی در آمریکا تحصیل می‌کنند و شمار زیادی دانشجوی آمریکایی نیز در چین حضور دارند. این مبادلات انسانی ستون اصلی دوستی و همکاری میان این دو کشور بزرگ است. این مبادلات برای هر دو کشور و هر دو ملت سودمند است. چرا باید پیوند‌های طبیعی میان دو ملت را قطع کرد؟»

سفیر چین تاکید کرد چین همواره و همیشه به دانشجویان، دانشگاهیان و خبرنگاران آمریکایی خوشامد می‌گوید. چویی تیانکایی در بخش سوم مصاحبه اش به مسایل منطقه‌ای و بالاخص دریای چین جنوبی پرداخت و گفت: «چین حاکمیت ملی اش را بر بسیاری از جزایر در این دریا اعمال می‌کند و این موضع دایمی چین است.»

وی در عین حال گفت: «اما ما واقف هستیم که اختلافاتی سرزمینی وجود دارد و امروز ما آماده ایم با کشور‌های دیگر برای رسیدن به راه حلی قطعی مذاکره کنیم. ما درک می‌کنیم که این مساله زمان بر است. اما در عین حال ما مصمم هستیم ثبات منطقه‌ای را حفظ کنیم. به همین دلیل است که درباره تدوین رویه‌ای قانونی با کشور‌های حوزه آ. سه آن کار می‌کنیم. ما در این زمینه به پیشرفت‌های خوبی رسیده ایم. این بدان معناست که ما باید قادر باشیم قبل از حل و فصل اختلافات سرزمینی، در جهت تامین ثبات، توسعه مشترک منابع این دریا و حفظ نظم منطقه‌ای کار کنیم.»

 این دیپلمات در پایان نتیجه گیری کرد: «امیدوارم آمریکا در تحقق این تلاش‌ها به ما بپیوندد و به جای تلاش برای بر هم زدن فرآیند مذاکرات صلح آمیز، در این زمینه مفید باشد.»

انتهای پیام/

سخنان سفیر چین در آمریکا درباره درگیری‌های تجاری دو کشور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.