سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشنال اینترست: آمریکا باید بپذیرد هیچ نقش نظامی در تعیین آینده سوریه ندارد

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به تحلیل نقش آمریکا در جنگ‌های بی‌پایان خاورمیانه علی‌الخصوص جنگ سوریه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشنال اینترست در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در زمان نامزدی در انتخابات ۲۰۱۶ این کشور به نظر متفاوت از همتایان پیشینش بود. او جنگ‌های بی پایان آمریکا در خاورمیانه را تقبیح می‌کرد و می‌گفت: نیرو‌های این کشور باید از سوریه خارج شوند. اما مقامات دولتی آمریکا اخیراً اعلام کرده‌اند عجله‌ای برای خروج از سوریه ندارند و ادعا کرده‌اند اگر رئیس جمهور سوریه در کشور خودش از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند با حمله نظامی به آن پاسخ می‌دهند. اما دلیل این اقدامات چیست؟

پایان درگیری‌های هفت ساله سوریه نزدیک است و دولت بشار اسد –رئیس جمهور سوریه- تحت حمایت ایران و روسیه توانسته است معارضان  و دشمنان این کشور را شکست دهد. حالا که معارضان از حومه دمشق عقب رانده شده‌اند امنیت بیشتر شده است و با اینکه مناطقی مانند حمص و حلب ویران شده اند، جنگ در این مناطق پایان یافته و دولت سوریه بیشتر مناطق این کشور را تحت کنترل دارد.

در حال حاضر تنها استان ادلب در کنترل معارضان است و نیرو‌های بشار اسد برای انجام حمله‌ای که آخرین عملیات به حساب می‌آید آماده می‌شوند. این استان مملو از پناهجو است و امکان دارد حمله به آن بحرانی بشری را رقم بزند. اما دمشق با کمک ایران و روسیه معارضان را شکست می‌دهد.

سیاست آمریکا در جنگ سوریه برعکس جواب داده و حتی غیرمنطقی بوده است. دولت پیشین آمریکا، اسد را «اصلاح طلب» توصیف کرد، اما واشنگتن بعداً خواستار سرنگونی او شد و احتمال مذاکره دولت سوریه با معارضان را کاهش داد. با ادامه یافتن جنگ، آمریکا هم (باصطلاح) عملیاتی را برای مقابله با گروه تروریستی داعش آغاز و در کنار آن برای برکناری بشار اسد تلاش کرد.

واشنگتن برای مقابله با گروه تروریستی داعش دست بکار شد، اما از طرف دیگر از تروریست‌های جبهه النصره و القاعده حمایت می‌کرد. هم‌پیمانان واشنگتن که ظاهراً با داعش می‌جنگیدند، در حقیقت به جنگ در یمن پرداختند. آمریکا که از دخالت مستقیم در جنگ سوریه امتناع می‌کرد به بهانه استفاده ادعایی از سلاح‌های شیمیایی توسط دولت اسد به این کشور حمله موشکی کرد.

دولت اوباما به تدریج مداخله در سوریه را افزایش داد؛ چون جنگ کیلومتر‌ها دورتر از خاک آمریکا بود و تاثیر قابل توجهی بر امنیت آمریکا نداشت. این در حالیست که آمریکا، ایران و روسیه را به مداخله در جنگ سوریه متهم می‌کند. قابل ذکر است که واشنگتن نیرو‌های آمریکایی را بدون مجوز کنگره وارد سوریه کرد، اما ایران و روسیه در پاسخ به درخواست دولت اسد به حمایت از او پرداختند.

به طور کلی سیاست آمریکا در سوریه نه فقط یک شکست بلکه یک فاجعه است. حمایت‌های واشنگتن تروریست‌های افراطی را تقویت و آن‌ها را به چالش بزرگی برای دمشق و بیش از آن برای آمریکا تبدیل کرد.

حالا که سوریه آماده انجام عملیات در ادلب می‌شود دولت ترامپ تهدید کرده اگر دولت اسد از سلاح شیمیایی استفاده کند جواب آن را با گزینه نظامی می‌دهد. عملیات‌هایی که آمریکا انجام می‌دهد هم براساس قوانین آمریکا و هم براساس قوانین بین لمللی غیرقانونی هستند. کنگره هرگز مجوز تعرض آمریکا به سوریه و تلاش برای سرنگونی دولت قانونی آن را صادر نکرد. سیاستگذاران واشنگتن در حال رویاپردازی هستند. حتی اگر اهدافشان هم واقع‌گرایانه بود رسیدن به آن‌ها ارزش تلاش کردن نداشت. دولت‌های اوباما و ترامپ زمانیکه درباره سوریه تصمیم‌گیری می‌کردند در دنیا‌های خیالی خود به سر می‌بردند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.