سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشخیص زودهنگام مهمترین عامل پیشگیری از عوارض بیماری‌های متابولیک

تشخیص زودهنگام مهمترین عامل در پیشگیری از عوارض بیماری‌های متابولیک ارثی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حسین مروج فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: اختلالات متابولیک ارثی، به گروهی از بیماری‌های ژنتیکی گفته می‌شود که در آن به دلیل وجود ژنی معیوب، بدن بیمار قادر به تولید برخی آنزیم‌ها نیست.

وی با بیان اینکه هر آنزیم در بدن وظیفه و نقش مشخصی دارد، افزود: در بیماران متابولیک ارگان‌های مختلف از جمله کبد، کلیه، مغز، قلب، خون و چشم دچار آسیب می‌شوند.

مروج افزود: با راه اندازی کلینیک بیماری‌های متابولیک ارثی در درمانگاه امام رضا شیراز ، امکان ارائه خدمات پیشرفته تشخیصی و درمانی به این بیماران فراهم شده است.

مروج ادامه داد: در این کلینیک پرونده پزشکی و نتیجه آزمایشات هر بیمار توسط گروهی از متخصصان شامل متخصص غدد، مغز و اعصاب، کلیه، قلب، کبد و گوارش کودکان بررسی و نوع بیماری وی مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه در بیماری‌های متابولیک، سوخت و ساز مواد غذایی در بدن دچار اختلال می‌شود، افزود: در این کلینیک برای هر بیمار با توجه به نوع بیماری ، رژیم غذایی خاصی درنظر گرفته می‌شود.

مروج گفت: در حال حاضر با غربالگری نوزادان ۳ تا ۵ روزه امکان تشخیص ۲۰ بیماری متابولیک در بدو تولد فراهم شده است.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان با بیان اینکه صدمه به بافت مغز مهمترین عارضه بیماری‌های متابولیک ارثی است، افزود: با تشخیص زودهنگام و آغاز مراحل درمانی بیماران متابولیک، می‌توان از پیشرفت بیماری آن‌ها پیشگیری کرد.
انتهای پیام/ر

کنترل بیماری‌های متابولیک در کودکان

برچسب ها: اخبار سلامت ، کودکان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.