سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

47 هزار تن شیر گاومیش در آذربایجان غربی تولید می شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : 47 هزار تن شیر گاومیش در آذربایجان غربی تولید می شود که حدود 12 و نیم درصداز شیر مورد نیاز مصرف داخل استان از این طریق تامین می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،سید فضل اله قریشی در جلسه کمیته فنی گاومیش کشور اظهار کرد: آذربایجان غربی به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب از جمله وجود چراگاه های مناسب و مزارع وسیع علوفه، قدمت تاریخی پرورش گاومیش و همچنین داشتن دامداران باتجربه و علاقمند به پرورش این دام توانسته به قطب جمعیت گاومیش در کشور تبدیل شود.

قریشی افزود : جمعیت گاومیش استان ۸۲ هزار رأس است و  سالانه 3750 تن گوشت گاومیش دراستان تولید می شود که 8 درصد از نیاز مصرفی مردم استان را تامین می کند .

وی تصریح کرد: به دلیل کیفیت بالای شیر حاصل از گاومیش و بازارپسندی آن در داخل کشورو استان ، و پراکنش زیاد تعداد گاومیش در استان و همچنین مقرون به صرفه بودن تولیدات آن ، مردم  تمایل زیادی برای نگهداری گاومیش در مقایسه با سایر دامها دارند و نیاز است که به سمت صنعتی شدن گاومیش داری در استان حرکت کنیم .

این مسئول ادامه داد : ایستگاه جبل در استان به عنوان مركز اصلاح نژاد گاوميش شمالغرب كشور، تنها تولید و توزيع کننده اسپرم منجمد گاوميش در کشور است که در خصوص اجرای برنامه های اصلاح نژادی گاومیش در سطح استان و کشور فعالیت می کند.

قریشی با بیان اینکه مشکل اصلی در مورد نگهداری گاومیش مسائل تولید مثلی است ،بیان کرد: شناسایی و تشخیص به موقع ویروس بیماری  IBR در جمعیت گاومیش به دلیل  پنهان بودن  ویروس این بیماری در سیستم ایمنی دام که یشترین خسارت ممکن را از طریق نازایی، مرده زایی و سقط جنین ایجاد می کند،امری بدیهی و ضروری است.

وی بیان کرد: در سال  96 تلقیح مصنوعی گاو سیمنتال به تعداد 40 هزار راس در استان انجام گرفته و در سال 97 نیز این طرح دردست اجراست.

علی کاظمی رئیس گروه دام سنگین مرکز اصلاح نژاد دام کشور نیز در این جلسه اظهار کرد : بازنگری و اصلاح ساختار گاومیش داری کشور با توجه به اهمیت و جایگاه محصولات تولیدی این دام دربین مردم ، لازم و ضروری است .

کاظمی تاکید کرد :  گاومیش یک گونه اقتصادی ارزشمندی است که به آن باید به صورت یک پروژه ملی و مستقل نگریسته و بها داده شود و ارتقای ساختار فرهنگی پرورش گاومیش با ارتقای اصلاح نژادی و جایگاه بهداشتی و همچنین واکسینه کردن گله های  گاومیش در خصوص بیماری  IBR باید به صورت ویژه در دستور کار معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت قرار گیرد.

لازم به ذکر است که شرکت کنندگان درجلسه کمیته فنی گاومیش کشوردر ادامه از مرکز صلاح نژد گاومیش  ( ایستگاه جبل) در ارومیه ویک واحد گاومیش داری صنعتی در شهرستان نقده بازدید خواهند کرد.

 انتهای پیام/ع

تولید شیر گاومیش در آذربایجان غربی 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.