سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش ٧۵درصدی تولید پسته در شهرستان خاتم

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خاتم گفت: بر اثر تغییرات شدید اقلیمی امسال در این شهرستان محصول پسته ٧۵درصد کاهش یافته است.

مجتبی آغاز رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خاتم در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت:امسال براثر تغییرات شدید اقلیمی سرمازدگی، گرمازدگی، تگرگ و خشکسالی‌های اخیر عملکرد تولید پسته نسبت به سال گذشته ٧۵درصد کاهش یافت.

آغاز افزود: سطح زیرکشت محصول پسته در شهرستان خاتم ١٧هزار هکتار است که ١٢هزار و۵٠٠هکتار آن بارور است و پیش بینی می شود هزار و٧٠٠تن پسته خشک برداشت و به شهر‌ها واستان‌های همجوار صادر شود.

وی باتوجه به مقام اول شهرستان خاتم در تولید و سطح زیرکشت محصول پسته در استان یزد گفت:  خشکسالی‌های اخیر وشرایط اقلیمی باعث شده آفاتی مانند پسیل پسته به درختان طغیان کند که خوشبختانه کشاورزان شهرستان خاتم با انجام به موقع مبارزه شیمیایی با آفت محصول بر روی درخت و هنگام فرآوری محصول توانسته اند محصول خوب و با کیفیتی از باغات پسته خود برداشت کنند.

آغاز مهمترین ارقام پسته شهرستان را اکبری، احمداقایی وکله قوچی برشمرد وافزود:۶۵درصد از باغات پسته شهرستان خاتم را پسته اکبری به خود اختصاص داده است.

رئیس جهادکشاورزی خاتم گفت:شهرستان خاتم ۵۵کارگاه فرآوری پسته فعال دارد که درحال فعالیت هستندو در هرکارگاه برای ١٠نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی بااشاره به سال زراعی و باغی سالجاری گفت: در طول سال باغات پسته به صورت غرقابی ۶تا ٧مرحله آبیاری می‌شود که ١٣هزار مترمکعب آب مصرف می شوداما با تجهیز کردن ۳ هزار هکتار از باغات پسته به سامانه نوین آبیاری مقدار آب مصرفی به ٨هزار متر مکعب آب کاهش یافت.

آغاز افزود: برای تجهیز کردن باغات به سیستم نوین آبیاری به ازای هر هکتار ١٠ میلیون تومان وام دراختیار کشاورزان قرار می‌گیرد وهمچنین برای ایجاد استخر و لوله گزاری، وام هفت ساله باسود١٠درصد با دوسال تنفس برای افزایش تولید محصول در سطح به کشاورزان پرداخت می شود.

وی ادامه داد: برای ایجاد دوصنایع تبدیلی و تکمیلی درقالب بسته بندی محصول پسته متقاضیان برای سرمایه گذاری می‌توانند از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ی

 محصوی پسته در خاتم  ٧۵درصد کاهش یافت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.