سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

زنگار رکود بر بازار کلیدسازی کشور/ شاه کلید رونق بسیاری از صنایع در رونق بازار ساخت و ساز مسکن

در میان صُنوف فعال در کشور، رکود بازار قفل و کلید سازی کمتر به چشم آمده و گویی در لا‌به‌لای کسادی و بی بازاری، رونق از این بازار سلب شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کلید سازی و قفل سازی از نمونه صنوف خاص و تخصصی به شمار می‌رود که در قیاس با فراگیری و تَعَدُدِ صنوفِ دیگر، به نسبت با تکثر کمتر و محدودتری همراه است.

یکی از دلایل این تعدد کم به فعالیت تخصصی این حرفه باز می‌گردد، به تعبیری اگر فردی صرفا با برخورداری از سرمایه، امکان فعالیت برای راه اندازی یک سوپرمارکت برای او فراهم شود، اما قفل و کلید سازی از صنوف فنی به شمار می‌رود که فعالیت در آن مستلزم فراگیری آموزش‌های تخصصی لازم و خاصِ به خود است.

فارغ از ویژگی‌های این صنف، در کسادی و رکود بازار، عرصه کلید سازی نیز با مشکلات و معضلات عامی که به نوعی تمامی صنوف با آن دست به گریبان هستند، مواجه است.

مهدی خواجه زاده یکی از فعالان این عرصه قفل و کلیدسازی در استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به کاهش چشمگیر رونق کسب و کار در این حرفه، اظهار کرد: صنف مذکور از رابطه بسیار تنگاتنگی با صنعت ساختمان سازی برخوردار است و هر آنچه شاهد ساخت و ساز‌های بیشتری در کشور باشیم، متعاقباً نیاز به دریافت خدمات از فعالان این حوزه افزون‌تر خواهد شد.

وی افزود: بدون تردید، با بنا شدن هر ساختمانی، اعم از تجاری یا مسکونی، موضوع حفظ ایمنی و امنیت آن نیز مطرح می‌شود و یکی از مولفه‌های اصلی در تأمین امنیت بنا‌ها و واحد‌های تجاری و مسکونی، معطوف به تجهیزات و ادواتی می‌شود که در قالب قفل در درب‌ها و ورودی و خروجی‌های منزل تَعبیه می‌شود.

این فعال در عرصه کلید سازی در استان البرز گفت: با توجه به رکود سنگینی که در بخش ساخت و ساز در طول ۵ تا ۶ سال اخیر شاهد آن هستیم، رونق بازار قفل و کلید سازی به میزان ملموسی کم شده و قطعا با استمرار رکود در بخش مسکن، کسادی در این حرفه همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: عمده متقاضیان دریافت قفل و کلید به ما و همکاران ما در سالیان و ماه‌های اخیر، منحصر به افرادی می‌شوند که بر اثر خرابی قفل یا شکسته یا مفقود شدن کلید‌های خویش، برای ساخت کلید یا تعمیر قفل و یا تعویض آن مراجعه می‌کنند.

خواجه زاده گفت: البته در این میان برخی با هدف ارتقای ضریب ایمنی منزل یا واحد تجاریِ خود، به خرید و تهیه قفل‌های حرفه‌ای‌تر مبادرت می‌ورزند.

این فعال در حوزه قفل و کلیدسازی تصریح کرد: به واقع، تمامی صنوف بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم به یکدیگر وابسته هستند و وقتی رکود دامنگیر یک یا چند صنف می‌شود، قطعا این کسادی بازارِ دیگر مشاغل و صنوف را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی افزود: بطور مثال، بنده وقتی در صنف خود با بی بازاری مواجه می‌شوم، قدرت خرید کمتری پیدا می‌کنم و طبیعتا در چنین شرایطی مراجعه من به واحد‌های پوشاک فروشی، اغذیه فروشی و غیره کمتر خواهد شد و این زنجیره‌ای است که به عنوان یک قاعده نانوشته تمامی صنوف را با یکدیگر مرتبط می‌سازد.

این فعال در بخش قفل و کلید سازی گفت: تن‌ها امیدواری ما به این امر معطوف می‌شود که اقتصاد کشور در سطح کلان با رونق همراه شود و معضل رکود اقتصادی از جامعه رخت بر بَندَد و به تبع در صورت حصول این امر، یقیناً صنف ما از مزایا و منافع خروج از رکود مُنتَفع خواهد شد.


بیشتر بخوانید: قالب سازان کشور بی‌تحرک شده‌اند/ چگونه صنعت قالب سازی به حاشیه رفت؟ 


متقاضیان تهیه قفل، خرید تولیدات ایرانی را در اولویت قرار دهند

خسرو رضایت، یکی دیگر از فعالان حوزه قفل و کلید سازی با تأیید رکود سنگین حاکم بر این صنف و بازار، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به لزوم توجه هر چه بیشترِ عموم مردم به خرید محصولات و تولیدات ایرانی، گفت: این ضرورت در ارتباط با تمامی تولیدات ایرانی احساس می‌شود، اما در ارتباط با صنعت قفل و کلید این الزام دو چندان است، زیرا از لحاظ کِیفی قفل‌ها و کلید‌های ایرانی موجود در بازار از حیثِ کیفی به مراتب مطلوب‌تر از اقلام و محصولات مشابه خارجی موجود در بازار هستند.

وی افزود: ممکن است برخی با شنیدن عنوان قفل خارجی، ذهنیت و تصوری از تنوع و تکثری از قفل‌های تولید شده از کشور‌های مختلف پیدا کنند در صورتی که بیش از ۹۰ درصد از قفل‌های خارجی موجود در بازار چینی هستند که از حیث کیفیت هم طراز با قفل‌های ایرانی نیستند.

رضایت گفت: البته این به معنای بی کیفیت بودن تمامی قفل‌های چینی نیست، اما متأسفانه اکثریت واردکنندگان قفل‌های چینی، به خرید و عرضه قفل‌های ارزان‌تر در بازار اقدام می‌کنند که به تبع از کیفیت مطلوب و ماندگاری چندانی برخوردار نیستند.

وی افزود: ممکن است در نگاه اول، محصول قفل از نمونه اقلام سطحی و غیر مهم به نظر برسد، اما در صورت برخورداری یک قفل از کیفیت بالای لازم، قطعا ضریب حفظ اموال منزل یا واحد تجاری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و شخصا به مراجعه کنندگان و متقاضیان تهیه قفل پیشنهاد می‌کنم، سعی کنند با صرف هزینه هر چه بیشتر، ایمنی بالاتری را برای اموال خود فراهم سازند.

رضایت گفت: کیفیت قفل‌ها و کلید‌های ایرانی در سطح تولیدات کشور‌های اروپایی همچون آلمان و غیره نیست و این واقعیتی است که باید به آن اذعان کرد، اما واقعیت دیگر این است که اساسا یافتن قفل اروپایی یا آلمانی در ایران بسیار سخت و دشوار است و بسیاری از قفل‌هایی که عبارت ساخت فلان کشور اروپایی بر آن مرقوم شده، از تولیدات چین است، مضافا بر اینکه کیفیت قفل‌ها و کلید‌های ایرانی بسیار قابل قبول است و قطعا با خرید محصولات ایرانی ضمن جلب رضایتمندی متقاضیان و خریداران، امکان حیات و بقای واحد‌های تولیدی و صنعتی ایرانی این محصولات به نحو شایسته و مطلوب‌تری فراهم خواهد شد.

پروانه کسب و مجوز فعالیت واحد‌های کلیدسازی مد نظر قرار گیرد

رضایت در ادامه، بر موضوع لزوم توجه متقاضیان و مراجعه کنندگان به واحد‌های کلیدسازی، نسبت به دارا بودن فعالان این عرصه، به پروانه فعالیت (جواز کسب) تأکید کرد.

وی افزود: موضوع فعالیت واحد‌های صنفی غیرمجاز در اکثریت قریب به اتفاق صنوف در کشور به صورتی فراگیر مطرح است و به تبع مراجعه متقاضیان کالا، خدمات، محصول و غیره به واحد‌های دارای اخذ پروانه کسب و کار امری قابل توجه است، اما در ارتباط با برخی صنوف همچون قفل و کلیدسازی این ضرورت بیشتر احساس می‌شود، زیرا ممکن است عدم توجه به این موضوع منجر به سرقت و از دست رفتن مال و دارایی یک فرد یا خانواده شود.

این فعال در حوزه قفل و کلید سازی تصریح کرد: بعضا برخی با پخش تراکت‌ها و یا با تبلیغ در فضای مجازی، در ارتباط با فعالیت ۲۴ ساعته و شبانه روزی خود با حضور در محل اطلاع رسانی می‌کنند که ضمن احترام برای تمامی فعالان این عرصه باید به این نکته توجه شود، محرز شدن وِجاهت و سلامت اخلاقی افراد در این حرفه، امری ضروری است، زیرا کم توجهی به این امر خطیر می‌تواند با هزینه‌های بسیار سنگین و بعضا غیر قابل جبرانی همراه شود.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
جواد
۱۷:۴۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
یکسری واقعیت های تلخ و دردناکی در هنگام رکود اقتصادی در جوامع به وجود میاد. به طوری که اقتصاد انگار کامل قفل میشه و کلید باز شدن قفل اقتصاد در شاخه های مختلف بسیار سخت به کار میاد و سخت کار میکنه. در نگاه اول شاید این طوری به نظر برسه که مشاغل خدماتی و تعمیراتی مثل تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و تعمیرات لوازم خانگی و یا همین خدمات قفل سازی و کلید سازی به دلیل خدماتی بودن و سیار بودن چندان با رکود اقتصادی پیوند نداشته باشند اما واقعیت اینجاست که تمامی بخش‌های اقتصاد کاملا به هم دیگه وابسته هستند و ترکیه در این مطلب نیز گفته شد فنی کارا ی صنعت قفل سازی و کلید سازی از این مسئله مستثنا نیستند.
mary
۱۷:۰۰ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
تشکر بابت مطالب مفیدی که در اختیار مردم گذاشتین بر اساس تجربه شخصی خودم که کلیدومو داخل خونه جا گذاشته بودم و در قفل شده بود و نمیدونستم از کجا کلید ساز بگیرم و اگه یکی از همسایه ها راهنماییم نکرده بود ممکن بود بازکردن قفل در خونمو بسپرم به دست یه سری افراد ناشناس و غیر مطمئن. توصیه میکن هر کسی که نیاز به خدمات کلیدسازی و پیدا کردن افراد قفل ساز ماهر داره حتما از فنی کارا استفاده کنه که هم مطمئن باشه و هم باتجربه که بعدا مشکلی براتون پیش نیاد. اینم در نظر بگیرین که اگه کلید ساز تخصص کافی نداشته باشه ممکنه قفل در خونتون رو خراب کنه پس عجله نکنید و از راه درستش کلیدساز بگیرین.