سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

آیین حلیم پزان گلستانی ها در محرم

با فرارسیدن محرم اقشار مختلف مردم زن ومرد ، پیر و جوان با هر آیین و مذهبی در جای جای کشور یکدل و همرنگ شده و با برگزاری مراسمات و سنت های مذهبی به عزاداری سرور و سالار شهیدان می پردازند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ در گلستان هم عاشقان حسینی از اقوام و مذاهب مختلف در ماه محرم در کنار عزاداری با برگزاری سنت های قدیمی مانند حلیم پزان، کمر به کمر رامیان و تعزیه ارادت خود را به امام حسین(ع) و یاران با وفایش نشان میدهند.

 

 

در این خصوص گفتگو کردیم با دکتر معطوفی پدر تاریخ نگاری جامع گرگان که  به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: هرساله با آغاز ماه محرم مردم در جای جای گلستان مانند دیگر هموطنان خود یکدل و همصدا شده و با برگزاری آیین و سنن مذهبی به سوگواری امام حسین(ع) و یارانش میپردازند.


وی ادامه داد: آیین حلیم پزان سنتی قدیمی و میراثی است که نسل به نسل و سینه سینه منتقل شده و عزاداران در روز هشتم محرم با برپایی دیگ های حلیم و مشارکت در پخت آن ارادت خود را به اهل بیت نشان میدهند.

 


وی افزود: پخت حلیم نذری معمولا تا صبح تاسوعا ادامه دارد و در طول شب با قرائت زیارت نامه، چاوش‌خوانی و مدیحه ‌سرایی همنوا با کاروان امام حسین(ع) عزاداری میکنند.


  پخت حلیم نذری در سراسر گلستان


مردم در شهرها و روستاهای مختلف گلستان مانند گرگان، رامیان و مینودشت، گل افرا، کارکنده، معصوم آباد در خانه های خود و نیز در سطح شهر به پخت حلیم گندم می پردازند و در برخی مناطق در شب عاشورا، اربعین و رحلت پیامبر اکرم (ص) نیز این آیین انجام میشود.

 

مشارکت و همدلی در محرم


محرم که می آید و نام حسین بر زبان جاری میشود هرکس با هر نیتی تلاش میکند به نوبه خود ارادتش به امام حسین (ع) و یارانش را نشان دهد و هرشخص با تهیه مواد اولیه و ملزومات آن در حد توان خود در پخت حلیم سهیم میشود.
به میان مردم رفتم، مردمی که هرکس بخشی از کار را به عهده گرفته بود و از حال وهوای آنها جویا شدم.

از مرد جوانی از نیتش پرسیدم گفت: برای رضای خدا و به عشق امام حسین(ع) حلیم را آماده میکنم.

مرد میانسالی که بانی مراسم بود گفت: 6 سال نذری میپزم، با نذر یک دیگ شروع کردم و با مشارکت مردم امسال به 7 دیگ رسیده.


هرکس به نیتی می آید


همه پیر وجوان ، زن ومرد با هر نیتی که دارند پای دیگ حلیم می آید و با هم زدن آن برای برآورده شدن حاجات خود و دیگران دعا میکند.
خانم مسنی را نشسته بر ویلچر دیدم که مشغول هم زدن حلیم بود، از نیتش پرسیدم، وی گفت: هرساله به نیت شفای همه مریضان و ظهور امام زمان (عج) حلیم را هم میزنم.

از جوانی که مشغول آماده سازی مواد اولیه بود از علت حضورش پرسیدم گفت: حاجتی داشتم و پس از برآورده شدن آن هرساله نذر خود را ادا میکنم.

مادری را دیدم که دست کودک خردسالش را گرفته و برای هم زدن حلیم آمده بود او به ما گفت: همانطور که عشق به حسین از مادران و پدرانمان به ما به ارث رسیده ما نیز آن را به کودکانمان یاد میدهیم.



تقسیم حلیم میان نیازمندان


صبح روز تاسوعا زمانی که صدای اذان طنین انداز میشود شور عاشقان برای تقسیم حلیم میان نیازمندان و همسایه ها دو چندان میشود، اگرچه پخت آن کار دشواری است اما احساس رضایت در چهره آنها نمایان است و همگی از احساسشان میگویند: برای عاشقان سختی معنا ندارند و خود آقا مزد همه ما را میدهد.

 

 

گزارش از فاطمه حمزه

انتهای پیام/فا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.