گلستان هم این روزها مانند سراسر ایران حال و هوایی دیگر پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ این روزها مردم گلستان  غرق در تلاش و تکاپو برای ورود به این ماه و عزاداری امام حسین (ع) هستند.

به لطف عاشقان حسین این روزها دیوار های شهر و روستاها ، حسینه ها و مساجد برای عزای حسین سیاه پوش شده اند و عاشقان و ارادتمندان خاندان مطهر نبی مکرم اسلام (ص) برای برپایی عزاداری‌های باشکوه در سوگ سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) آماده شدند.

 

 

در جای جای گلستان بوی محرم می آید

از چند روز پیش پیر و جوان با برافراشتن عَلَم‌های حسینی، نصب پرچم‌ها، پارچه‌های عزاداری و تابلو و بنر برنامه‌های سوگواری هیات‌های حسینی، کار خود را شروع کرده‌اند.

امروز از هر کوچه، خیابان، شهر و روستا که بگذریم نشانی از محرم می‌یابیم.

بر سر هر کوچه و خیابانی داربست‌هایی زده شده که بر روی آن‌ها پرچم‌های عزاداری امام حسین (ع) و شهدای کربلا نصب شده که نشان می‌دهد این مکان، مکان عزاست و باید با احترام وارد آنجا شد.

خیلی ها خیمه هایی را برپاکرده اند و  در حال تدارک برای نذری دادن هستند .

در میادین و خیابان‌های اصلی شهر برنامه‌های دهه اول و دوم محرم که در هیات‌ها و حسینیه‌ها و مساجد برگزار می ‌شود به صورت منظم در قالب بنرهای بزرگ نصب شده و از علاقه‌ مندان برای حضور در این برنامه‌ها دعوت کرده‌اند.

 یکی از وجوه مشترک این برنامه‌ها حضور سخنران‌ها و روحانیون در راس برنامه‌های آنهاست و این نشان می‌دهد که "شعور و شور" در کنار هم برای عزاداران حسینی مهم است.

به میان مردم رفتم تا از آنها درباره حال و هوایشان برای محرم بپرسم .

به مغازه یکی از خیاطان شهر رفتم او می گفت: چند روزی مانده به محرم مردم به مغازه ما می آیند و برای ماه محرم لباس های مشکی سفارش داده اند و کم کم برای محرم آماده شده اند.

او می گفت: از همین الان می شود بوی محرم را حس کرد و از حالا دلم برای عزاداری حسین (ع) پر کشیده است.

حال و هوای مردم گلستان در آستانه عزاداری سرور و سالار شهیدان

یکی دیگر از خانم های مسن می گفت: وقتی محرم می شود دیگر پیر و جوان ندارد همه برای عزاداری می آیند و برای حسین و یارانش عزاداری می کنند و این ماه محرم است که همه دلها را به هم نزدیک می کند .

 

ارادت  اهل سنت به سرور و سالار شهیدان

از قوم ترکمن و اهل تسنن هم درباره حال و هوایشان در ماه محرم پرسیدم که یکی از آنها می گفت: ما مردم اهل تسنن هم ارادت خاصی به امام حسین (ع) داریم و برای عزاداریش مراسم گرفته و خیرات می دهیم و در حال تدارک برای این ماه هستیم و روز عاشورا همه به مساجد می آیند تا برای امام حسین عزارداری کنند.

حال و هوای مردم گلستان در آستانه عزاداری سرور و سالار شهیدان

 

به یکی از نانوایی ها رفتم و با آنها نیز درباره حال و هوایشان صحبت کردم. او می گفت: در این ماه بخشش ما نسبت همدیگه بیشتر می شود و همه سعی می کنند به گونه در کار خیر در این ماه شریک باشند و وقتی ماه محرم می شود مردم دل هایشان به هم نزدیکتر می شود و بعضی می آیند و در نانوایی ما پولی می گذارند  تا به نیازمندانی که توانایی پرداخت پول را ندارند نان بدهیم.

 

حال و هوای مردم گلستان در آستانه عزاداری سرور و سالار شهیدان

 

 

محرم و پیامد های آن در جامعه

 

عبدالهی فر کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: ماه محرم ماه نزدیکی دلها از طریق پیشه کردن منش حسینی است و در این ماه دلها به هم نزدیکتر شده تا با یک هدف برای عزای امام حسین (ع) و یارانش آماده شوند همچنین  در این ماه مردم سعی می کنند به لحاظ معنوی به آن حضرات نزدیکتر شده تا به آرامش درونی برسند.

حال و هوای مردم گلستان در آستانه عزاداری سرور و سالار شهیدان

 

وی گفت: در این ماه بسیاری از جرم ها  و آسیب های اجتماعی نیز کمتر شده و این از خاصیت نزدیک شدن دلها به اهل بیت است.

یکی دیگر از همشریان می گفت: از همین الان زمزمه ها برای آماده شدن اربعین را می شنوم که تعداد زیادی از دوستان و آشنایان برنامه شان را آماده کرده اند تا اربعین کنار حرم ابا عبدالله حسین(ع) باشند.

همه اینها از عشق به حسین و اهل بیت می آید حتی باگذشت سالیان دراز هنوز هم عشق به حسین روز به روز در دلهای ما بیشتر می شود.

حال و هوای مردم گلستان در آستانه عزاداری سرور و سالار شهیدان

 

گزارش از فاطمه حبیبی

انتهای پیام/فا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.