سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خودروسازان ماشین می فروشند یا "لپ لپ"؟

بازار خودرو این روزها آنقدر برای «جریان نقدینگی» جذاب شده که بسیاری از شهروندان حاضرند در طرح‌های‌پیش‌فروش نامتعارف خودروسازان نیز شرکت کنند، حتی اگر علاوه‌بر قیمت و زمان دقیق تحویل، مدل خودرو نیز نامعلوم باشد.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در طرح پیش‌فروشی که اخیرا یکی از خودروسازان داخلی به اجرا گذاشت، ۱۵ هزار نفر در آن شرکت کردند، بدون آنکه بدانند خودرو پیش‌فروش شده چیست و چه قیمتی دارد و دقیقا در چه تاریخی تحویل می‌شود. اینکه قیمت خودرو و حتی زمان تحویل آن مشخص نباشد، مواردی مرسوم در خودروسازی کشور به‌شمار می‌روند و مشتریان با آنها غریبه نیستند، با این حال مشخص نبودن نام و مدل محصول، بسیار نامتعارف بوده و بدعتی جدید در پیش‌فروش است.

اصلا مگر می‌شود مشتری کالایی را بخرد که نه قیمت آن را می‌داند و نه زمان تحویل گرفتنش را و از همه عجیب‌تر، نه نام آن را؟ بیخود نیست طنازان شبکه‌های اجتماعی طرح اخیر فروش خودروسازان را چیزی شبیه «لپ‌لپ» دانسته‌اند، همان بسته‌های پلاستیکی جذاب برای کودکان که آن را می‌خرند، بی‌آنکه بدانند داخلش چیست.

بدون شک بازار خودرو ایران در حال حاضر اوضاعی ملتهب دارد و دست بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی، به خودرو با قیمت کارخانه نمی‌رسد؛ اما آیا چنین شرایطی دلیل می‌شود که خودروسازان به روش‌های نامتعارف فروش روی بیاورند؟ آیا فروش خودروهایی که همه چیز آنها از قیمت گرفته تا مدل، به‌نوعی شانسی و نامشخص است، با اصول مربوط به حقوق مشتریان تناسب دارد؟ آیا می‌توان در دنیا موردی مشابه را مثال زد که خودروسازی اقدام به پیش‌فروش محصول کند، بی‌آنکه نام و مدل آن مشخص باشد؟ اگر فرض کنیم به‌خاطر قیمت‌گذاری دستوری و شرایط خاص تولید در دوران تحریم، مشخص نبودن قیمت و زمان تحویل خودرو توجیه دارد، دیگر اینکه نام و مدل محصول را به مشتری نگوییم و آن را تابع شرایط آتی تولید بدانیم، در نوع خود نه نمونه جهانی دارد و نه با حقوق اولیه مصرف‌کنندگان می‌خواند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
صادق
۱۴:۴۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
باسلام وخسته نباشید.الان ایران‌خودرو و سایپا هم درحق ملت ظلم میکند .اصلا به فکر نیستند .....از ماست که بر ماست.
صادق
۱۴:۴۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
باسلام وخسته نباشید.الان ایران‌خودرو و سایپا هم درحق ملت ظلم میکند .اصلا به فکر نیستند .....از ماست که بر ماست.
حمید
۱۸:۲۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
Hamid Fakhari:
با سلام و تشکر بابت مطالب خوب و مفیدتون و دغدغه ای که از اول برای گرانی خودرو داشتید(بر خلاف دلالان)
همانگونه که مطرح فرمودید یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو آگهی های رایگان در فضای مجازیست و به هر مبلغی که دلشون بخواد این جماعت دلال قیمت گذاری میکنند. پیشنهاد میکنم از همین روش در جهت کاهش قیمتها استفاده بشه بدین صورت که مردم رو ترغیب به گذاشتن آگهی های فیک با قیمت کمی پایین تر از بازار بکنید و روز به روز قیمتها توسط مردم در سایت های آگهی روند نزولی پیدا کنه. مطمئنا جو روانی باعث کاهش قیمت خودرو خواهد شد. برای مثال ابتدا از یک خودرو (پژو ۲۰۰۸) شروع کنین و قیمت گذاری از ۱۹۵ شروع بشه و در پایان یک هفته به ۱۷۰ برسه. این کاهش قیمت سوری اثراتش را بر بقیه ماشینها نیز خواهد گذاشت.
باتشکر
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
خلایق هرچه لایق...
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
خلایق هرچه لایق...
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
انشاله يك روز برسه جلو واردات خودرو آزاد بشه
ایمان الماسی
۱۴:۰۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
با سلام
چرا باید ما به عنوان یک ایرانی با همچین شرایطی خودرو ثبت نام کنیم. مقصر ما هستیم . خود خود ما!
وضعیت امروز جامعه ما مصداق اون شعر زیباست با مطلع بیت زیر :


روزی ز سر سنگ عقابی به هوا خاست
واندر طلب طعمه پروبال بیاراست ....

و مضمون نهایی اون اینه که :

مردم !!!!

از ماست که بر ماست
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
تا وقتی حمایت بشوند نه رشدی می کنن نه وکیفیت رو بالا می برند و...فقط جیب مردم رو خالی می کنن .جمع کنید این صنعت بی خاصیت رو .به بهانه ی اشتغال نمیشه جنس بنجول تولید کرد
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
خودرو سازان دقیقا شدن مثه یه بچه لوس که هر چی گفت باید بگیم چشم