رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: تا پیش از دولت یازدهم، سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاری‌ها حدود 18درصد بود این آمار در دولت یازدهم به 67درصد و در دولت کنونی به 100 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی در برنامه تیتر امشب در خصوص نحوه واگذاری ها در کشور اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی بخشی از دولت است و اگر شرکتی را بخواهیم واگذار کنیم باید با تصمیم هیات وزیران صورت گیرد و در برخی موارد شاهد مخالف وزیران با واگذاری شرکت های تابع هستیم برخی شرکت های دولتی فشار می آورند که اگر ما را واگذار کنند در اجرای وظایف حاکمیتی  با مشکل مواجه می شویم.

وی ادامه داد:اگر افراد در بدنه دولت معتقد به خصوصی سازی نباشند کار ما قفل می شود و حتی در مواردی اتفاق افتاده که شرکتی تا انتهای کار خصوصی سازی پیش رفته اما در مراحل پایانی، دولت به دلایلی از آن منصرف شده است به طور مثال چند سال پیش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در شرف واگذاری بود که دولت تصمیم گرفت موقتا از لیست خارج شود.

پوری حسینی گفت: ما اگر به دولت نقد داریم دلمان برای اقتصاد کشور می سوزد چراکه تا دولت بیش از اندازه بزرگ است و در اقتصاد کشور دخالت می کند رشد اقتصادی نخواهیم داشت و حتما باید این عمل جراحی سخت را انجام داد.

رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد:در سازمان ما همه نهاد های نظارتی حضور دارند و ما در این چند سال 8 هزار و 700 مکاتبه را جواب داده ایم و این نظارت و ها و بازرسی های بیش از اندازه ، انرژی ما را هدر می دهد.

پوری حسینی گفت:در همه جای دنیا اگر رئیس سازمان خصوصی سازی فرد قابل اعتماد نیست عوض می شود اگر قابل اعتماد هست که این میزان سوال و ادعای واهی لازم نیست ما از 2 نفر که ما را بی دلیل متهم کرده بودند شکایت حقوقی کرده ایم.البته دیوان محاسبات وسازمان  بازرسی  دونهاد نظارتی کشور هستند و وظیفه اصلی آن نظارت است و از این دو نهاد شکایتی ندارم .

این مقام مسئول تصریح کرد:تا قبل دولت یازدهم حداکثر 18 درصد واگذاری ها واقعی بود در دولت یازدهم این میزان به 67 درصد رسید و اکنون در دولت دوازدهم 100 درصد واگذاری ها  واقعی شده است.

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که واگذاری به صورت خصولتی ممنوع باشد اما ما بخش خصوصی واقعی را برای حضور در مناقصه ها  تشویق کردیم و امتیاز بیشتری به آنها دادیم .

رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص آمار واگذاری ها اظهار داشت: در طول 17 سال فعالیت این سازمان  1992 بنگاه  در لیست واگذاری قرار داشتند که بخشی از لیست  خارج شدند و این تعداد به 1516 بنگاه رسید از این تعداد 196 بنگاه غیر رقابتی واگذاری شدند و 1322 بنگاه باقی می ماند که یا رقابتی فروخته شده و یا قرار است رقابتی فروخته شوند.

وی ادامه داد: در دولت های قبل فقط 13 درصد از شرکت های کنترلی دولت فروخته شدند اما در 5 سال دولت یازدهم و دوازدهم بیش از 27 درصد شرکت های کنترلی فروخته شدند و به همین دلیل مقاومت ها در برابر واگذاری ها بیشتر شد.

پوری حسینی افزود:تلاش می کنیم امسال نیز  همین حدود شرکت کنترلی بفروشیم.

این مقام مسئول تصریح کرد:اکنون 627 بنگاه برای واگذاری باقی مانده است وقتی آمار را نگاه می کنیم 52 درصد شرکت ها  تا کنون فروخته و 48 درصد باقی مانده اما بیشتر این شرکت هایی که باقی مانده اند کنترلی هستند و مقاومت بیشتری برای واگذاری دارند بنابراین خصوصی سازی آنها سخت تر انجام خواهد گرفت.

وی تاکیدکرد: ما امسال همه شرکت های باقی مانده را برای واگذاری قیمت گذاری و عرضه می کنیم اما اگر فروش نرفت خود را ملامت نمی کنیم چراکه برخی دلایل وجود دارد که واگذاری را سخت می کند.

پوری حسینی گفت:برخی شرکت ها قبل از واگذاری نیاز به  اصلاح ساختاری  و همچنین اصلاح نیروی انسانی دارند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: خصوصی سازی ، واگذاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار