سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رژیم‌های غلط لاغری که آب و عضلات بدنتان را نابود می‌کند

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: با وجود کاهش وزنی که با رژیم‌های غلط لاغری بدست می‌آید، عمدتاً میزان چربی کاهشی ناچیز یافته و بیشتر آب و عضلات بدن از بین می‌رود.

پیام فرحبخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  درباره رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن  اظهار کرد:‌ برای داشتن یک رژیم سالم کاهش وزن، ابتدا باید سلامتی فرد در نظر گرفته شود، کاهش وزن‌های غیر اصولی و ناسالم که با حذف برخی از گروه‌های غذایی همراه است، آسیب‌هایی جدی به فرد وارد خواهد کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در باره رژیم‌های غلط لاغری گفت: با وجود اینکه در این رژیم‌ها فرد وزن کم می‌کند اما عمدتاً میزان چربی کاهشی ناچیز یافته و بیشتر آب و عضلات بدن از بین می رود، از این رو استخوان‌ها به مرور پوک شده و گاهی  عواقب جبران ناپذیری برای فرد به بار می آید.

الگوی بشقاب من، راه حل کاهش وزن اصولی

فرحبخش در مورد الگوی صحیح رژیم درمانی، گفت: الگوی بشقاب من می‌تواند الگوی مناسبی برای کاهش وزن باشد، الگویی که شامل تمام پنج گروه اصلی؛ نان و غلات، گوشت و پروتئین، سبزیجات، لبنیات و میوه ها  اما در سایزهای کوچک است.

وی در ادامه گفت:  حذف هر جز از این الگو می تواند آسیبی به بدن وارد کند، برای مثال حذف برنج به مرور موجب از بین رفتن کلاژن،  افتادگی پوست و ریزش مو شده  و کبدچرب و آسیب های کلیوی از دیگر عوارض حذف هریک از پنج گروه مواد غذایی است.

این متخصص  تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف مکمل‌های غذایی به جای حذف یک وعده، نمی‌تواند جایگزین مناسب و کاملی باشد، تنها املاحی چون زینک‌، آهن و روی را می‌توان از طریق مکمل ها دریافت کرد و منبع پروتئین فقط از طریق گوشت و برخی پروتئین های گیاهی دریافت می‌شود.

فرحبخش در ادامه بیان کرد: افرادی که قادر به مصرف  گوشت قرمز نیستند، می توانند از گوشت های سفید مانند مرغ، ماهی و بوقلمون که از لحاظ میزان پروتئین نزدیک به هم هستند، استفاده کنند.

حذف شام برای لاغری؛ ممنوع

وی در مورد حذف وعده شام به بهانه لاغری، گفت: وعده شام همچون صبحانه و ناهار یک وعده اصلی به حساب می‌آید و نمی‌توان آنها را حذف کرد ، باید در وعده‌های اصلی 2 تا 3 جزء الگوی بشقاب من  مصرف شود و بعد از مصرف شام 7 تا 10 ساعت ناشتایی را پیش روی داریم و اگر چیزی خورده نشود، می‌تواند برای بدن آسیب‌زا باشد.

مصرف میان وعده در طول روز

این متخصص تغذیه در مورد مصرف میان وعده ها در طول روز گفت: این وعده‌ها بر اساس سن، جنس، جثه، بیماری‌های فرد تعریف می‌شود و می‌تواند شامل یک استکان شیر، بیسکویت، چای و خرما ،کشمش و توت خشک و میوه به اندازه مشت دست هرفرد باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.