سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیین حلیم پزی در سمسکنده ساری

آیین حلیم پزی در روستای سمسکنده علیای ساری برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مردم ایران به ویژه مازندران آیین‌های در ماه‌های محرم و صفر دارند که یکی از آن‌ها حلیم پزی است.

ورزشکاران روستای سمسکنده علیای ساری در قالب هییت ورزشکاران نذر حلیم دارند و در دهه‌ی دوم محرم حلیم می‌پزند و میان عزاداران سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران وفادارش توزیع می‌کنند.

مسئول هییت ورزشکاران سمسکنده علیا با بیان اینکه ورزشکاران این روستا امسال برای شرکت در این هییت استقبال خوبی کردند گفت : جوانان این روستا که ورزشکار و در رده‌های جهانی و تیم ملی فعالیت می‌کنند عشق ارادت خود را به امام حسین و یاران وفادارش با عضویت در این هییت نشان می‌دهند.

اسدی افزود: هیت ورزشکاران سمسکنده علیا امسال نیز مانند چند سال گذشته ۷ دیگ حلیم به نام حضرت امام حسین (ع) و یاران وفادارش و نیز و شهدای مدافعان حرم پخت و میان عزاداران حسینی توزیع کردند.

دعوت از عزاداران در قالب دسته‌های عزاداری از شهر‌ها و روستا‌های اطراف و برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیر زنی و نوحه خوانی و پذیرایی از مهمانان و عزاداران سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) از دیگر برنامه‌ها در کنار مراسم حلیم پزان در این روستا است.

مقدمات پخت حلیم که شامل گندم و گوشت گوسفند و کره است از چند روز پیش آماده و شب با حضور اهالی روستای سمسکنده، مسیولان محلی و مهمانانی از سراسر استان و روستا‌های اطرف پخت و مردم هر کدام با نیتی که دارند دیگ‌های حلیم را هم می‌زنند و از حضرت امام حسین (ع) و یاران و فادارش حاجت می‌خواهند و برای سال بعد نذر می‌کنند و پارچه سبزی به دسته‌ی دیگ حلیم می‌بندند.

حلیم آماده شده صبح روز بعد میان اهالی محل و عزاداران حسینی توزیع می‌شود که امسال میان بیش از ۱۰۰۰ نفر توزیع شد.
علاوه بر هییت ورزشکاران برخی از اهالی این روستا در ماه‌های محرم و صفر مانند همه‌ی ایرانیان به ویژه مازندرانی‌ها در منزل خود نیز حلیم، شله زرد، آش رشته و حلوا پخت می‌کنند و به همراه خرما، نان خشک، شیر و شربت و.. میان عزاداران حسینی پخش و نیز زیر پای دسته‌های عزاداری مهمان نیز گوسفند قربانی می‌کنند.
انتهای پیام/آ

برگزاری آیین حلیم پزی در ساری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.