مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: براثر گرمازدگی در اوایل فصل بهار امسال ۹۰۰ میلیارد ریال به کشاورزان خسارت زد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  مهدی غیب الهی مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه  گفت: براثر گرمازدگی در اوایل فصل بهار ۱۳۹۷ و تدوام ۲ دهه خشکسالی میزان تولید  پسته نسبت به سال قبل ۸۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش دارد.

غیب الهی افزود :  با توجه به تبعات خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی توسعه باغ‌های پسته رو به افزایش است.

وی سطح زیر کاشت درختان پسته را چهار هزار هکتار ذکر کرد و گفت: سه هزار و ۲۰۰ هکتار آن بارور است که در شرایط عادی به طور میانگین از هر هکتار یک‌تن و درمجموع سه هزار تن محصول پسته خشک برداشت می‌شود.

غیب الهی   بابیان اینکه در سال زراعی ۹۷ - ۹۶، ۹۰۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان منطقه وارد شد افزود: به دلیل تدوام خشکسالی و گرمازدگی، محصول تعدادی از باغ‌ها کاملا از بین رفته است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به کم آبخواه بودن درختان پسته زمینه افزایش سطح زیر کشت فراهم است و هرسال از سطح زیر کشت گیاهان پر آبخواه منطقه کاسته و به باغ‌های پسته افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به کم آبخواه بودن و ارزش‌افزوده محصول پسته و مشکلات کم‌آبی کاشت این گیاه درحال توسعه است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه ادامه داد: ۲ هزار خانوار کشاورز در بخش‌های مرکزی و بهمن در تولید این محصول فعالیت دارند.

 وی با اشاره به  اینکه ابرکوه ۱۲ کارگاه فرآوری پسته دارد که فقط کار پوست‌کنی و خشک‌کردن محصول را انجام می‌دهند ارقام پسته این منطقه  قوچی، اکبری، فندقی و احمد آقایی است.

۳۵ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و ۵۰۰ خانوار از این راه امرارمعاش می‌کنند.

سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی شهرستان ۱۵ هزار هکتار است که سالانه ۱۹۰ هزار تن محصول کشاورزی و مقداری فراورده‌های دامی در ابرکوه تولید و بخشی از هزینه زندگی آن‌ها را تأمین می‌کند.

مرکز شهرستان ۵۳ هزارنفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/ی

تولید پسته در ابرکوه کاهش یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار